Jump to content

Jupiler League


Jon-asses

Recommended Posts

Jullie (Nederlanders) hebben al een topic over de Eredivisie. Hier vind je het. Dan vind ik dat de Belgen er ook één verdienen, dus bij deze open ik dit topic over de Jupiler League.

Hier wat info over de geschiedenis van de Belgische competitie. :)

Kampioenenlijst van de Jupiler League

* 1896 FC Liégeois

* 1897 Racing Club de Bruxelles

* 1898 FC Liégeois

* 1899 FC Liégeois

* 1900 Racing Club de Bruxelles

* 1901 Racing Club de Bruxelles

* 1902 Racing Club de Bruxelles

* 1903 Racing Club de Bruxelles

* 1904 Union St Gilloise

* 1905 Union St Gilloise

* 1906 Union St Gilloise

* 1907 Union St Gilloise

* 1908 Racing Club de Bruxelles

* 1909 Union St Gilloise

* 1910 Union St Gilloise

* 1911 Cercle Brugeois

* 1912 Daring Club de Bruxelles

* 1913 Union St Gilloise

* 1914 Daring Club de Bruxelles

* 1915 Geen competitie

* 1916 Geen competitie

* 1917 Geen competitie

* 1918 Geen competitie

* 1919 Geen competitie

* 1920 FC Brugeois

* 1921 Daring Club de Bruxelles

* 1922 Beerschot AC

* 1923 Union St Gilloise

* 1924 Beerschot AC

* 1925 Beerschot AC

* 1926 Beerschot AC

* 1927 Cercle Brugeois

* 1928 Beerschot AC

* 1929 Antwerp FC

* 1930 CS Brugeois

* 1931 Antwerp FC

* 1932 Liersche SK

* 1933 Union St Gilloise

* 1934 Union St Gilloise

* 1935 Union St Gilloise

* 1936 Daring Club de Bruxelles

* 1937 Daring Club de Bruxelles

* 1938 Beerschot AC

* 1939 Beerschot AC

* 1940 Geen competitie'

* 1941 Geen competitie'

* 1942 Liersche SK

* 1943 FC Malinois

* 1944 Antwerp FC

* 1945 Geen competitie

* 1946 FC Malinois

* 1947 SC Anderlechtois

* 1948 FC Malinois

* 1949 SC Anderlechtois

* 1950 SC Anderlechtois

* 1951 SC Anderlechtois

* 1952 FC Liégeois

* 1953 FC Liégeois

* 1954 SC Anderlechtois

* 1955 SC Anderlechtois

* 1956 SC Anderlechtois

* 1957 Antwerp FC

* 1958 Standard Liège

* 1959 SC Anderlechtois

* 1960 K. Lierse SK

* 1961 Standard Liège

* 1962 SC Anderlechtois

* 1963 Standard Liège

* 1964 SC Anderlechtois

* 1965 SC Anderlechtois

* 1966 SC Anderlechtois

* 1967 SC Anderlechtois

* 1968 SC Anderlechtois

* 1969 Standard Liège

* 1970 Standard Liège

* 1971 Standard Liège

* 1972 SC Anderlechtois

* 1973 Club Brugge

* 1974 SC Anderlechtois

* 1975 RWD Molenbeek

* 1976 Club Brugge

* 1977 Club Brugge

* 1978 Club Brugge

* 1979 SK Beveren

* 1980 Club Brugge

* 1981 SC Anderlechtois

* 1982 Standard Liège

* 1983 Standard Liège

* 1984 SK Beveren

* 1985 RSC Anderlecht

* 1986 RSC Anderlecht

* 1987 RSC Anderlecht

* 1988 Club Brugge

* 1989 KV Mechelen

* 1990 Club Brugge

* 1991 RSC Anderlecht

* 1992 Club Brugge

* 1993 RSC Anderlecht

* 1994 RSC Anderlecht

* 1995 RSC Anderlecht

* 1996 Club Brugge

* 1997 K. Lierse SK

* 1998 Club Brugge

* 1999 KRC Genk

* 2000 RSC Anderlecht

* 2001 RSC Anderlecht

* 2002 KRC Genk

* 2003 Club Brugge

* 2004 RSC Anderlecht

* 2005 Club Brugge

* 2006 RSC Anderlecht

* 2007 ?

De landtitels per club

RSC Anderlecht : 28

Club Brugge : 13

Union : 11

Standard Luik : 8

Beerschot VAC : 7

Racing Club Brussel : 6

Daring Club de Bruxelles : 6

RFC de Liège : 5

Antwerp FC : 5

KV Mechelen : 5

Lierse : 4

Cercle Brugge : 3

KSK Beveren : 3

KRC Genk : 2

RWDM : 1

De eindstand van vorig jaar (2005-2006)

K (CL) 1 RSC Anderlecht 70

(CL) 2 R. Standard de Liège 65

(UEFA) 3 Club Brugge KV 64

(UIC) 4 KAA Gent 61

5 KRC Genk 57

6 Germinal Beerschot 49

(UEFA) 7 SV Zulte Waregem 49

8 KSC Lokeren Oost-Vlaanderen 47

9 KVC Westerlo 46

10 FC Brussels 46

11 R. Sporting du Pays de Charleroi 45

(UEFA) 12 KSV Roeselare 41

13 R. Excelsior Mouscron 37

14 Cercle Brugge KSK 37

15 K. Sint-Truidense VV 34

16 KSK Beveren 33

E 17 K. Lierse SK 32

D 18 RAA Louviéroise 26

(De getallen achter de clubs zijn de punten waarmee ze eindigden.)

Wie is gepromoveerd?

Dit team was gepromoveerd uit de Tweede Klasse voor de start van het seizoen:

* RAEC Mons (kampioen in de tweede klasse)

Er was dit seizoen slechts één nieuwkomer in de hoogste klasse. Voorgaande seizoenen promoveerde ook de eindrondewinnaar uit Tweede Klasse mee, maar vanaf diende 2005/06 aan deze eindronde in Tweede Klasse ook de voorlaatste uit Eerste Klasse deel te nemen. Deze voorlaatste degradeerde zo niet rechtstreeks, maar kreeg een extra kans om behoud in de hoogste afdeling af te dwingen. In 2005/06 was Lierse SK voorlaatste geëindigd. De club nam deel aan de eindronde en won deze. De eersteklasser kon dus zijn plaats in Eerste behouden, het gevolg was dat geen bijkomende tweedeklasser uit de eindronde promoveerde.

Alle clubs die nu meedoen in 2006-2007

Achttien ploegen speelden in 2006/07 in Eerste Klasse. De meeste clubs kwamen uit Vlaanderen, slechts vier clubs kwamen uit Wallonië en twee uit Brussel.

Club Brugge KV

RSC Anderlecht

KRC Genk

R.Standard de Liège

Sp.du pays de Charleroi

KAA Gent

KSK Beveren

KSC Lokeren

KVC Westerlo

K.Sint-Truidense VV

SV Zulte Waregem

FC Molenbeek Brussels Strombeek

R.Excelsior Mouscron

Germinal Beerschot Antwerpen

Cercle Brugge KSV

RAEC Mons

K. Lierse SK

KSV Roeselare

Ik kan je nog een heleboel informatie geven, maar dan is dit wat té onoverzichtelijk, daarom geef ik je een link. Kijk maar eens naar Wikipedia . :)

Nu is het tijd voor mijn mening over de voorbije competitie. Ik denk dat dit jaar Anderlecht hun titel verlengen, ik zou echt niet weten wie hun zou kunnen tegehouden. Misschien zal Club Brugge nog wat tegenspartelen, maar echt dreigen gaan ze (denk ik :sst: ) niet doen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. :)

Bewerkt: door Jon-asses
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 71
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • demontventoux

    15

  • Pitbull

    14

  • Argon

    8

  • gta-san-andreas-lover1000

    6

Ah, cool topic :Y Kan ik eindelijk ook eens meebabbelen over een voetbalcompetitie, want ik ben Belg :puh:

Ik ben supporter van Club Brugge dus ik hoop dat zij kampioen spelen. Al vrees ik uiteraard Anderlecht.

Na 3 speeldagen nu heeft Anderlecht 9/9 en daarmee alleen leider. Enkelen hebben 7/9 en Club Brugge staat 6de met 6/9. 3 punten verschil, alles kan uiteraard nog.

Standard Luik en AA Gent, toch topploegen van vorig jaar hebben hun start gemist, zij staat bijna onderaan met slechts 1/9. Hekkensluiter is, van vooraf al een degradatiekandidaat, Beveren, met 0/9.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat onze competitie(die van de belgen dus....) zo zwak aan het worden is dat Anderlecht er op het einde van het seizoen gewoon met kop en schouders bovenuit steekt, dus ook ik denk dat anderlecht kampioen gaat worden. Het gaat geen spannende competitie meer worden denk ik, als we 3/4 van de competitie gespeeld hebben dan denk ik dat we de kampioen al kennen

dan over naar onderaan, Ik denk(hoop* :engel: ) dat beveren rechtstreeks degradeert en nieuwkomer Bergen de barrages om behoud moet spelen.

*= tja ik ben nu eenmaal supporter van lokeren....

Link to comment
Delen op andere websites

Standard heeft thuis opnieuw de kans op een eerste overwinning laten liggen. Tegen Zulte Waregem kwam het niet verder dan 1-1.

Standard heeft nu 2/12 en staat 15de.

Vanavond hebben we de clash Anderlecht-Club Brugge

Link to comment
Delen op andere websites

Hopelijk wordt het een spannend duel

Hier de uitslagen van alweer de 4de speeldag:

Beveren-Mouscron | 3 - 1

Lierse-FC Brussels | 0 - 1

Saint-Trond-Germinal-Beerschot | 2 - 0

Cercle de Bruges-Racing Genk | 0 - 1

Standard-Z. Waregem | 1 - 1

en er worden nog 3 wedstrijden afgewerkt vandaag nm.:

Gent-Charleroi

Roeselare-Lokeren

Anderlecht-Club Brugge

Link to comment
Delen op andere websites

AA Gent heeft de 3 punten gepakt thuis. Het won met 2-1 van Charleroi.

Charleroi kwam in de 30ste minuut op voorsprong via Cyril Théréau. Dit leken ze vol te houden en Gent een 1/12 aan te smeren maar dat was buiten Dominic Foley gerekend. Hij scoorde in de 71ste minuut de 1-1 en op 7 min van het einde nog de 2-1.

In het klassement gaat Gent van de laatste plaats richting plaats 14. Hekkensluiter is Lierse, en ook Cercle met elk 1/12.

Charleroi kon door een overwinning samen met Genk en Brussels naar de leiding komen maar ze blijven nu hangen op plaats 6 met 7/12.

Link to comment
Delen op andere websites

Anderlecht heeft op eigen veld Club Brugge verslagen met 1-0, een goal van Tchité

Lokeren zet zijn ongeslagen reeks verder door gelijk te spelen op het veld van Roeselare met 2-2

De stand na de 4de speeldag:

1. Anderlecht 12

2. Racing Genk 10

3. Brussels 10

4. Westerlo 7

5. Moeskroen 7

5. Charleroi 7

7. Club Brugge 6

8. Lokeren 6

9. Roeselare 5

10. Bergen 4

11. Sint-Truiden 4

11. Z. Waregem 4

13. AA Gent 4

14. Beveren 3

15. G.-Beerschot 3

16. Standard 2

17. Cercle Brugge 1

18. Lierse 1

EDIT: Vandaag zijn de bekerlotingen bekent gemaakt:

1. Sporting Charleroi - VH Hamme

2. KVK Tienen - AA Gent

3. FC Dender - Cercle Brugge

4. SV Roeselare - Mol-Wezel

5. Moeskroen - Tubize

6. Racing Genk - Geel

7. La Louviere - Zulte Waregem

8. Lierse - Beveren

9. Cappelen - Sint-Truiden

10. Antwerp - Lokeren

11. KV Mechelen - GB

12. Eupen - Standard Luik

13. KV Kortrijk - Brussels

14. Anderlecht - Dessel Sport

15. Club Brugge - Union

16. Woluwe - Westerlo

Bewerkt: door Pitbull
Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

======BUMP=====

Sorry, ik weet dat dit een bump is, maar ik wil niet echt dat dit topic dood gaat.

De top 5 van de Jupiler league ziet er na 7 speeldagen zo uit:

1 Racing Genk 17

2 Anderlecht 17

3 Westerlo 14

4 Club Brugge 13

5 Charleroi 12

6 Bergen 11

Anderlecht liet vrijdagavond in Charleroi 2 punten liggen door 1-1 te spelen. Club Brugge, dat met Englebert laat in de toegevoegde tijd scoorde en zo won, kon daarvan profiteren en kwam opnieuw 2 punten dichter.

Ook Racing Genk won z'n wedstrijd gisteren en komt nu samen aan de leiding.

Hekkensluiter is en blijft Lierse, dat gisteren opnieuw tenonder ging met 1-4 tegen Gent. Lierse haalde tot nog toe 1 punt uit 7 matchen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

De 8ste speeldag is afgewerkt en Racing Genk staat alleen aan de leiding met 20 punten.

Ze vernedereden anderlecht door er met 1-4 te gaan winnen.

Club Brugge won bij Westerlo met 1-2 en komt zo op de 3rde plaats op 1 punt van Anderlecht en 4 van Genk.

Lierse verloor opnieuw en blijft troosteloos onderaan hangen met 1/24.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

De selectie van beerschot: Luciano Da Silva, Kenny Steppe, Igor Lolo, Kurt Van Dooren, Didier Dheedene, Pieterjan Monteyne, Justice Wamfor, Daniel Quinteros, Victor Figueroa, Gustavo Colman, Hernan Losada, Daniel Cruz, Bjorn De Wilde, Jurgen Cavens, François Sterchele. (DG)

ik zen ne fan van den beerschot

en ik hoop dat ze winnen tegen kv mechelen het is wel voor den beker van belgie

ik hoop dat dit er ook bij mag

i love den beerschot _O__O__O__O__O__O__O__O__O__O__O__O__O_

Stand

P Ploeg A W G V DP DC Pnt DS

1 Racing Genk 9 7 2 0 24 8 23 16

2 Anderlecht 9 6 2 1 19 11 20 8

3 Charleroi 9 5 3 1 14 10 18 4

4 Club Brugge 9 5 2 2 16 8 17 8

5 Germinal Beerschot 9 4 2 3 11 8 14 3

6 Standard 9 4 2 3 13 11 14 2

7 Moeskroen 9 4 2 3 16 15 14 1

8 Westerlo 9 4 2 3 12 12 14 0

9 Gent 9 4 2 3 13 16 14 -3

10 FC Brussels 9 3 2 4 8 9 11 -1

11 Bergen 9 3 2 4 9 11 11 -2

12 Cercle Brugge 9 3 1 5 7 9 10 -2

13 Beveren 9 3 1 5 7 12 10 -5

14 Lokeren 9 2 4 3 7 9 10 -2

15 KSV Roeselare 9 2 3 4 17 19 9 -2

16 Zulte Waregem 9 2 2 5 10 16 8 -6

17 Sint Truiden 9 2 1 6 10 15 7 -5

18 Lierse 9 0 1 8 4 18 1 -14

Bewerkt: door gta-san-andreas-lover1000
Link to comment
Delen op andere websites

Hello

Ik ben ook een Belg en al jaren supporter van Sta,dard Club de Liége of gewoonweg Standard Luik ;)

Standard miste wel zen start maar onder leiding van Preud'homme en de terugkeer van Onyewu en Conceicao staan ze toch weer 5de. Dit weekend de klepper tegen Anderlecht (dat woensdag werd afgemaakt door AC Milan).

Ik denk dat het een gelijkspel wordt of een kleine overwinning voor De Rouches. Doelpunt van Onyewu denk ik.

Ik voorspel hierbij dat Anderlecht kampioen gaat spelen, want ook ik durf toegeven dat ze kwalitatief de sterkste kern hebben. Standard en Genk worden nummer 2 en 3. Club wordt 4de maar met niet veel verschil tussen hen en nummer 3.

Forza Standard

Link to comment
Delen op andere websites

de 11de speeldag is ondertussen voorbij gegaan met een paar hele mooie wedstrijden:

Genk-GBA 4-0

Genk heeft zijn leiderspositie vrijdagavond nog wat verstevigd. Tegen een ontzettend zwak Germinal Beerschot haalden de Limburgers nog voor de rust hun slag thuis.

Racing Genk kwam noodgedwongen in een fel gewijzigde opstelling aan de aftrap. Door de blessures van Mikulic en Chatelle en de schorsingsdag van Pocoignoli moest Hugo Broos aan zijn basiself sleutelen. Ook doelman Bailly was twijfelachtig maar geraakte uiteindelijk toch speelklaar. Zijn collega Marc Brys had niet minder kopzorgen. Weliswaar was iedereen, op de geschorste Colman na, speelklaar maar na de schandalig zwakke prestaties tegen KV Mechelen en Charleroi vreesde de Antwerpenaar niet onterecht voor zijn baan. Hij plaatste Dickson en Cavens op de bank en bracht Fugueroa en Milenkovic in.

Omdat de spelersbus bijzonder laat aan het Fenixstadion arriveerde en Brys koos voor een lange taktische bespreking duurde de opwarming van de bezoekers slechts twaalf minuten. Lag het aan de verkeersproblemen tussen Antwerpen en Limburg of waren het de erbarmelijke prestaties? Feit is dat het bezoekende supportersvak opvallend leeg bleef.

Een gewond dier moet je zo vlug mogelijk afmaken dachten de spelers van Genk. Vooral Gonzague Vandooren, die een schitterende wedstrijd speelde en Pocognoli helemaal deed vergeten, zorgde al onmiddellijk twee keer voor gevaar. Na amper vier minuten was het raak. Cornelis speelde Vandenbergh aan. Kevin schoof de bal rustig in doel.

De Antwerpenaars zagen de bui al hangen. Van samenspel was helemaal geen sprake. Scheidsrechter Verbist hield de teugels kort en toonde nog tijdens het openingskwartier geel aan Milenkovic (voor een lichte overtreding) en Losada (na een zware fout op De Decker). Vrancken dolde met bewaker Lolo en stond voortdurend vrij. Na een hoekschop kopte Wouter de bal op het lichaam van Luciano, die gelukkig bijstand kreeg van Dheedene.

Na amper twaalf minuten leek de wedstrijd gespeeld toen Vandenbergh op weg leek naar een tweede doelpunt. Hij werd echter ten onrechte teruggefloten voor vermeend buitenspel.

Germinal Beerschot kwam iets meer in de wedstrijd maar veel kansen werden er niet gecreëerd. Toen Vrancken halfweg de eerste spelperiode opnieuw volledig vrij mocht inkoppen loste Luciano dit keer de bal. De goedgevolgde Bosnjak verdubbelde meteen de score.

Meer hadden de Antwerpenaars niet nodig om volledig in de put te geraken. Zelfs de wil om er iets van te maken was niet meer aanwezig. Tijdens de eerste helft noteerden we slechts één mogelijkheid voor de bezoekers. Fugueroa liep met de bal aan de voet lullig over de doellijn. Het derde doelpunt illustreerde bijzonder goed dat bij Beerschot alles verkeerd loopt. Om God weet welke reden speelde Milenkovic de bal terug naar zijn doelman. Luciano moest lijdzaam toezien hoe Vandenbergh het geschenk dankbaar in ontvangst nam en hem voor het ronde ding voor de derde maal in het mandje legde.

Op dit moment hadden de bezoekende supporters gewacht om hun spandoek ,,Beerschot slaap jij nog'' boven te halen. De Antwerpenaars dachten geen seconde collectief. Wamfor ging op zoek naar de eerredder maar trapte hopeloos over het doel. Op slag van rust mocht de plaatselijke spionkop opnieuw juichen. Het duizendste doelpunt uit de clubgeschiedenis was meteen het mooiste van de avond. Dat Wouter Vrancken die goals op zijn naam schreef was echt niet toevallig.

Hoeft het gezegd dat de wedstrijd al aan de rust gespeeld was? Ook Genk had na de pauze helemaal geen zin meer. Vandenbergh waagde van veel te ver zijn kans en aan de overzijde probeerde Sterchele zowaar de ingevallen De Wilde aan te spelen maar Matoukou, die een onberispelijke prestatie afleverde, verwerkte in hoekschop.

Lierse-Bergen 0-0

Alweer niet. Dat was gisteren de overheersende gedachte op het Lisp. Elf speeldagen zijn we ver en Lierse wacht nog altijd op zijn eerste overwinning van het seizoen.

Het elftal van René Trost pakte wel een punt tegen Bergen - het eerste sinds het gelijkspel tegen Charleroi op 29 juli - maar schiet daar in de strijd om het behoud nauwelijks iets mee op.

De inzet van Lierse tegen neo-eersteklasser Bergen was aandoenlijk. Veel goede wil en inzet, maar een chronisch gebrek aan creativiteit en vooral erg slordig in de laatste pas. Niet dat Bergen beter was. Integendeel.

De ploeg van trainer José Riga hield veel spelers achter de bal en loerde op een geniale ingeving van Wamberto en een snelle tegenstoot.

Het eerste gevaar kwam van Bergen. Nico Vaesen, de vervanger van de geblesseerde Sven Van der Jeugt, ontzette met doodsverachting. Mike Mampuya, gelegenheidsaanvoerder Kristof Snelders en Mustapha Jarju bedreigden doelman Berthelin, maar die gaf geen krimp.

De beste kans kwam er na een mooie individuele actie van linksback Marko Andic. Berhelin liet zich niet verschalken op de harde knal van de Serviër. Op slag van rust trapte Wamberto naast.

Lierse kwam furieus uit de kleedkamer. Alweer Berthelin redde een kopbal van Mamouni aan de tweede paal. Jarju schoof een kans naast.

Het scorebord gaf de 49ste minuut aan. Vijf minuten later keurde een goed leidende scheidsrechter Bylois terecht een doelpunt van Snelders af wegens de bal meegenomen met de hand.

Het spel verwaterde en de thuisploeg mocht van geluk spreken dat de vrijstaande Dahmane twaalf minuten voor affluiten een voorzet van Wamberto aan de tweede paal hopeloos over doel trapte. Het publiek schreeuwde de Pallieters naar voor in een alles-of-niets-offensief en Jarju trapte in één tijd naast.

Daar bleef het bij. Nul-nul en alles wat Lierse is besefte dat dit duur puntenverlies was.

Cercle Brugge-Beveren 2-2

Dieter Dekelver en vooral Darko Pivaljevic slaagden er gisteren in om een diepe crisis bij groen-zwart te voorkomen. Op het uur stond Beveren na onder meer een blunder van Francky Vandendriessche 0-2 voor en wankelde de stoel van Cercle-trainer Harm van Veldhoven.

Walter Meeuws stelde de aangekondigde ploeg op, maar bij Cercle moest Harm van Veldhoven in extremis nog Stijn De Smet door Slobodan Slovic vervangen. De Smet was tijdens de opwarming uit gevallen met een verrekking in de bil. Van Veldhoven greep terug naar Darko Pivaljevic en offerde zijn kapitein Denis Viane op voor Anthony Portier. Cercle speelde gisteren zijn 3.000ste officiële wedstrijd en begon het best aan dit vroege zespuntenduel.

Eigenlijk had groen-zwart al na drie minuten op voorsprong moeten komen. Dieter Dekelver pakte uit met een goede beweging en trok voor tot bij de in ere herstelde Pivaljevic, maar de Servische aanvaller kreeg de bal op zijn verkeerde voet en verprutste de kans. Dekelver probeerde het even later zelf, maar ook zijn poging belandde naast.

Cercle bleef het domineren en de opgerukte Portier kreeg bij een hoekschop van Slovic ruimte in de zestien, hoewel hij de bal wel goed op de slof kreeg, reageerde hij eerder verrast en mikte zonder overtuiging in de handen van Copa. Met beukwerk konden Dekelver en Pivaljevic de Beverense defensie ook al niet uit verband spelen en ook de poging van Boi, bij een doorbraak op rechts, leverde niks op.

En Beveren? Meeuws was duidelijk naar Brugge gekomen om de schade te beperken. Gervinho probeerde het van ver, maar Vandendriessche pakte probleemloos. Toch ging Beveren en niet Cercle met een voorsprong de rust in, want veteraan Karel Snoeckx kon ongehinderd de vrijschop van Mahan binnen koppen. Merkwaardig hoe zwak het groen-zwart verweer bij stilstaande fases is. Vorige week op Roeselare slikte Cercle op identieke wijze de enige treffer. Ook toen aarzelde de ervaren Francky Vandendriessche en kon Smits helemaal ongehinderd in lopen en raak koppen. Een koude douche voor Cercle, dat repliceerde via Grondin, maar de vrijschop van de Fransman belandde over.

Cercle wist wat de opdracht was na de rust, maar de bezieling en de inventiviteit ontbraken. Slovic probeerde het van op dertig meter, maar zijn loeier belandde over het doel van Copa. In betere tijden bij Moeskroen was Francky Vandendriessche altijd een bron van zekerheid, maar bij Cercle heeft de 35-jarige doelman het vaak moeilijk. Gisteren liep hij op het uur ver uit zijn doel, wilde na een te korte terugspeelbal Dissa uitkappen, maar verloor de bal en Gervinho dompelde Cercle in een diepe crisis. Vandendriessche was de kop van Jut. Om het even welke andere ploeg zou gisteren in Brugge op controlevoetbal zijn over geschakeld. Beveren echter niet en het brak de Waaslanders zuur op. Boi deelde de eerste verwittiging uit toen hij een voorzet van Van Mol over kopte, maar Dekelver kreeg toch de kans om zijn ploeg de aansluitingstreffer te bezorgen (1-2). Gervinho kon het aan de overzijde helemaal afmaken, maar de Ivoriaan besloot naast, toen hij alleen voor Vandendriessche verscheen.

Uiteindelijk kon Darko Pivaljevic zijn ploeg op een voorzet van Dekelver alsnog langszij koppen en zo een diepe crisis bij Cercle vermijden.

Gent-Roeselare 2-0

In een weinig beklijvende wedstrijd haalde AA Gent het laken naar zich toe dankzij treffers van Olufade en Foley. Roeselare bleek onmachtig en kon nooit aanspraak maken op puntengewin in het Ottenstadion.

Gent wilde meteen voortbreien op het elan van de partij tegen Brussels, maar de aanvalsgolven verliepen net iets te stereotiep om een vrij defensief Roeselare te verontrusten. Vaak ontbrak de creatieve schakel op het middenveld, een job waar bijvoorbeeld Alin Stoica voor in de wieg gelegd is, maar de Roemeen blijft verder de Gentse bank verwarmen. Op het halfuur gebeurde dan toch waar het stadion op wachtte. Foley - tot dan toe vrij onzichtbaar - mikte op de dwarsligger en in dezelfde fase bleef Olufade meester over Lahousse en trapte zijn vijfde treffer van het seizoen overhoeks voorbij Sierens. De ongelukkige James Lahousse pakte even later ook nog geel en werd vijf minuten voor de pauze vervangen door Annys.

Roeselare kon in de hele eerste helft slechts heel even de neus aan het venster steken, maar Herpoel kwam nooit echt in moeilijkheden.

Roeselare kwam uit de kleedkamers met de intentie de bakens te verzetten, maar een doelpunt van Paul Kpaka werd terecht afgekeurd wegens voorafgaand buitenspel. De thuisploeg leek zich te gaan beperken tot het controleren van de wedstrijd, niet echt tot jolijt van de fans. Pas na een kwartier mochten de handen voor de eerste keer op elkaar toen Olufade overtrapte. De Buffalo's bleven echter verder aanmodderen en het publiek liet dan ook openlijk zijn ongenoegen blijken. Stoica kwam een bleke De Beule vervangen, Olufade trapte op de paal en drie Roeselare-spelers kregen na een heet standje in de Gentse zestien de bal niet voorbij Herpoel. Dirk Geeraerd voelde dat er meer inzat en gooide Eloi in de strijd, maar geen twee minuten later liet Olufade slim de bal lopen en Foley knalde de 2-0 tegen de touwen. Game over voor Roeselare dat in de slotminuut ei zo na een derde treffer incasseerde, maar de vrije trap van Pavlovic werd door Sierens gekeerd.

Brussels-Moeskroen 1-1

FC Brussels en Moeskroen hielden mekaar perfect in evenwicht. Zowel inzake het resultaat als inzake weinig opwindend voetbal.

Beseffend dat geen van beide meer verdiende, berustten de twee kampen in de puntendeling. FC Brussels startte wel gedreven en de vier wissels die trainer Cartier noodgedwongen doorvoerde, brachten onmiddellijk resultaat.

Gorius schilderde een korte hoekschop op het hoofd van Zanzan die de Brusselaars een droomstart bezorgde. Bij de thuisploeg namen Omonga en Zanzan de posities van de gekwetsten Bruno en Durieux in. De jonge Hadraoui mocht voor het eerst starten in plaats van de geschorste Kalulika en Sillah verwees Selemani naar de bank.

Moeskroen, waar Claude Verspaille de zieke Gil Vandenbrouck als hoofdcoach verving, wachtte af maar tegelijk liet de thuisploeg zich al te snel mee in slaap wiegen. Slechts één wijziging overigens bij de bezoekers waar Teklak de geschorste Van Gijseghem moest doen vergeten.

De eerste keer dat de West-Vlamingen in de buurt kwamen van Cordier was het raak. Grondin trapte een vrijschop vanop vijfentwintig meter laag naast de muur en naast de Brusselse doelman binnen. Zijn derde treffer van het seizoen.

Van dan af volgden drie kwartier erg slordig voetbal met aan elke kant welgeteld één mogelijkheid. De beste was voor Tomou die op voorzet van Dorothee vrij mocht inkoppen maar Cordier redde. Voordien kon Téhoué zich nog één keer doorzetten op links. Op zijn aangeven miste Culek zijn schot volledig.

In het slotkwartier kwamen twee Brusselse invallers nog het dichtst bij de winnende treffer. Volders loste een loeier van Stojanovic en Selemani trapte in de herneming voorlangs.

Charleroi-Westerlo 1-2

Op de elfde speeldag in de hoogste voetbalklasse heeft Charleroi op eigen veld met 2-1 verloren van Westerlo. Patrick Ogunsoto bracht de bezoekers al in de 13de minuut op voorsprong en trapte na de rust ook het tweede doelpunt binnen. Wouter Corstjens kopte een voorzet van Oulmers in eigen doel en bracht zo de eindstand op 1-2.

Sporting Lokeren-Club Brugge 3-2

Club Brugge heeft een zwarte week achter de kiezen. Na de ontluisterende nederlaag tegen Tottenham, ging het net als vorig seizoen onderuit op Daknam. En dan nog tegen tien Waaslanders. De 37-jarige Kristinsson was de boosdoener voor Brugge.

De trainerswissel in Lokeren heeft zijn effect niet gemist. Voor het eerst sinds 10 september tegen Beveren proefden de Oost-Vlamingen nog eens de zoete smaak van de overwinning. Tot tien herleid was het Kristinsson die Club Brugge zijn tweede nederlaag op rij bezorgde, en dat na een voorafgaande reeks van tien matchen zonder verlies. Club blijft daardoor op de derde plaats en moet nu Westerlo naast zich dulden.

Het team van Emilio Ferrera kende nochtans een droomstart. Net als tegen Moeskroen werd de Brugse bank weer vergast op het dansje van Yulu-Matondo. Niet dat de Congolese Belg scoorde, maar wel wegens een voorzet die uitmondde in een owngoal van Madi, op de huid gezeten door Ishiaku.

Drie minuten ver en Club leek zich al zegezeker te wanen. Na het vroege uitvallen van Ishiaku stapelde Club de slordigheden op en kwam Lokeren weer enigszins in de wedstrijd. Met vinnige combinaties op het middenveld waren de Waaslanders zelfs even de beter voetballend ploeg. Het gevolg laat zich raden.

Camara, vorig seizoen een van de hoofdacteurs in de 2-0-nederlaag van Club op Daknam, scoorde een niet meer dan logische gelijkmaker. De rechtspoot uit Guinée mocht tot aan de zestien oprukken zonder dat Vandelannoite of Blondel hem aanvielen. Passje naar Kristinsson, balletje terugkrijgen en met een vrijgeleide van Clement op zak, de 1-1 snoeihard voorbij Stijnen kegelen.

En het had nog erger gekund voor de West-Vlamingen. Vandelannoite kreeg een door Stijnen gestuite poging van Maznov tegen zich, maar trapte niet in dezelfde val als Madi. De vervanger van Birger Maertens veroorzaakte even later wel een strafschop door Camara onderuit te halen. Kristinsson zag zijn kans schoon, maar werd door Stijnen van een gloriemoment onthouden.

Twee minuten later volgde een tweede domper voor Lokeren. Madi had iets te veel gekeken naar Chimedza en Grimaldi vorige week en maaide Blondel met gestrekt been onderuit. Gumienny twijfelde niet en trok de rode kaart. Club nog even opzetten, maar Daerden kopte naast.

Cossey greep in en stuurde na de rust meteen Hasi en Diallo het veld op. En die laatste liet zich meteen opmerken door Yulu-Matondo in de zestien nogal stuntelig omver te duwen. In tegenstelling tot vorig seizoen met de klucht tussen Vermant, Leko en Portillo werd er nu niet geredetwist over wie de strafschop zou zetten. Balaban ging er achter staan, maar net als Kristinsson (en net als Vermant vorig seizoen) was ook hier de glansrol voor de doelman. Lazic stopte.

De numerieke meerderheid mondde voor Club niet uit in een karrenvracht doelkansen. De opbouw was te eenzijdig en overhaast en Lokeren hield de rangen goed gesloten. Extra handicap voor Club was weer de schimmige Balaban, op Allerzielen tegen Tottenham ook al aan een zielloze vertoning bezig.

Alleen een voorzet van Englebert scheerde de lat. Het publiek op Daknam dreigde in slaap te dommelen tot Camara er weer wat vuur inbracht. Op een schaarse tegenstoot zag hij geen andere mogelijkheid dan van iets over de middellijn zijn kans te wagen. En het werd een wereldgoal waarop Stijnen, te ver uitgekomen, te laat kwam.

Lang kon Lokeren niet van die voorsprong genieten. Vrijwel direct vond Daerden de vrijstaande Vermant. Zijn schot van net buiten de zestien week af op De Winne en waaide in doel. Club dacht de negatieve reeks van vorig seizoen toen het twee keer onderuit ging tegen Lokeren, doorbroken. Maar daar was de oude IJslandse vos weer, Runar Kristinsson, die blijkbaar beter bedreven is in verre trappen dan penalty's. Met een magistrale vrijtrap verschalkte hij Stijnen. 3-2 en boeken toe voor Club. Een identieke poging van Balaban ging tegen buitenkant paal.

Daarmee lijdt Club de eerste competitienederlaag sinds de topper op Anderlecht op 27 augustus. Zaterdag krijgt Club het uitgekiende Charleroi op bezoek. Nieuw puntenverlies zou nefast zijn en de Bruggelingen terugslaan in het klassement. Lokeren kan, met of zonder Muslin, aan de heropstanding beginnen.

Standard-Anderlecht 0-0

Daniel Zitka was er verantwoordelijk voor dat de 76ste klassieker tussen Standard en Anderlecht geen winnaar opleverde. Of toch: Racing Genk loopt vijf punten uit op de landskampioen.

Michel Preud'homme liet zijn collega Frankie Vercauteren tot op het allerlaatste moment in het ongewisse over zijn aanvallende krachten. De keuze viel finaal, zoals verwacht, op Milan Rapaic en Steven Defour.

Anderlecht liet tot vlak voor de aftrap een vraagteken achter de naam van Juhasz staan. Daar was een goede reden voor, want de Hongaar moest zich door Van Damme laten vervangen. Serhat kreeg na zijn goede invalbeurt in San Siro een basisplaats. Vanderhaeghe bleef aan de kant.

De Luikse furie liet niet op zich wachten. De thuisploeg hoopte dat Anderlecht na de midweekwedstrijd in Milaan door zijn beste krachten heen zat en probeerde er een fysieke slag van te maken. De Rouches legden een hoog tempo op en jaagden de Brusselaars over het hele veld op.

Standard ontwikkelde het meeste stoom, maar het ontbrak de Rouches aan zuiverheid, finesse en vernuft. De partij verliep evenwichtig, maar kwam nooit echt op gang. Het aantal doelkansen bleef beperkt.

Een volley van Rapaic miste vaart en de beste kans voor de thuisploeg kwam er na een verre inworp van Fellaini. Geraerts kon Zitka met het hoofd evenmin verrassen.

De Brusselse pocketaanval kwam nauwelijks uit de verf. Tchité werd slechts opgemerkt telkens zijn vroegere fans een fluitconcert over hem lieten neerdalen. Renard moest alleen naar de benedenhoek bij een schot van de eveneens weinig zichtbare Boussoufa.

De beste doelkans van de eerste periode was voor de bezoekers. Areias stond te slapen bij een voorzet van Goor. Vanden Borre sprong voor de Portugees, maar besloot op Renard. Even voordien was een doelpunt van Boussoufa ten onrechte wegens buitenspel afgevlagd. Alles bij elkaar kon Sporting halfweg het meest aanspraak maken op een voorsprong.

Het tweede bedrijf begon beloftevol. Tchité zette Renard aan het werk. Aan de overkant beging Zitka een overbodige overtreding op Jovanovic, net binnen het strafschopgebied. Scheidsrechter De Bleeckere had er slechts een hoekschop voor over. Zitka moest weer het zwerk in voor een kopbal van Fellaini.

De passie rolde van de tribunes. De sfeer bereikte een kookpunt toen Van Damme op zijn beurt Jovanovic binnen het doelgebied ten val bracht. De thuisploeg drukte de gasplank nog wat dieper in. Sarr meende dat Boussoufa onder het gras stoppen tot het plan behoorde.

De Man aarzelde bij een lange bal van Geraerts, maar Jovanovic besloot net over. Zitka pakte met een geweldige reflex uit na een dichte uithaal van Conceição. Goor haalde een volley van Geraerts van de doellijn.

De opwindende tweede helft helde steeds meer in het voordeel van Standard over, maar Anderlecht kon weer op Zitka rekenen en overleefde ook de late stormloop van de Rouches.

Zulte-Waregem-Sint-Truiden 3-0

Zulte Waregem haalde lang niet zijn Europese niveau maar toonde zich net als tegen Praag bijzonder efficiënt. Sint-Truiden, dat in het veldspel niet echt onderlag, staat nu afgescheiden voorlaatste.

De schrik om te verliezen zat er bij beide ploegen in. Voorzichtigheid troef in het openingskwartier. Sint-Truiden kwam enkele keren opzetten via de linkerflank maar de voorzetten van Hendrikx en Van Houdt kwamen niet aan. Zulte Waregem raakte helemaal niet in de buurt van Deelkens en ontsnapte op het kwartier aan een achterstand. Vandendriessche leed balverlies en Simaeys lanceerde Van Houdt. Diens schot caprioleerde via het been van de inderhaast toegesnelde Leleu over De Vlieger maar strandde op de binnenkant van de paal.

Het doelpunt viel luttele minuten later aan de overkant. Simaeys haalde ten koste van een gele kaart de infiltrerende Verschuere neer. Reina zette zich achter de bal en krulde die naast de muur heerlijk in de benedenhoek. Zulte Waregem had de voorsprong waarop het zo had gehoopt en liet het initiatief aan Sint-Truiden. De Kanaries waren echter danig van slag. Elke poging tot combinatie strandde al ver voor de zone van de waarheid. Essevee wachtte af en mikte op de snelle omschakeling maar ook daar kwam amper iets van terecht.

Aan de rust bleef Matthys in de kleedkamer. Minne, naast de selectie tegen Bergen en Praag, kwam in de ploeg. D'Haemers schoof een rij vooruit om Hendrikx achterin te houden. Beide ploegen hielden het nu bij één spits en vijf man op het middenveld. En toch werd de tweede helft boeiender dan de eerste. Een snelle uitbraak via D'Haemers bracht Roussel alleen voor Deelkens maar de spits had iets te veel tijd nodig.

Bij de daaropvolgende corner van Vandendriessche won Roussel voor het eerst een kopduel, Delorge moest redding brengen op de lijn. Sint-Truiden haalde het initiatief weer naar zich toe. Simaeys gleed een voorzet van Van Houdt maar net over de dwarsligger.

En dan kwam het moment van uitblinker Verschuere. Sergeant speelde Roussel aan in de zestien. Die legde terug op Verschuere. De Fransman knalde van op twintig meter heerlijk in de kruising. Sint-Truiden dat eigenlijk niet de mindere was van de thuisploeg, zat op de knieën en incasseerde nog een derde goal. Roussel kopte een voorzet Vandendriessche door tot bij D'Haemers die koel afwerkte.

EDIT: owja, srr bron: sportwereld.be

Bewerkt: door Pitbull
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...