Jump to content
  • Sign Up
GTAGames.nl
PrioX

Wij hebben jullie feedback nodig!

Recommended Posts

PrioX

Het afgelopen jaar hebben wij geregeld feedbacktopics geopend met als doel jullie ideeën en meningen te verwerken in de beslissingen en veranderingen die hier op GTAGames.nl gemaakt worden. Vaak zijn deze topics met de beste bedoelingen geopend, maar hebben ze niet veel opgeleverd. Door voorgekauwde opties gaven wij jullie ook niet veel denkruimte waarvoor ik de schuld op mij neem. Ook sommige beslissingen en veranderingen van de laatste jaren hebben niet het gewenste resultaat opgeleverd, hoewel wij altijd de beste bedoelingen hadden.

Maar we willen beginnen met een schone lei en daarom zijn oude (nog lopende) feedbacktopics gesloten en willen wij nieuwe openen met als doel zo transparant en vrij mogelijk de discussie met jullie aan te gaan. De community is de laatste jaren gekrompen. En met jullie hulp willen wij de community weer wat groter maken en teruggaan naar de basis zodat het voor iedereen laagdrempelig is om in te stappen. Terug naar de basis betekent o.a. dat we nu binnen de crew maar twee groepen hebben: administrators en crewleden. Alle crewleden krijgen globale forummoderatierechten zodat iedereen medeverantwoordelijk is voor alle plekjes op het forum. Daarbij moet wel vermeld worden dat sommige crewleden nog wel een focus hebben. Zie hier de indeling die wellicht de komende dagen nog wat bijgewerkt zal worden. 

Ik wil jullie in dit topic de gelegenheid geven om (mee) te brainstormen over de volgende punten:

• Hoe kunnen wij nieuwe leden het beste naar de website trekken?
  • Hoe kunnen wij leden het beste vasthouden zodat we terug een stabiele community kunnen opbouwen?
    • Wat voor activiteiten/onderwerpen moeten er volgens jou opgezet worden om de aandacht van leden te trekken?
  • Hoe kunnen wij de (actieve) leden belonen voor hun rol binnen de community?
  • Hoe kunnen wij sociale media en het nieuws het beste combineren/integreren?

Mocht je een suggestie of mening hebben over een punt dat hierboven niet genoemd is deel deze dan gerust! 

Specifiekere discussiepunten:

XP-systeem en Superleden:

Het XP-systeem draait op dit moment ongeveer anderhalf jaar. Het is geliefd en gehaat. We willen graag weten van jullie of we verder moeten met dit beloningssysteem. Op dit moment krijgen leden met 150 XP in de maand automatisch promotie tot Superlid. Moeten we dit systeem aanpassen, of opheffen en over/teruggaan op iets anders (postcount, reputatie, likes ...)? En hoe past een extra ledengroep (Superleden?) hierin?

Ledengroepen:

Sluit gedeeltelijk aan met het XP-systeem en de Superleden. Hoe moeten de ledengroepen ingedeeld worden? Moeten bepaalde groepen aangepast of opgedoekt worden? Moeten bepaalde groepen extraatjes krijgen en wat? 

Forumindeling:

De laatste twee jaar meerdere keren aangepast, de forumindex. Zijn er nog wensen of ideeën?

Forum Awards:

Afgelopen jaar hebben we de awards met een nieuwe opzet georganiseerd, en dat viel niet tegen. Wellicht dat er nog steeds andere ideeën zijn of totaal andere suggesties. We horen ze dan graag.

Achievements:

De Achievements zijn in 2014 ingevoerd als beloningssysteem voor leden die bepaalde mijlpalen behaalden. Na een van de forumupdates is het systeem niet meer werkende. Moet dit systeem terugkeren en in dezelfde vorm als toen?

Gangs & Corporations / Crews & Clans:

Zijn er suggesties voor hoe we deze twee gedeeltes van de community beter kunnen aanpakken? Zoals maanden geleden aangekondigd hebben we een systeem achter de hand: Clubs. Maar zijn er leden met andere suggesties (beter zichtbaar/toegankelijker maken)? Clubs worden onderaan dit bericht nog kort genoemd. 

Meetings:

De laatste jaren zijn er meerdere keren pogingen gedaan om meetings te organiseren, welke vaak niets hebben opgeleverd. Hebben jullie ideeën hoe we meetings aantrekkelijk kunnen maken, in goede banen en met enige regelmaat kunnen opzetten, en hoe kunnen wij deze het best promoten?

Nieuws:

De laatste maanden ligt de focus vooral op het nieuws. En de plannen zijn om dit ook zo te houden gezien we daar nog redelijk wat bezoekers (helaas zonder account) mee trekken. Nieuws heeft altijd een rol gespeeld op GTAGames en dat willen we niet laten vallen. Maar zijn er suggesties om dit anders of beter te doen? Zijn er ideeën voor leuke artikelen of bepaalde onderwerpen waarop we ons moeten focussen (buiten de voor de hand liggende onderwerpen)?

Sociale media:

In combinatie met het nieuws krijgen we vooral op Facebook bekijks van volgers. Op Instagram en Twitter ligt het aantal volgers en betrokkenheidsacties veel langer, nog niet gesproken te hebben over ons YouTube kanaal dat nauwelijks gebruikt wordt. Zijn er ideeën (van fanatieke social media gebruikers) om dit proces te verbeteren, en eventueel volgers naar het forum te trekken?

We staan open voor alles, zelfs als dat betekent dat we bepaalde systemen die nu in plaats zijn geschrapt moeten worden (denk bijvoorbeeld aan het XP-systeem, de ledengroepen, etc): het zij zo. Met wat nieuwe opties tot mijn beschikking zal ik bepaalde zaken zo snel mogelijk doorvoeren wanneer wij als community het erover eens zijn. 

Door wat hardnekkige bugs is het eerder aangekondigde Clubs-systeem nog niet ingevoerd. Maar goed ook, want de response op het bijhorende feedbacktopic viel maanden geleden al tegen. We willen daarom nogmaals met jullie in gesprek gaan over dit systeem en met een simpele ja of nee-peiling een beslissing nemen. Dat volgt een dezer dagen. 

Edit: het topic staat inmiddels online 

Vragen zijn natuurlijk ook welkom, en kunnen eventueel ook bij mij persoonlijk.

Ik hoor graag van jullie! :) 

Dutchy3010

Ik zou verwachten wat concretere punten voor te leggen? Vind het moeilijk om algemene (grote) suggesties te doen.

Het XP systeem: mag wat mij betreft afgeschaft worden. Mede door mij opgezet, dat realiseer ik mij, maar helaas te laat echt doorgekomen. Het idee was dat dit mensen zou binden. En denk dat dat op sommige momenten in het verleden dat ook zeker had geholpen. Maar klassiek voorbeeld van “you snooze you lose”: toen het eindelijk daar was, was de hype verdwenen. Wat mij betreft terug naar de ouderwetse postcount. Niemand kan XP’s echt interesseren.

PrioX
11 minuten geleden, Dutchy3010 zei:

Ik zou verwachten wat concretere punten voor te leggen? Vind het moeilijk om algemene (grote) suggesties te doen.

Ik wilde dit topic zo open mogelijk houden qua plannen om niemand iets in de mond te leggen of te beperken. Maar ik kan natuurlijk een aantal specifiekere punten opgooien. Ik ga ermee aan de slag! :) 

PrioX
27 minuten geleden, PrioX zei:

Ik wilde dit topic zo open mogelijk houden qua plannen om niemand iets in de mond te leggen of te beperken. Maar ik kan natuurlijk een aantal specifiekere punten opgooien. Ik ga ermee aan de slag! :) 

Ik had wat concepten van feedbacktopics achter de hand en heb daar de kern uitgehaald en nu in de hoofdpost geplaatst. Onderwerpen:

• XP-systeem en Superleden
  • Ledengroepen
  • Forumindeling
  • Forum Awards
  • Achievements
  • Nieuws en sociale media
  • Gangs & Corporations / Clans & Crews
  • Meetings

Misschien dat het nu makkelijker is om ergens een mening of suggestie voor te geven. Is dat niet dan hoor ik het wel.

Zoals gezegd volgt er later een apart topic waarin ik Clubs wil gaan bespreken. Al zijn suggesties daarvoor (zie Gangs & Corporations / Clans & Crews) nu al welkom. :) 

Dutchy3010

XP-systeem: afschaffen. Zou wel postcount bewaren omdat dat aangeeft hoeveel iemand actief (is geweest). 

Superleden: wat mij betreft wordt dit (voorlopig) afgeschaft. Nieuw PHOGO topic aanmaken in een afgeschermd gebied, toegankelijk voor alle leden (zie ook G&C hieronder). Op dit moment is er volgens mij toch geen “Sl+ sfeer”. Zou wel vragen aan de huidige actieve superleden of zij er zo ook over denken. In het verleden hebben aanpassingen geleid tot vertrek van actieve leden. Dat is enorm zonde. Een misinschatting kan dus grote gevolgen hebben. 

Forumindeling: snoeien, maar daar zijn jullie geloof ik al mee bezig. Dit is geen oplossing voor inactiviteit; verwar het daar ook niet mee. Het maakt het hooguit minder zichtbaar.

Forum Awards: stoppen of andere opzet. Kan me voorstellen dat je objectieve awards maakt (adhv cijfers). Maar de waarde is wel weg. Ik zeg stoppen. Awards uit het verleden koesteren ipv steeds minder waard te laten worden en daarmee de mooie momenten uit het verleden in een ander licht te zetten.

Achievements: bestaan die nog? 

Nieuws: wellicht nieuws openstellen voor iedereen om te posten, hooguit met een click voordat het op de Home page wordt gepost? Een forum moet nog altijd voor én door leden worden gedaan.

Social media: Heb hier niet echt gevoel bij - heb je wat cijfers van social media? Zou zelf nooit mijn eigen social media koppelen aan deze website - dat vind ik privé. Maar weet dat hier generatie kloof zit 😛 

G&C: tja...ook niet meer wat het geweest is. Maar zijn nog wat gangs actief. Lijkt me ook geen probleem om dat te laten bestaan? Zou wel The City opruimen. Gewoon een gebied om lekker te ouwehoeren en niet meer en niet minder. @Lantyz heeft lang lang geleden al gepleit om de ledengroepen te laten vervangen door gangs. Wellicht dat afschaffing superledengroeg het bestaansrecht voor g&c kan rechtvaardigen. 

Meetings: zou de cornerstone van het forum moeten zijn. Maar helaas niet het geval. Als crew moet je erbij zijn. Zorg dat je met wat crewleden al afgesproken hebt daar bij te zijn. Dan gaat het sowieso door. Met screenshots, filmpjes, wellicht een livestream. Dan is het makkelijk aansluiten; en FOMO voor de volgende keer. Organiseer meetings, maar je moet toch wel minimaal 4 (crew)leden al hebben die deelnemen voordat het meetingsvoorstel online komt, waar deze leden zich dan nog wel zichtbaar aanmelden, zodat iedereen het ook weet natuurlijk. 

Ik wil graag WikiGTA aan het lijstje toevoegen. Het is lang lang geleden dat ik daaraan heb bijgedragen. Maar als ik een doel heb, vind ik het best leuk om daar nog aan bij te dragen. Bij voorkeur wel een groepsproject. Waarom zouden we niet met zn allen bijdragen, ondanks dat men geen Wiki editor is? Het leukste is toch niet het marken van screens of het uploaden; het leukste is het maken (vind ik althans). Weet zo snel geen leuke projecten. Maar ik ben in ieder geval in om mee te helpen. Bijvoorbeeld als project screens nemen van bepaalde collectibles: dit zouden we kunnen verdelen in regio’s, posten in bepaald GTA forum en dan met aantal leden oppakken. Of alleen en dan zie je mooie voortgang. :engel: Gewoon een ideetje voor meer activiteit en betrokkenheid bij WikiGTA.

Betrokkenheid is het kernwoord voor alles. Jullie wensen betrokkenheid van leden. Dat is logisch. Maar goed voorbeeld doet volgen; eerst betrokkenheid van de crew, en dan -hopelijk- ook betrokkenheid van leden. Eerst naar mijn idee terug naar de basis van het forum (volgt ook wel uit bovenstaande reactie op onderdelen), gecombineerd met betrokkenheid van de crew, en dan zien we wel wat daaruit volgt.

En misschien gekke suggestie, maar ik zou op zoek gaan naar jonge crewleden. Niet makkelijk, dat weet ik. Maar wij worden allemaal ouder. En dat zorgt ervoor dat jonge leden niet snel crewlid worden, wij merken namelijk dat ze jong zijn. Maar jonge leden zijn nu niet kinderachtiger dan wij vroeger. En ik noemde het hierboven al: er zit een generatiekloof tussen mensen van mijn leeftijd en de leden die nu tieners zijn. Vroegah waren wij de onvolwassen jonkies en hadden we twee iets oudere lui - @PatrickW en @GTA-Sheep- die ons beetje in toom hielden. Inmiddels zijn we allemaal zo oud als zij toen en dat is ook niet echt een goede ontwikkeling denk ik.

PrioX

Top dat je zo'n uitgebreid bericht met ons deelt @Dutchy3010, er zitten zeker bruikbare opmerkingen tussen waar ik later uitgebreider op zal reageren. Ik hoop in de tussentijd nog wat andere reacties, wellicht ook reacties op jouw suggesties, te vergaren. :) 

45 minuten geleden, Dutchy3010 zei:

Social media: Heb hier niet echt gevoel bij - heb je wat cijfers van social media?

De cijfers variëren per week, en zijn ook vooral gebaseerd op het soort berichten dat we delen. Er zijn bepaalde onderwerpen die het goed doen (GTA6, GTA Online updates, gratis geld op GTA Online, memes). Deze berichten weten al snel duizenden bezichtigingen op te leveren. Daar tegenover staan betrokkenheidsacties (likes, reacties, sharing) die meestal rond de 50-60 liggen (bij de genoemde onderwerpen hierboven). In verhouding met het aantal bezichtigingen valt dat dus tegen. Als we dan kijken naar de reacties hier op de website valt dat enorm tegen. Voor de dertig reacties die je op Facebook krijgt heb je er misschien hier een of twee, met geluk. Onderwerpen als GTAGames.nl, Red Dead Redemption en Rockstar Games krijgen veel minder aandacht van de volgers, en weten vaak niet boven de 1000 bezichtigingen te komen. Net voor de laatste forumupdate lag het idee op tafel om betrokkenheidsacties van Facebook weer te geven hier op de website bij het nieuwsbericht. Hier is niet meer naar gekeken en ik zal even gaan navragen of zoiets nog mogelijk is. 

We zijn niet alleen van de onderwerpen afhankelijk. De tijden en dagen waarop we een bericht delen is uitzonderlijk belangrijk. Tot begin dit jaar kon ik de nieuwsberichten vrijwel direct aanmaken op de website en delen op sociale media. Het nieuws stond dan vaak al in de ochtend online wat ontzettend hielp met het aantal bezichtigingen en betrokkenheidsacties. Nu kan ik dit niet meer (door werk) waardoor het nieuws pas rond 19:00 uur aangemaakt en gedeeld kan worden. Dit is te laat voor de volgers wat resulteert in lage cijfers. Andere crewleden zijn ook niet in staat om het eerder te regelen. Misschien dat we in dat opzicht opzoek moeten gaan naar personen die ervaring hebben met sociale media en overdag de tijd hebben om dit voor ons te doen zodat we in feite 24/7 beschikbaar zijn voor nieuws (wat waarschijnlijk moeilijk gaat zijn). 

Twitter en Instagram gebruiken we een stuk minder en daarop hebben we over het algemeen ook veel minder bereik. Op het forum hebben we sinds twee weken een achterliggend systeem dat het voor ons eenvoudig maakt om nieuwsberichten te delen naar Twitter en Facebook (al werkt het voor die laatste nog niet optimaal). Door deze optie hebben alle nieuwsschrijvers de optie om content te delen (niet alleen nieuwsberichten, ook gewone onderwerpen, afbeeldingen, blogitems, etc). 

Spoiler

Promote2.png

Mocht het interessant en van belang zijn dan kan ik wat grafieken laten zien van Facebook. Twitter en Instagram hebben dit niet. 

NicolaB
On 5/31/2019 at 11:43 PM, PrioX said:
  • Hoe kunnen wij nieuwe leden het beste naar de website trekken?
  • Hoe kunnen wij leden het beste vasthouden zodat we terug een stabiele community kunnen opbouwen?
    • Wat voor activiteiten/onderwerpen moeten er volgens jou opgezet worden om de aandacht van leden te trekken?
  • Hoe kunnen wij de (actieve) leden belonen voor hun rol binnen de community?
  • Hoe kunnen wij sociale media en het nieuws het beste combineren/integreren?

Ik persoonlijk zie meer een vraag als: Willen we tijd en energie stoppen in potentiele leden naar deze website te trekken?

Ik ben geen crewlid, al zou ik hierop volmondig 'nee' antwoorden. Ik heb belangrijkere dingen in het leven. Stiekemweg denk ik menig (crew)lid.

Zoals Dutchy in haar stukje het kernwoord 'betrokkenheid' noemde: Ik denk dat de betrokkenheid van het huidige (crew)leden bestand zo laag is, dat het een gedane zaak is.

On 6/2/2019 at 1:08 PM, Dutchy3010 said:

Maar jonge leden zijn nu niet kinderachtiger dan wij vroeger. En ik noemde het hierboven al: er zit een generatiekloof tussen mensen van mijn leeftijd en de leden die nu tieners zijn. Vroegah waren wij de onvolwassen jonkies en hadden we twee iets oudere lui - @PatrickW en @GTA-Sheep- die ons beetje in toom hielden. Inmiddels zijn we allemaal zo oud als zij toen en dat is ook niet echt een goede ontwikkeling denk ik.

SCREW U!

https://thumbs.gfycat.com/MilkyShinyGroundbeetle-size_restricted.gif

https://media.giphy.com/media/5Je2GCJw9YzmM/giphy.gif

Edited by NicolaB
Gawddarnit... Geen leuke gifs lol. Tja, daar gaat mijn innerlijke jeugdigheid... Dan maar weer epistels typen eh...

PrioX
5 uur geleden, NicolaB zei:

Ik persoonlijk zie meer een vraag als: Willen we tijd en energie stoppen in potentiele leden naar deze website te trekken?

Ik ben geen crewlid, al zou ik hierop volmondig 'nee' antwoorden. Ik heb belangrijkere dingen in het leven. Stiekemweg denk ik menig (crew)lid.

Zoals Dutchy in haar stukje het kernwoord 'betrokkenheid' noemde: Ik denk dat de betrokkenheid van het huidige (crew)leden bestand zo laag is, dat het een gedane zaak is.

En de betrokkenheid van crewleden is ook zeker iets wat ik ga oppakken. Prima als er (crew)leden zijn die zich niet (meer) geroepen voelen om zich voor 100% in te zetten, wat voor reden daar ook aan vast hangt. Maar dan is het simpelweg tijd om te stoppen en moeten deze leden daar zelf voor uitkomen. 

Crewlid zijn is vrijwillig maar niet volledig vrijblijvend. Ik vind dat een crewlid anno 2019 meer uit de kast moet halen dan enkel een forum modereren (wat tegenwoordig niet veel voorstelt) of alleen een nieuwsbericht schrijven (al wordt dat natuurlijk gewaardeerd, don't get me wrong!). Dat is iets wat ik binnen de crew ook heb aangekaart en op korte termijn hoop te gaan veranderen. ;)  

Danger_dog_guy_7

Ik zal ook eens reageren op een aantal punten. Hebben jullie even?

Het XP-systeem heb ik altijd een slechte toevoeging gevonden, en nu nog steeds. Het is ooit begonnen als een beloningssysteem voor actieve leden, maar vandaag de dag heeft dat weinig zin. Als je nou eens in het tabelletje van top XP verdieners kijkt zie je nog dat het aantal XP bijster laag is. Het is praktisch nutteloos aangezien bijna niemand er interesse in heeft, en het dus laat voor wat het is. Wat is XP op het gtaforum nou eigenlijk waard? Bij contests e.d. zie ik dat de winnaar een XP bonus krijgt, maar schiet ik daar iets mee op? Op het begin kon men nog een promotie verdienen door het aantal XP, wat imo zowel goed als slecht is. Je motiveert leden ermee actief te worden, maar aan de andere kant is de promotie weinig meer waard wanneer een internet troll die alles vol spamt in een week tijd al superlid kan worden. Ik zou dan graag willen weten: wat is de reden dat het XP systeem nog steeds actief is? Wat voor waarde heeft het?

Ledengroepen:

Vroeger was het een heel kleurencircus met alle verschillende rangen, dat vind ik vandaag de dag een beetje onnodig. Mijn voorstel voor rangen:

-Superleden: leden die zich bewezen hebben op het forum en daarvoor een promotie verdienen

-Crew: de verantwoordelijken voor onderdelen van het forum waar toezicht en onderhoud op den duur nodig is

-Administrators: De hoofd verantwoordelijken die ervoor zorgen dat alles (waaronder zaken binnen de crew) op rolletjes verlopen

-Ereleden: de grootheden die in het verleden voor een lange tijd een goede bijdrage geleverd hebben aan de community en daarvoor dan ook 'geëerd' mogen worden.

Daarbij is het belangrijk dat er in de huidige selectie statushouders goed gekeken wordt wie nog wel bekwamen is om de rol te vervullen. Als er leden rondhangen die amper enige bijdrage leveren maar wel met een status rondlopen, is dat niet eerlijk en volledig onnodig. Ik raad je aan daar eens goed naar te kijken. Aan inactieve leden heb je al niks, dus je zal er ook niks aan missen als je ze terug zet naar 'lid'.

Forumindeling:

Ik heb hier weinig op aan te merken, buiten dat de actiefste delen beter in beeld gebracht/omhoog gezet mogen worden (Stamkroeg, G&C, etc.). Het is een beetje lastig om nu nog grote veranderingen aan te brengen, aangezien de indeling al grotendeels prima is. Je blijft een Gtaforum, dus om alle GTA subfora's helemaal onderaan te zetten is niet logisch (hoe inactief ze ook zijn 🤕). Waar ik sowieso even naar zou kijken als ik jullie was is hoe je de feedback onderdelen beter in beeld kan brengen, dit is soms even zoeken. 

Forum Awards:

Schrappen, volledig onnodig vind ik. Het aantal leden die je een award kan geven wordt alleen maar lager, en het is op het moment ook niet veel waard. Ik zou hier een vervangend concept voor zoeken, of het voor nu even aan de kant leggen. Dit soort dingen zijn leuk als je een grote actieve playerbase hebt waarin de keuze ruim is, maar wanneer je slechts een klein aantal actieve leden hebt werkt dit gewoon niet. 

Achievements:

Dit is wel weer een eerlijk en leuk systeem wat ik zeker terug zou brengen. Het is een leuke beloning voor leden welke 100% eerlijk verdient kan worden, omdat dit via het systeem gaat. Een beetje het trofeeën systeem dat je tegenwoordig bij alle games ziet. In mijn opzicht een beter systeem dan de forum awards, welke in eerste instantie nooit had moeten verdwijnen. 

Gangs & Corps gaan vrij goed, maar ik zou wel actie ondernemen tegen gangs die inactief zijn. Inactieve gangs die nog open staan voegen in feite weinig toe. In zo'n geval is het verstandig om een gesprek aan te gaan met de gang leider en bespreken hoe je verder wil met de gang. Stel je voor dat een x aantal gang leden inactief is, dan kick je die uit de gang. Is de hele gang dood en komt er weinig activiteit vandaan? Slotje er op. Laat het dan als alternatief één grote gang worden. (Of 2). Het is een lastig onderwerp, maar je hebt meer aan één grote actieve gang, dan aan 6 nauwelijks actieve gangs. 

Club systeem zou ik achter de hand houden voor in de toekomst. In de huidige staat van het forum is dit allemaal onnodige shit die je niks gaat opleveren. Crew subfora's zou ik ook vanaf zien, helaas brengen deze niet de activiteit naar het forum waar op gehoopt was, en is het dus gewoon niet meer nodig. Het staat niet goed op de site als je hele secties voor één crew dood ziet zijn. En in het geval van mijn crew kan ik er niet meer van maken dan het nu is; ik heb meerdere malen voorgesteld aan de groep om zich hier te registreren, maar ze willen het simpelweg niet. Ik kan dan niemand met een pistool tegen zijn kop dwingen hier een account aan te maken. In dit geval kan je het hele subforum dan beter opdoeken, want het brengt je gewoon niets.

Overigens zou ik het hele crew gedeelte opnieuw opdelen. Ditch de subfora's en maak categorieën onder het 'crews' tabje:

-Recruitment (men kan hier zijn crew aanbieden)

-Crew talk (men kan hier een crew chat openen om met crewleden in te chatten)

-Mededelingen (een crew kan hier iets mededelen, deze dient eerst te worden goedgekeurd door een verantwoordelijke)

Meetings:

Ik heb hier eerlijk gezegd geen oplossing voor, omdat de oplossing hiervoor het forum al gepasseerd is. De meetings floppen keer op keer omdat de actieve community gewoon te klein is en/of geen interesse heeft. De oplossing voor dit probleem ligt in 2014/2015. Je had toen GTA V hot was de gtaforum crew maximaal moeten promoten en vaak meetings moeten geven om de aandacht van spelers te trekken. Hier is destijds gewoon te weinig mee gedaan, en nu loop je tegen de gevolgen aan. Wanneer je een hechte clan vormt en er samen alles aan doet om dit uit te laten groeien tot een groot collectief ben je binnen. De gtaforum crew heeft destijds te weinig gebruik gemaakt van de community om te laten zien wie ze zijn, en dat zie je nu terug. Mensen weten niet wie je bent, en de leden die er nog waren knijpen er tussenuit omdat er te weinig georganiseerd werd wanneer het goed ging. Je wil in feite iets organiseren met de mensen die er over zijn, en je ziet keer op keer wel dat dat niet veel is. Vandaag de dag zijn veel mensen al van een actieve clan voorzien, en maak je als kleine gtaforum crew gewoon weinig kans, tenzij je je uiterste best doet om leden te werven (reclame maken). Alleen is de interesse in GTA toch wel aan het weg vagen...

Nieuws:

Buiten dat we soms wat achterlopen op de rest vind ik dit prima gaan. De informatie die gegeven wordt klopt en het ziet er keurig uit. Jullie doen goed je best op de nieuws artikelen, omdat dit de drijvende kracht van GTAGames lijkt te zijn op de sociale media. Ik heb hier weinig op aan te merken, buiten dat jullie goed bezig zijn. :tu:

Sociale media:

Buiten de nieuws berichten die je hier promoot (en af en toe een leuk plaatje) zou ik hier vooral gebruik van gaan maken om leden te werven. Het aantal interacties is soms misschien wat laag, maar zie het gewoon alsof je onderaan de trap begint. Je moet jezelf omhoog zien te krijgen, en daar moet je wat voor doen. Blijf deze social media platformen gebruiken voor het nieuws, maar doe er ook wat mee om het forum te promoten. De key in dit verhaal is een goede kernzin, daar moet je de aandacht mee zien te trekken. Focus je hiermee op wat belangrijk is en wat je wil, en laat de bijzaken achterwege. Je kan niet serieus genomen worden als je meerdere malen eeuwenoude GTA memes of oninteressante vragen bij mensen door hun strot wil boren. Promoot gtaforum, en zorg ervoor dat mensen interesse krijgen om te joinen. Dat is wat je wil!

Niked

Nooit een fan van geweest. Afschaffen die handel.

"En hoe past een extra ledengroep (Superleden?) hierin?"

Niet? Schaf superlid ook gewoon direct af. Het zou me verbazen als het iemand kan schelen of je superlid of gewoon lid bent. Het "exclusief" superlid fora kan meteen worden toegevoegd aan de stamkroeg, veel wordt er toch niet gepost. 

Ledengroepen:

Lid

Crewlid

Admin

Ereleden

Forumindeling:

Het forum is als een kapsel. Af en toe moet je eens je haren knippen zodat het geen zooitje wordt. Maakt niet uit hoeveel wax je er blijft indoen. 

Forum Awards:

Abschaffen. 

Achievements:

Achievements vond ik altijd een leuke toevoeging. Echter was het forum toen wel actiever dan nu. Mag zeker en vast terugkeren, maar verwacht er niet van dat leden er ook echt moeite voor gaan doen.

Hebben we nog gangs dan? Het enige dat daar leeft is TU. Ofja, af en toe toch. De hele gang sekte van enkele jaren geleden is verdwenen. 

Over clubs heb ik enkele maanden geleden al mijn mening gegeven achter de schermen en die is nog altijd hetzelfde. Geen fan van. Is ook gewoon geen animo voor. 

Meetings:

GTA is gone. RDR is gone. Meetings zijn gewoonweg niet meer echt iets van deze tijd, of voor deze periode. De meeste games speel je tegenwoordig in een team van 3/4 of gewoon simpelweg door samen met je vrienden een random lobby te joinen. Simpel en geen plannen vooraf voor nodig. Zelfs als er iemand zou wegvallen kan je gewoon door. Zo iets gaat gewoon niet met meetings. Wacht op de volgende GTA en try again. 

Nieuws:

Geen mening. Hou het allemaal de laatste tijd niet meer echt bij. 

Klinkt misschien alleen maar negatief maar zo is het ook gewoon.

Je bent een dode een hartmassage aan het geven terwijl je weet dat, zelfs als hij terug tot leven komt, je beter al de put kan graven.  

Edited by Niked

PrioX

Dank voor jullie berichten! :) 

Op 2-6-2019 om 13:08, Dutchy3010 zei:

XP-systeem: afschaffen.

6 uur geleden, Niked zei:

Nooit een fan van geweest. Afschaffen die handel.

10 uur geleden, Danger_dog_guy_7 zei:

Het XP-systeem heb ik altijd een slechte toevoeging gevonden, en nu nog steeds.

Luid en duidelijk. 

wat is de reden dat het XP systeem nog steeds actief is?

We hebben destijds gemixte reacties gekregen na de invoering. Vooral de wat oudere leden vonden het systeem niet nodig. We hebben daar toen geen middenweg in gevonden terwijl deze wel meerdere keren is voorgesteld. Nu is het systeem nog actief om de simpele reden dat we geen alternatief hebben, maar wel een systeem wilde hebben dat leden beloont. Jullie reacties maken het duidelijk dat dit systeem op dit moment niet gewenst is. Een suggestie van @Dutchy3010: de postcount terugnemen? 

Ik wil nog wel even toelichten dat we recent een paar wijzigingen hebben doorgevoerd die nooit zijn aangekondigd in een mededeling. Zo is het benodigde aantal XP om promotie te krijgen verlaagd van 300 XP in de maand, naar 150 XP. Automatische degradaties zijn uitgeschakeld waardoor je Superlid blijft zolang de crew er niet voor kiest om je te degraderen. Handmatige promoties kunnen weer uitgevoerd worden. 

Superleden: wat mij betreft wordt dit (voorlopig) afgeschaft.

Schaf superlid ook gewoon direct af.

Mocht het XP-systeem verdwijnen dan zie ik er persoonlijk ook niks in om het Superlidmaatschap te behouden. Een van de voordelen van het XP-systeem is dat het objectief is en dat de leden het zelf in de hand hebben. Natuurlijk kun je zeggen dat een ''spammer'' sneller promotie kan maken. Maar door de afstelling van de aantallen XP per forum hebben we dat naar mijn mening goed in de hand weten te houden. Dit speciale lidmaatschap is ook van minder waarde doordat we minder actieve leden hebben. Dus zoals ik al zei kan dit systeem wat mij betreft ook vertrekken wanneer we het XP-systeem de deur uit doen. 

Forumindeling: snoeien, maar daar zijn jullie geloof ik al mee bezig. Dit is geen oplossing voor inactiviteit; verwar het daar ook niet mee. Het maakt het hooguit minder zichtbaar.

Forumindeling:

Het forum is als een kapsel. Af en toe moet je eens je haren knippen zodat het geen zooitje wordt. Maakt niet uit hoeveel wax je er blijft indoen. 

Op dit moment hebben we geen plannen lopen om bepaalde fora te snoeien, al is dat natuurlijk afhankelijk van wat bepaalde feedbackpunten uitwijzen (Superledenforum, G&C, dat soort fora). Maar als er suggesties zijn dan staan we daar natuurlijk voor open. Ik weet dat er toen wat onrust was nadat het NOTA-forum verdween en werd samengevoegd met de Stamkroeg. Is dat nog steeds een issue voor sommigen, of zijn we er inmiddels aan gewend?

Waar ik sowieso even naar zou kijken als ik jullie was is hoe je de feedback onderdelen beter in beeld kan brengen, dit is soms even zoeken. 

We kunnen het tijdens dit soort ''onderzoeken'' in het Spotlight-forum plaatsen. Dan staan deze onderwerpen meteen bovenaan het forum. 

Forum Awards: stoppen of andere opzet. Kan me voorstellen dat je objectieve awards maakt (adhv cijfers). Maar de waarde is wel weg. Ik zeg stoppen. Awards uit het verleden koesteren ipv steeds minder waard te laten worden en daarmee de mooie momenten uit het verleden in een ander licht te zetten.

Schrappen, volledig onnodig vind ik.

Forum Awards:

Abschaffen. 

Ook hier zijn jullie duidelijk. De Forum Awards zijn natuurlijk wel een mooie traditie. Maar dat neemt natuurlijk niet het feit weg dat het minder waarde heeft. Ik moet zeggen dat ik de opzet van afgelopen jaar niet slecht vond gaan: crewleden nomineren enkele leden voor een ludieke award gebaseerd op activiteiten/gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Misschien iets in de hoek zoeken van de postcount/bijdragen? Ik vind dit lastig omdat het zo'n mooie traditie is. Maar wellicht dat afschaffen de beste optie is om de waarde van de awards van toen vast te houden. 

Achievements: bestaan die nog? 

Achievements:

Achievements vond ik altijd een leuke toevoeging. Echter was het forum toen wel actiever dan nu. Mag zeker en vast terugkeren, maar verwacht er niet van dat leden er ook echt moeite voor gaan doen.

Achievements:

Dit is wel weer een eerlijk en leuk systeem wat ik zeker terug zou brengen. Het is een leuke beloning voor leden welke 100% eerlijk verdient kan worden, omdat dit via het systeem gaat. Een beetje het trofeeën systeem dat je tegenwoordig bij alle games ziet. In mijn opzicht een beter systeem dan de forum awards, welke in eerste instantie nooit had moeten verdwijnen. 

Het systeem bestaat nog, ergens in een donker schuurtje. :P Door een update van twee jaar geleden kon het systeem niet op de forumversie draaien. Er is toen geen aandacht meer ingestoken wat natuurlijk zonde is want ook ik vond het een leuk systeem. We hebben een paar jaar geleden zelfs tal van nieuwe Achievements bedacht. Mocht het XP-systeem (+Superleden) verdwijnen dan zie ik er ook wat in om dit systeem terug te laten komen. 

Nieuws: wellicht nieuws openstellen voor iedereen om te posten, hooguit met een click voordat het op de Home page wordt gepost? Een forum moet nog altijd voor én door leden worden gedaan.

We hebben destijds zo'n forum gehad, deze was volgens mij alleen toegankelijk voor Super- en Megaleden. We hebben daarna nog gesproken over een ''nieuwstip'' knop. Dus zoiets kunnen we waarschijnlijk wel gaan proberen gezien het gewoon handig kan zijn. 

Sociale media:

maar doe er ook wat mee om het forum te promoten. De key in dit verhaal is een goede kernzin, daar moet je de aandacht mee zien te trekken. Focus je hiermee op wat belangrijk is en wat je wil, en laat de bijzaken achterwege. Je kan niet serieus genomen worden als je meerdere malen eeuwenoude GTA memes of oninteressante vragen bij mensen door hun strot wil boren. Promoot gtaforum, en zorg ervoor dat mensen interesse krijgen om te joinen. Dat is wat je wil!

Het promoten van het forum is moeilijker dan je denkt. We moeten ze uitnodigen, en dat gaat moeilijk als je niks bijzonders te bieden hebt. Zoals we allemaal wel weten is een forum ouderwets, we organiseren geen speciale events (en als deze er wel zijn floppen ze), en interessante onderwerpen worden ook al jaren niet meer gestart. Doorverwijzen hebben we in het verleden vaker gedaan, en dat levert vrijwel niks op (het forum als onderwerp is sowieso een onderwerp dat het slecht doet). Als we het forum willen promoten moeten wij het promotie-waardig maken, en dat is het nu niet. We moeten daar echt een collectieve taak van maken.

Gangs & Corps gaan vrij goed, maar ik zou wel actie ondernemen tegen gangs die inactief zijn.

Ben ik het niet mee eens. Hoewel we natuurlijk The Underground hebben die dagelijks de recente berichten vol spammen (in een goede zin), en sporadisch Het Hansaplast Collectief en De Wilde Ganzen, stelt het hele G&C niks voor. We hebben ongeveer acht pagina's aan gesloten Gang Talks, en maar vijf geopende (twee inactief). 

G&C: tja...ook niet meer wat het geweest is. Maar zijn nog wat gangs actief. Lijkt me ook geen probleem om dat te laten bestaan? Zou wel The City opruimen. Gewoon een gebied om lekker te ouwehoeren en niet meer en niet minder.

Een Gangs-forum lijkt me voldoende onder de Stamkroeg, en inderdaad The City opruimen. Hoewel het misschien niet veel toegevoegde waarde heeft zou ik alle Gang Talks opengooien. 

Crew subfora's zou ik ook vanaf zien, helaas brengen deze niet de activiteit naar het forum waar op gehoopt was, en is het dus gewoon niet meer nodig. Het staat niet goed op de site als je hele secties voor één crew dood ziet zijn. En in het geval van mijn crew kan ik er niet meer van maken dan het nu is; ik heb meerdere malen voorgesteld aan de groep om zich hier te registreren, maar ze willen het simpelweg niet. Ik kan dan niemand met een pistool tegen zijn kop dwingen hier een account aan te maken. In dit geval kan je het hele subforum dan beter opdoeken, want het brengt je gewoon niets.

Overigens zou ik het hele crew gedeelte opnieuw opdelen. Ditch de subfora's en maak categorieën onder het 'crews' tabje:

-Recruitment (men kan hier zijn crew aanbieden)

-Crew talk (men kan hier een crew chat openen om met crewleden in te chatten)

-Mededelingen (een crew kan hier iets mededelen, deze dient eerst te worden goedgekeurd door een verantwoordelijke)

De ''geverifieerde status'' is destijds ingevoerd als tijdelijk middel tot we aan de slag konden met Clubs. Voor nu ziet het eruit dat het Clubs-systeem er niet gaat komen. De Crew-fora zijn gewoon een dieptepunt. Zoveel leden in de crews die ze bezitten en zo weinig activiteit. Natuurlijk kun je leden niet dwingen. Maar ik vind wel dat deze crews eerst onderzoek hadden moeten doen (onder de leden) of dit zou gaan werken. Nu staan er inderdaad inactieve delen op de forumindex die eerder aangepakt hadden moeten worden. Ik verwijt verder niemand iets, ik weet ook wel dat WhatsApp en andere communicatiemiddelen stukke makkelijker zijn dan een forum. 

Wat betreft de indeling:

Ik zou beginnen met het veranderen van de naam naar Crews & Clans, ook vanwege het feit dat er in dit forum ook clans te vinden zijn. Een forum voor mededelingen vind ik persoonlijk niet nodig, gezien het feit dat we nauwelijks actieve crews hebben. Crew Talks en Recruitment vind ik voldoende, en de subfora van TCL, TEAM, en de doorverwijzing naar D.I. verwijderen.

Er kan ook een Crews & Clans gedeelte aangemaakt worden onder het Games-forum, en in het GTA Online-forum een doorverwijzing naar dit forum. 

Meetings: zou de cornerstone van het forum moeten zijn. Maar helaas niet het geval. Als crew moet je erbij zijn. Zorg dat je met wat crewleden al afgesproken hebt daar bij te zijn. Dan gaat het sowieso door. Met screenshots, filmpjes, wellicht een livestream. Dan is het makkelijk aansluiten; en FOMO voor de volgende keer. Organiseer meetings, maar je moet toch wel minimaal 4 (crew)leden al hebben die deelnemen voordat het meetingsvoorstel online komt, waar deze leden zich dan nog wel zichtbaar aanmelden, zodat iedereen het ook weet natuurlijk. 

Afpreken binnen de crew kan een goede stap zijn, dat is inderdaad niet gedaan de vorige keren. De insteek was toen dat we via sociale media en natuurlijk het forum zelf wel aanmeldingen zouden krijgen. Niet dus. Het verschil is natuurlijk ook dat de meetings van toen georganiseerd werden door de leden zelf. Als er nu een meeting opgezet moet worden doen de crewleden dat. Resultaat blijft dan wel hetzelfde. Het beter zichtbaar maken met een livestream is natuurlijk wel een verplichting in 2019. Kan mensen ook aanzetten om de volgende keer mee te doen. 

Ik wil graag WikiGTA aan het lijstje toevoegen. Het is lang lang geleden dat ik daaraan heb bijgedragen. Maar als ik een doel heb, vind ik het best leuk om daar nog aan bij te dragen. Bij voorkeur wel een groepsproject.

WikiGTA is de laatste twee-drie jaar naar de achtergrond verdwenen, zeker door de inactiviteit van mensen als @Dotz en @Svenie die echt de dragers van de Wiki waren. Nu hebben we maar drie medewerkers over: Cabyon, Tommie59 en ik. Drie mensen met niet alle tijd van de wereld en ik ben de laatste twee jaar veel vaker op het forum bezig dan op de Wiki. Een groepsproject zie ik zitten, zoals ik al eerder bij je heb gemeld. Zeker als we dat in het openbaar doen en iedereen mee kan helpen. Maar hier moet wel animo voor zijn. Ben bang dat zoiets snel op twee-drie mensen aankomt die de touwen moeten trekken. GTA V en GTA Online krijgen dan mijn voorkeur als projectonderwerp. Deze GTA's zijn de laatste in de serie en beide hoofdpagina's bevatten info van vóór de release. 

Maar het achterlopen van de Wiki is gewoon het resultaat van te weinig medewerkers. 

Betrokkenheid is het kernwoord voor alles. Jullie wensen betrokkenheid van leden. Dat is logisch. Maar goed voorbeeld doet volgen; eerst betrokkenheid van de crew, en dan -hopelijk- ook betrokkenheid van leden. Eerst naar mijn idee terug naar de basis van het forum (volgt ook wel uit bovenstaande reactie op onderdelen), gecombineerd met betrokkenheid van de crew, en dan zien we wel wat daaruit volgt.

Volledig mee eens, zoals ik dat ook heb aangetoond in de reactie op Nicola en in het crewforum. 

PrioX

Ik wil even samenvatten wat we nu besproken hebben, en alles is gebaseerd op de reacties hierboven. Er ligt in feite nog niks vast, dus als je suggesties hebt deel ze dan vooral. Ik wil wel een dezer dag al actie gaan ondernemen op bepaalde punten. 

XP-systeem:

Afschaffen en teruggaan naar de postcount. 

Superleden:

Voor nu afschaffen, al zal dat eerst overlegd/aangekaart worden bij de huidige Superleden. Wellicht dat we de extra's die Superleden nu krijgen kunnen verbinden aan de postcount, als heeft dit waarschijnlijk geen hoge prioriteit. Afgeschermde forum zal worden opgedoekt en een ''PHOGO'' kan geopend worden in de Stamkroeg.

Ledengroepen:

Leden, Crewleden, Administrators en Ereleden.

Forum Awards:

Afschaffen. 

Achievements:

Mogelijkheden bekijken om dit systeem te laten terugkeren. 

Gangs & Corporations:

Huidige systeem dat al jaren niet meer in gebruik is laten vervallen (The City en Corporations). Gangs beschouwen als plek waar leden groepen kunnen maken om met elkaar te kunnen slowchatten, iets wat altijd het geval is geweest. 

Clans & Crews:

Bescheiden houden en de huidige crew-subfora opheffen. De indeling en locaties van deze fora staan nog open ter discussie. 

Clubs:

Gaan er niet komen. 

Forumindeling:

Geen specifieke plannen, maar we staan uiteraard open voor suggesties en wensen.

Meetings:

Moeten opgepakt worden, maar in goed overleg onder de (crew)leden en met wat betere voorbereiding. Promotie hier op het forum en op sociale media, de meeting vastleggen op video/stream, screenshots, etc en deze later opslaan op de website. In het archief van het forum staat een ''Meetingplace'' forum (incl oude topics) dat eventueel gebruikt kan worden. 

Nieuws: 

Geen speciale plannen, buiten dat er een mogelijkheid moet komen om leden nieuws tips te laten insturen en eventueel zelf artikelen te laten schrijven die de crew later kan publiceren. Misschien ook beter kijken wat nieuwswaardig is.

Sociale media:

Moeilijk en lastig onderwerp dat niet binnen een dagje verbetert kan worden. De focus moet worden om nieuwe leden aan te trekken en het forum te promoten, naast de standaard nieuwsberichten die we erop delen. Hoe dit precies moet gebeuren moet goed bekeken worden en vereist ondersteuning vanuit de (crew)leden. 

WikiGTA:

Proberen op te pakken, eventueel aan de hand van een groepsproject waar ook niet-Wiki-medewerkers aan mee kunnen doen. Dit vereist natuurlijk wel animo en dat zal dus eerst goed gepeild moeten worden voordat we beginnen aan iets wat niet af te maken is. 

Crewleden:

Goed in beeld brengen wie wat (nog) wilt doen, ik zal daarom intern en persoonlijk contact leggen met deze leden. Eventueel opzoek gaan naar nieuwe (wat jongere) crewleden. Mocht je dit nu lezen en interesse hebben stuur me dan gerust een berichtje. :) 

Dutchy3010

En Discord? Las er wat over in de chat dacht ik laatst?

PrioX
49 minuten geleden, Dutchy3010 zei:

En Discord? Las er wat over in de chat dacht ik laatst?

Klopt. Ik heb dit meteen even voorgelegd bij Thundercover en Joriz. Maar zij hebben geen goede integratie kunnen vinden. Als we iets met Discord willen doen, en ik begrijp volledige waarom, dan moet dat zonder integratie op het forum en dus volledig via Discord zelf. Het is natuurlijk een ontzettend populair platform en kan veel leden aantrekken. Alleen daarvoor zou ik het al willen proberen. Maar het neemt tegelijkertijd wel het doel van het forum weg. 

Maar misschien moeten we deze stap in de toekomst durven te maken. De activiteiten van een forum hebben zich verplaatst naar andere platforms waaronder Discord. Misschien moeten we dat zien te combineren. Ik denk dat een forum alsnog naast een Discord-server kan draaien. Ik heb vorig jaar in het crewforum al gemeld dat er bijvoorbeeld opties bestaan om links automatisch te versturen in je Discord-server. Op die manier kun je bijvoorbeeld nieuwe topics onder de aandacht brengen in je Discord-server (om een voorbeeld te noemen).

Zijn daar meer ideeën voor?  

PrioX
Op 10-6-2019 om 10:27, PrioX zei:

Clubs:

Gaan er niet komen. 

Superleden:

Voor nu afschaffen, al zal dat eerst overlegd/aangekaart worden bij de huidige Superleden.

XP-systeem:

Afschaffen en teruggaan naar de postcount. 

Ter informatie voor jullie:

Deze week gaan we nog bekijken hoe deze systemen uitgeschakeld gaan/kunnen worden, het zijn technische zaken die eventjes bekeken moeten worden. De Clubs zijn inmiddels uitgeschakeld, al waren deze niet openbaar zichtbaar. De Superleden hebben dit weekend ook een PB ontvangen en tot nu toe wijzen de reacties op afschaffen. 

Ik heb het op dit moment zelf ook een beetje druk. Maar ik wil later deze week het een en ander doorvoeren wat betreft Gang & Corps en Crews & Clans. Als daar nog suggesties over zijn hoor ik ze graag! :)