Jump to content

GTA V vs GTA IV


Miek

GTA IV vs GTA V  

15 leden hebben gestemd

  1. 1. Story?

    • GTA IV
      12
    • GTA V
      3
  2. 2. Gameplay?

    • GTA V
      10
    • GTA IV
      5
  3. 3. Physics?

    • GTA V
      9
    • GTA IV
      6
  4. 4. Personages?

    • GTA V
      4
    • GTA IV
      11
  5. 5. Game?

    • GTA V
      4
    • GTA IV
      11


Recommended Posts

Ik kwam deze video een tijd terug tegen:

 

 

Het valt op dat de psysics redelijk dumbed down zijn tegenover GTA IV. Veel details zijn ook gewoon minder uitgewerkt in GTA IV, met name de ragdolls en bv het water en de bijhorende psysics (heli die boven het water vliegt)

 

Ik verkies de story van GTA IV, veel persoonlijker en meeslepender dan de IMO meer oppervlakkige personages van GTA V. De story van V voelt meer aan als dikke fun waar je in IV meer morele aspecten terugvindt die gevolgen hebben over de gehele storyline. De gameplay daarentegen is beter in GTA V, meer dingen om te doen, zoals in GTA SA, vliegtuigen, meer speciale voertuigen, grotere map (wel maar 1 stad opnieuw en teveel vulling met landschappen en open ruimtes)

 

Overal de hele lijn zou ik wel gewoon IV kiezen, zeker qua personages: Devin Weston en Lester tegenover Pegorino Packie... Niko was een veel intrigerende protagonist dan de try-hard protagonisten van V zoals de midlife crisis Michael of de wat te saaie Franklin. Trevor daarentegen was wel fun, maar misschien net iets over the top. IV voelde realistischer, meer levendig en ook de handling van de voertuigen vond ik beter, ook al waren sommige wat te loom om te besturen, maar ik persoonlijk verkies nu eenmaal realisme dan de arcade gameplay van GTA V. Het lijkt soms dat V de mainstream game is geworden van de GTA games, waar GTA IV met zijn duistere en ietwat realistische sfeer het wat over een andere boeg gooide.

Bewerkt: door Mstyle08Z
Link to comment
Delen op andere websites

Spijtig genoeg is de duistere en realistische toon ook net datgene waar veel fans niet van hielden. Voor mij is het by far the beste GTA die we ooit hebben gezien en een geniale zet om na alle erg cartoony III-era games het eigen concept eens van een andere kant te bekijken. Niko's verhaal en dat van zijn omgeving is op momenten pijnlijk realistisch en ik gok dat de meeste spelers dat niet willen hebben, maar eerder hopen op een "overkom alles"-verhaal.

 

V heeft dat in zekere mate ook, Michael's bestaan is een reflectie op het ideaal uit de voorgaande games, maar het is zeker niet zo deprimerend als dat van Niko. Oh en ik vind Trevor niet echt fun, maar eerder een karikatuur van een stereotype GTA-speler. Dat heeft zeker zijn charmes, maar als protagonist ben ik er niet echt warm voor gelopen.

Link to comment
Delen op andere websites

56 minuten geleden, Phoenyxar zei:

Oh en ik vind Trevor niet echt fun, maar eerder een karikatuur van een stereotype GTA-speler. Dat heeft zeker zijn charmes, maar als protagonist ben ik er niet echt warm voor gelopen.

Ik las ergens op Reddit (niet de meest betrouwbare bron, maar dit klonk geloofwaardig) dat Michael, Franklin en Trevor gebaseerd zijn op de GTA-spelers. Michael als de doorgewinterde GTA-speler die terugkeert van vorige GTA's, Franklin als gloednieuwe speler die zich voor de eerste keer met GTA bekendmaakte en Trevor als GTA-speler die graag alles vernielde. 

 

Ondanks dat ik beide gespeeld heb gaat mijn voorkeur toch naar GTAV. GTAIV vond ik eerlijk gezegd enkel in online leuk. (met alle modders) 

Link to comment
Delen op andere websites

Het hele verhaal van GTA IV was een stuk meeslepender dan GTA V. Ik raakte geïnvesteerd in de personages en dat is iets wat ik bij GTA V totaal niet had. Ik vond de personages ook beter uitgewerkt met een achtergrond. Eigenlijk vond ik de hele wereld beter uitgewerkt in GTA IV. Het leefde en dat vind ik ontbreken in GTA V, alles is zo gewoontjes. Ik blijf het voorbeeld geven van de NPC's: Veel NPC's in GTA V staan maar een beetje stil met een telefoon in hun hand of iets te eten. Ze leven niet zoals ik dat wel in GTA IV heb gezien. 

 

Hoewel de gameplay van GTA V op veel punten beter aanvoelt wint ook GTA IV op dat gebied voor mij. Ik kan het niet echt goed uitleggen, het had gewoon iets. 

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Ik heb altijd gevonden dat GTA IV een veel beter verhaal had. In GTA IV zijn ze voor het verhaal vertrokken vanuit een personage en had je ook een duidelijk doel. In GTA V zijn ze vertrokken vanuit een gameplay mechanic, namelijk de heists. Het het hele verhaal huppelt van de ene heist naar de andere zonder dat er echt een doel is. Er is ook weinig character development, mede omdat er drie personages zijn.

 

En dan deze quote die mij altijd is bijgebleven:

 

 

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...
Op 15-1-2019 om 21:57, Dutchy3010 zei:

GTA V wint het bij mij op alle fronten. GTA IV heeft me nooit weten te “pakken”. Slecht verhaal, spel was te makkelijk, etc...

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde hè ;) 

 

Ik vind juist IV de beter van de twee, IV is voor mij zelfs een van de betere games die ik ooit heb gespeeld. Het verhaal, de personages, de setting, het trekt me allemaal meer dan in V. Natuurlijk ziet V er beter uit qua detaillering en in general, maar dat spel kwam dan ook vijf jaar later uit.

Link to comment
Delen op andere websites

Story

Dit is niet eens een vraag. Het is al meer dan duidelijk dat GTA IV hierin wint op alle fronten. GTA IV had een ijzersterke, goed uitgewerkte story waar ik erg van genoten heb. Niko die gebroken afreist naar LC om de snitch Darko te vinden, maar door zijn neef in verschillende problemen terecht komt en hierdoor grotere vijanden maakt in de stad. De personages waren ontzettend goed uitgeschreven en zijn ieder memorabel. In GTA IV voel je Niko's haat, niet alleen naar Darko, maar ook ontzettend naar Dimitri. Een story met de potentie van een classic GTA game: gewoon als freelancer door iedereen ingezet worden om de vuile zooi op te ruimen.

 

GTA V daarin tegen had echt een schijt verhaal. Totaal onsamenhangend, en het grootste deel van de missies had helemaal niks met het verhaal te maken. In principe had het verhaal wel potentie om goed te zijn; Michael die zijn vrienden snitched in samenwerking met de geheime dienst om zelf een beter leventje te krijgen, tot een van z'n maatjes het overleefd blijkt te hebben en hem opzoekt, maar het was gewoon slecht uitgewerkt. Grote factoren hiervan waren Franklin als personage, Michael's gezin en vele andere bijzaken die gewoon teveel afleiden. De missies zijn ook niet zoals classic GTA's ingehuurd worden door opdrachtgevers, maar zelf alles in handen nemen. De enige missie die hierin slaagt is Caida Libre, waarin je opdracht krijgt van Martin Madrazo, overigens ook een van mijn favoriete missies. De rest zoals Michael die thuis komt en weer shit voor z'n gezin moet oplossen of Franklin die Lamar weer uit de brand moet helpen slaan gewoon nergens op en hebben niks met het verhaal te maken. Had dan gewoon meer story missies erin gestopt, of de bullshit weg gelaten.

 

Gameplay

Hierin moet ik GTA V dan wel weer boven GTA IV kiezen. Gameplay van GTA V is erg makkelijk en soepel. Er is meer te doen, de map biedt meer mogelijkheden en er zijn meer verschillende voertuigen. In GTA IV was er niet bijzonder veel te doen waar je van kon genieten. Friend activities voelden voor mij meer als een verplichting om de special ability te ontgrendelen, verder was er weinig aan. In GTA V wordt dit gecompenseerd met leukere minigames zoals tennissen en golfen. Zuipen in de kroeg kon dan in allebei, maar dit was leuker in GTA IV. 

 

Physics

In GTA IV waren de physics vermakelijker en op sommige vlakken realistischer. Heb me destijds kapot gelachen met mensen omver duwen of met de ragdoll te kloten. Mensen omver rijden was ook lachen dat ze zo mooi weg vlogen. De domheid van sommige NPC's was echt onbetaalbaar. In V is dit gewoon saai. NPC's blijven beter op hun benen staan en als ze vallen is het niet bijzonder grappig. Ook mensen aanrijden is minder boeiend. In GTA IV waren het net lappenpoppen en in GTA V meer houten stickmen. Autorijden in V is dan wel weer smoother, in IV slipten die auto's alle kanten op, dat was af en toe vet irritant.

 

Personages

Ook zonder twijfel GTA IV. Met aan kop Brucie Kibbutz. Heb altijd moeten lachen om hem. Personages in GTA IV waren erg goed uitgeschreven en ontwikkeld. Zeker de meer serieuze personages waren erg goed. Mikhail Faustin, Dimitri Rascalov, Ray Boccino en U.L Paper zijn hier goede voorbeelden van. Naar mijn mening had het eerste eiland de beste personages. De Russische gangsters waren levensgevaarlijk en dat was goed terug te zien in hun gedrag en voice acting. De personages in EFLC waren trouwens ook erg goed. Yusuf Amir en Brian Jeremy zijn er 2 die me bijblijven door hun goede character development.

 

In GTA V lijkt het wel of ieder personage grappig wil zijn. Het gezin van Michael is wat mij betreft een grote pisvlek op de game. Zij zijn gewoon ronduit irritant. Michael zelf is wel echt een uitstekend personage met veel style en mijn favoriete protagonist van de 3. Franklin voegt geen reet toe aan het verhaal en Trevor is gewoon een ongeleid projectiel die vaak voor onnodige en ongemakkelijke situaties kan zorgen. De main antagonists zijn ook niet bijzonder. Devin Weston had goed kunnen zijn maar was niet vaak genoeg aanwezig om hem te haten. Steve Haines was irritant en had een goede antagonist kunnen zijn maar zijn einde was ook een grote anticlimax. Wei Cheng was ook te vaak afwezig om hem te kunnen haten. En Stretch was...wacht wie was Stretch ook alweer? Dat dus. Verder had Martin Madrazo wel potentie, maar was ook under used. Er waren teveel onnodige personages die ervoor zorgen dat de kanshebbers te weinig screentime krijgen. Ik weet niet welke kant ze hiermee op wilden maar het is mij niet duidelijk. In GTA IV wisten ze tenminste wat ze met de personages aan wilden. Bij V krijg ik het idee dat ze dat totaal niet wisten.

 

Game

Ondanks dat V veel features en variatie heeft kies ik toch voor IV. Een veel serieuzer en memorabeler spel die de originele roots van de GTA serie aanhoud en het toch voor elkaar krijgt om een diepgaand verhaal te vertellen. In IV was R* duidelijk zeker van hun zaak en zie je welke kant ze op willen. In V is dit mij volkomen onduidelijk en voelt het als een onsamenhangend zooitje. 

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...