Jump to content

[MODEL] Using Chamfer


Big-Bear

Recommended Posts

Hey,

Jep, hier is weer een Tutorial, ditmaal over het werken met Chamfer. Chamfer is een hele handige functie, waar je vele mooie egale vormen mee maken. We gaan de Box een soort van Smoothen. maar dan niet met Meshsmooth, maar met Chamfer.

Oké laten we beginnen:

Eerst creeren we een box, ik heb de volgende settigns genomen:

Length: 2,794m



Width: 1,778

Height: 0,508

Length Segments: 0

Width Segments: 0

Heights Segments: 0

Even voor de duidelijkheid, ik heb hierbij meters gebruikt, je kan dat heel makkelijk krijgen. Ga eerst naar naar Customize --> Units Setup --> Metric bij Metric zet je hem op Meters.

Oke nu we een box hebben ga je naar Convert to Editble Poly, nu moeten we de Edges selecteren van de boxes, selecteer deze:

tut4pic001kb8.jpg

Je selecteert eigenlijk alles Edges van de boxes behalve de hoeken. Nu gaan we naar chamfer, en klik op het vierkantje ernaast. Ik heb 0,35 genomen voor de 1e Chamfer:

tut4pic003wz2.jpg

Oke, nu moet je de Edges selecteren die je hieronder ziet:

tut4pic003qj2.jpg

Elke keer selecteer je de Edges die je als eerst gechamferd hebt, zoals je hier in het plaatje ziet. Herhaal dat enkele keren, en je zult dit krijgen:

tut4pic004ku2.jpg

Zoals je ziet, is de bovenste kant niet echt zo mooi, je kan er een simpele Smooth overhen gooien, dat heb ik niet gedaan. Waar het eigenlijk allemaal omdraait, zijn de hoeken. Die kan je echt heel mooi maken. Selecteer nu deze Edges:

tut4pic005ap1.jpg

Oke, nu chamfer je ze weer 1 keer, zoals, daarna blijf je alle edges die na de Chamfer geselecteerd zijn, chamferen, zodat je een mooie ronde vorm krijgt:

tut4pic006ps6.jpg

Helaas krijgen we wel een beetje vage hoeken, die kan je eventuele een beetj verbetren door de Vetexes te selecteren, en een beetj verplaatsen. Eigenlijk is het beter om de hoeken als eerst te Chamferen, zodat je rare vormen niet krijgt. maar dan moet je wel ontiegelijk veel Edges selecteren.

Nu kan je er uiteindelijk nog een Smooth overheen gooien. Maar dan moet je wel alle faces selecteren, die weinig poly's bevatten, en die Tesselaten:

tut5pic007yg5.jpg

Ik zelf heb dat niet gedaan, omdat je dan een niet al te mooie box krijgt. Het werkt wel de rare hoeken weg, maar je krijgt er weer rare vormen bij. Je krijgt ook bij deze Tutorial een raar eindresultaat. Bij deze Tutorial draait het om wat je allemaal kan doen met Chamfer, en niet zozeer om het Eindresultaat

Veel Suc6 ermee ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Bear jij maakt tutorials in een sneltreinvaart! Goed uitgelegd met voldoende plaatjes. Het enige nadeel van

deze tutorial is dat je het verkeerde object ervoor gekozen hebt. Het resultaat is namelijk te behalen door

simpelweg een chamferbox aan te maken. Maar zo leer je deze optie wel goed gebruiken op andere objecten.

Keep it up!

post-20899-1155641610.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Bear jij maakt tutorials in een sneltreinvaart! Goed uitgelegd met voldoende plaatjes. Het enige nadeel van

deze tutorial is dat je het verkeerde object ervoor gekozen hebt. Het resultaat is namelijk te behalen door

simpelweg een chamferbox aan te maken. Maar zo leer je deze optie wel goed gebruiken op andere objecten.

Keep it up!

Ik weet best veel, maar die kon ik nog niet een Chamferbox. Maarja, uiteindelijk draait het om de functie :D

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...