Jump to content

[SA|OV] Handleiding voor IMG-Tool 2.0.


Flying Dutchman

Recommended Posts

Handleiding (auto)mods installeren voor GTA San Andreas

Ten eerste, maak altijd een backup van de Models en Data map voordat je een auto installeert!!!!!!

Deze mappen vind je in C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas.

Deze handleiding gaat over het installeren van simpele modificaties in het spel GTA San Andreas. Hieronder vallen dingen zoals auto’s en kleine veranderingen aan gebouwen. Ik leg het installeren met behulp van de IMG tool 2.0 uit.

Een aantal veel gebruikte termen:

Modificatie = De wagen/het object wat je wilt installeren.

Mod = hetzelfde als modificatie.

Tutorial = Handleiding, stappenplan

Stap 1:

Download een modificatie.

Deze kun je vinden in de download database van het forum. Klik maar op de knop 'downloads' die je hierboven ziet.

Sla de modificatie op waar jij wilt. Het makkelijkste is om er een aparte map voor te maken, zodat je alles overzichtelijk bij elkaar hebt.

Stap 2:

Download de IMG tool. Die vind je hier: http://www.gtagarage.com/mods/show.php?id=63

Als je hem download, maakt het niet uit waar je hem opslaat.

Om hem uit te pakken, heb je Winrar nodig. Dit kun je >>>hier<<< legaal en gratis downloaden.

Als je Winrar hebt gedownload, kun je de IMG tool gaan uitpakken. Klik er met de rechtermuisknop op, en dan op ‘bestanden uitpakken’. Je hebt nu een aantal bestandjes uitgepakt.

Stap 3:

Voordat je aan het werk kan, moet je eerst even ‘alleen lezen’ bij je GTA SA map uitvinken, anders kun je de bestanden niet bewerken.

Ga naar C / Programme Files / Rockstar Games. (Dit is standaard, als je GTA SA zelf anders hebt geïnstalleerd, moet je de map zelf opzoeken). Klik met de rechtermuisknop op je GTA San Andreas map. Klik dan op ‘Eigenschappen’. (Helemaal onderaan). Vink dan ‘alleen lezen’ uit. Het moet er dan zo uitzien:

imgtoolscreen02oh1.jpg

Klik nu op ‘toepassen’. Je krijgt dan een waarschuwing te zien. Vink het onderste vakje aan; Wijzigingen op de map en alle submappen en bestanden toepassen. Zo dus:

imgtoolscreen03wj0.jpg

Klik daarna op OK, en bij het menu van ‘eigenschappen’ ook op OK.

Stap 4:

We gaan nu de IMG tool opstarten. Als je de IMG tool hebt opgestart, zie je dit scherm:

imgtoolscreen01cv6.jpg

Er is dus nog niets geopend.

Voordat je auto’s kunt installeren, moet je eerst het bestand ‘gta3.img’ openen. Hier staan alle files van de auto’s en vele gebouwen in.

Klik op ‘File’ en dan op ‘Open’. Blader dan naar C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Models. Als je dan dus in de map ‘Models’ bent, moet je dubbelklikken op ‘gta3.img’.

imgtoolscreen05gg3.jpg

Als je gta3.img geopend hebt, zie je als het goed is dit:

imgtoolscreen06od3.jpg

Stap 5:

We gaan nu de mod daadwerkelijk installeren. Je zult nu de bestanden moeten opzoeken die je moet vervangen. In de map waar je de mod die je wilt installeren hebt opgeslagen, kun je zien welke 2 bestanden dat zijn. (In mijn geval zijn dat de Nebula.dff en de Nebula.txd.)

Klik op ‘Edit’ -> ‘Find’.

imgtoolscreen07yv8.jpg

Je moet, als je normaal gesproken een auto vervangt, een .txd en een .dff bestand vervangen.

Typ de bestandsnamen in, in mijn geval dus Nebula.dff. (De .txd komt later) Klik daarna op ‘Volgende zoeken’.

Nu zal Nebula.dff gevonden worden. Klik nu met de rechtermuisknop op het bestand. Klik daarna op ‘delete’. Je zal dan een waarschuwing krijgen of je zeker weet dat je het bestand wilt vervangen. Klik op ‘yes’.

imgtoolscreen08vi8.jpg

Nu moet je hetzelfde doen met de .txd. In mijn geval moet ik dus ook de Nebula.txd zoeken en deleten. Dat gaat precies hetzelfde als hierboven is uitgelegd met de Nebula.dff.

Stap 6:

We gaan nu de bestanden van de nieuwe auto toevoegen.

Klik op ‘Commands -> ‘Add’

imgtoolscreen09yj6.jpg

Blader nu naar de map waar je de mod hebt opgeslagen. Dubbelklik op het .dff bestand. (In mijn geval dus Nebula.dff). Doe dit ook met het .txd bestand. Gewoon weer op ‘Commands’ -> ‘Add’ klikken dus, naar de map waar je de mod hebt opgeslagen bladeren, en het .txd bestand toevoegen.

Stap 7:

Als je de twee (Of meer in sommige gevallen) bestanden hebt toegevoegd, klik dan op ‘Commands’

-> ‘Rebuild Archive’. Je krijgt nu een waarschuwing, of je zeker weet of je dit wilt doen; klik op ‘Yes’. Dit duurt even, meestal 2 tot 3 minuten.

imgtoolscreen10qy2.jpg

Stap 8

Je bent nu klaar met het vervangen van de auto, maar de rij eigenschappen en de kleurstelling zullen soms nog aangepast moeten worden. Meestal is hierover informatie te vinden in de readme. Er zullen verschillende regel vol getallen staan, zoals bijvoorbeeld dit:

NEBULA 1450.0 4000.0 2.0 0.0 0.3 -0.1 75 0.65 0.80 0.50 5 210.0 21.5 10.5 F P 8.0 0.55 0 30.0 1.4 0.76 0.0 0.27 -0.10 0.58 0.3 0.2 0.56 35500 0 400000 0 1 0

Deze regels zijn bepalend voor de rijeigenschappen en kleursamenstelling etc. van de auto. Deze moeten dus ook vervangen worden. Er staat altijd voor zo’n regel in welk bestand hij gezet moet worden. Dat zie je hier:

imgtoolscreen11wj8.jpg

Al die bestanden waarin zo’n regel vervangen moet worden, vind je in de map C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Data. Zo’n bestand moet je openen met kladblok. Klik er met de rechtermuisknop op 'openen met' -> open met kladblok.

imgtoolscreen12dl3.jpg

Als kladblok er standaard nog niet bij staat, dan moet je ‘Programma kiezen’ aanklikken en dan openen met kladblok.

Begin je bijvoorbeeld met de regel die in de handling.cfg vervangen moet worden, dan open je handling.cfg met kladblok Zoek daarna de regel op die vervangen moet worden. Selecteer deze regel, en delete hem. Voeg daarna op de lege plaats van de gedelete regel de nieuwe regel toe. (Dat is dus de regel van handling.cfg in de readme van de mod) Dit gaat makkelijk door de nieuwe regel gewoon uit de readme te kopiëren en te plakken in de handling.cfg. Klik nu op ‘Bestand’ ‘opslaan’. Nu kun je kladblok afsluiten.

Voor de andere regels die vervangen moeten worden, werkt het precies hetzelfde. Gewoon de bestaande regel uit het bestand deleten, en de nieuwe uit de readme van de mod toevoegen.

Stap 9:

Nu ben je klaar met het installeren van de mod! Start Grand Theft Auto San Andreas op, en test je nieuwe wagen. Veel plezier ermee!

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ze hier altijd stellen.

COPYRIGHT:

Deze tutorial voor het installeren van auto’s in GTA San Andreas is gemaakt door Flying Dutchman, lid van GTAforum.nl. Deze tutorial mag alleen gebruikt worden op GTAgames.nl, GTAforum.nl en WikiGTA.nl. Wil je hem op een andere site, die geen deel uit maakt van het GTAgames netwerk, plaatsen, dan moet je eerst toestemming vragen aan mij via een PB.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...
  • Reacties 425
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • -Matthijs-

    36

  • Ghost_Rider

    29

  • Beagle

    18

  • K.O.

    16

Top Posters In This Topic

Posted Images

Over VC:

en een backup herstellen is heel makkelijk...gewoon de backup bestanden (waar je ze ook hebt staan) kopieren en IPV je oude of kapotte bestanden zetten

Waar?

En waar moet je de nieuwe bestanden uitpakken?

En waar moet je de oude bestanden heen plaatsen?

Link to comment
Delen op andere websites

Over VC:
en een backup herstellen is heel makkelijk...gewoon de backup bestanden (waar je ze ook hebt staan) kopieren en IPV je oude of kapotte bestanden zetten

Waar? En waar moet je de nieuwe bestanden uitpakken? En waar moet je de oude bestanden heen plaatsen?

Je hebt voordat je bestanden uit de gta3.img hebt verwijderd deze geëxtract en ergens opgeslagen. Dit zijn dus de orginele Rockstar bestanden, oftewel backups. Wil je deze terug zetten, open dan de gta3.img met de IMG-Tool 2.0 en zoek naar de bestanden van de auto die je weer wilt herstellen door naar commands, add te gaan.. Verwijder hiervan het dff en het txd bestand (commands, delete), en voeg de backups toe (commands, add). Ga als laatste naar rebuild archive en je game is weer terug in oude staat.

Link to comment
Delen op andere websites

Over VC:
en een backup herstellen is heel makkelijk...gewoon de backup bestanden (waar je ze ook hebt staan) kopieren en IPV je oude of kapotte bestanden zetten

Waar?

En waar moet je de nieuwe bestanden uitpakken?

En waar moet je de oude bestanden heen plaatsen?

Dit hangt net van de bestanden af die je backupt, wanneer je de bestanden hebt gebackupt heb je ze zelf al een plaats gegeven. Het handigste is om gewoon de hele GTA3.IMG te backuppen, je kan ook alle losse bestandjes in de GTA3.img backuppen, maar dit is heel veel werk. Wanneer je de GTA3.img gebackupt hebt en de oude niet meer goed is, kopieër je de gebackuppte en plak je die in de Models map van GTA Vice City, je GTA3.img zal dan gewoon de nieuwe zijn.

Wanneer je de losse bestandjes heb gebackupt moet je deze weer toevoegen door IMG-Tool op te starten en via daar de bestanden weer naar de GTA3.img extracten. (Dit kan gewoon door de Replace functie)

Nog even:

En waar moet je de nieuwe bestanden uitpakken?: Deze bestanden moet je dus weer in je GTA3.img zetten, dit doe je door het betreffende bestand op te zoeken in de GTA3.img, deze delete je en dan 'Add' (Ctrl-A) je de nieuwe bestanden.

En waar moet je de oude bestanden heen plaatsen?: De oude of kapotte bestanden kan je gewoon weggooien, want daar komen immers de nieuwe bestanden overheen ;)

EDIT: Te laat.. je kan mijn post gebruiken als toevoeging op die van Wazuup.

Bewerkt: door Typhoon
Link to comment
Delen op andere websites

Bij mij gaat dat gewoon niet. Elke keer dat ik een mod installeer (niet per se wagens) op GTA III of VC loopt hij vast. Zelfs als ik alles terugzet zoals het was loopt hij nog vast. Ik mag dus het hele spel opnieuw installeren. :ch::N . Daarom heb ik het in SA nog niet aangedurfd om iets te veranderen, want met dat spel ben ik nog echt actief bezig met missies en zo.

Link to comment
Delen op andere websites

Om te voorkomen dat je je Vice City/ GTA3/ San Andreas overnieuw moet instaleren kan je backups maken. Dit doe je door simpelweg je instalatiefolder te selecteren, rechtermuisknop>kopieren te doen en ze in een gewenste map te plakken door rechtermuisknop>plakken te doen. Probeer tevens de laatste versie van de IMG tool of andere IMG programma's zoals de nederlandse vertaling van de IMG Tool, [MultiIMG]. Als dat nog steeds niet lukt, kan je eventueel de San Andreas Mod Installer (SAMI) gebruiken. Dit raad ik af, omdat dit programma vaak minder goed zijn werk doet als de IMG Tool. Een tutorial over SAMI kan je [hier].Voor andere IMG Tools/andere versies van SAMI kan je gewoon op Google.nl zoeken.

Vriendelijke groeten,

DaBeast :sigaar:

Link to comment
Delen op andere websites

Hoi iedereen,

Ik zit ergens mee, als ik een auto in gta vice city wil zetten en ik start het spel op dan zie ik m'n toegevoegde auto helemaal nergens, zover ik weet doe ik alles goed, ik start img tool op, ik zet gta3.img erin en ik haal het oude voertuig (met dezelfde naam natuurlijk) eruit en zet het niewe erin, ja goed dat doet hij allemaal perfect maar als ik het spel opstart zie ik m'n toegevoegde auto nergend, ow ja.... met wapens werkt dit trouwens wel gewoon maar met voertuigen dus niet, kan iemand mij astublieft helpen???? :-(

Link to comment
Delen op andere websites

Beste Vilmer, welkom op het forum :cya:

Uit mijn ervaring is het vrijwel altijd zo bij Vice City dat de auto die je zoekt nergens te vinden is (en vraag me ook niet waarom :cab: ) Wat je dus het beste kunt doen is een trainer downloaden waarmee je wagens recht voor je neus kunt laten spawner. Zo'n trainer is bijvoorbeeld de Ultimate Trainer van LithJoe's. Installeer de mod zoals in de readme file staat en spawn de wagen die je hebt vervangen voor de mod (dus bijvoorbeeld als je de cheetah hebt vervangen voor een ferrari, moet je de cheetah spawnen). Veel succes!

Link to comment
Delen op andere websites

Hey ehh , ik kan met modden wagens niet verwijderen dat is met extrakt (ofzo) en dan moet je het verwijderen en ik heb alles gedaan van voren. Maar het lukt me echt niet. :-(:-(:N

Bij voorbaat dank _O_

greettzz, roneri

Bewerkt: door roneri
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

dus je wilt een auto verwijderen?

Add: is een bestand toevoegen

Extrackt: is dat je een DFF of TXD in een map wilt plaatsen om bv te bewerken

Replace: is de DFF of TXD met een andere DFF of TXD vervangen

Delete: is de DFF of TXD verwijderen

Rename: is de naam van een DFF of TXD een andere naam geven

---------

als je een auto vervangen gebruik je best Replace

Link to comment
Delen op andere websites

Voor gebouwen werkt het eigenlijk hetzelfde. Je hoeft alleen niet de handling.cfg e.d. aan te passen. Het laatste deel kun je dus weglaten. Volg dus alleen stap 1 t/m 7 als je een gebouw wilt installeren.

Succes! ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...