Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

21 uur geleden, Sentasi zei:

 

. Voor mij zou dat betekenen dat ik elke maand onder m'n auto mag kruipen om te verversen. 

 

V

Ook schijnt de kwaliteit van de olie minder te zijn hier, en vaal niet volledig syntetisch. Veel minarale olie, of een blend van beide. Volgens het boekje kan er syntetisch in mijn auto, dat gaat er nu ook in. Heb bijna 10dkm gedaan met deze olie, en het is niet eens zwart o.i.d. Donkerder dan nieuw, maar optisch zou ik zeggen laat er nog maar 10dkm inzitten. 

 

Weet niet goed wat ik er van moet vinden, denk dat ik het maar zo tussen de 5 en 10dkm ga houden voor nu. 

 

korte ritten, korte vervangingsinterval, lange ritten langere vervangingsinterval,

olie verversen is voornamelijk afhankelijk van het gebruik van je motor, rijd je lange stukken en komt de motorolie regelmatig echt goed op temperatuur, dan is 5000 km erg kort,

 

als je zoals je beweert 5000 km per maand rijd rijd je 60.000 per jaar en dat is flink wat, dit zal echt niet van korte ritjes zijn..

 

misschien met deze afstanden kun je het beste voor het winterseizoen je olie vervangen, en er kort na, met 60k per jaar zit je op 4 wisselingen per jaar ongeveer... waardoor de tijd tussen de intervallen kort genoeg is om ongeveer 15k aan te houden per vervanging (per 3 maanden dus)

en de voorgeschreven olie gebruiken, bijna alle moderne autos rijden echt niet meer op minerale olie..

 

iedere maand verversen is echt onzin..

Bewerkt: door DDT Dorus
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1309

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

2 uur geleden, DDT Dorus zei:

 

korte ritten, korte vervangingsinterval, lange ritten langere vervangingsinterval,

olie verversen is voornamelijk afhankelijk van het gebruik van je motor, rijd je lange stukken en komt de motorolie regelmatig echt goed op temperatuur, dan is 5000 km erg kort,

 

als je zoals je beweert 5000 km per maand rijd rijd je 60.000 per jaar en dat is flink wat, dit zal echt niet van korte ritjes zijn..

 

misschien met deze afstanden kun je het beste voor het winterseizoen je olie vervangen, en er kort na, met 60k per jaar zit je op 4 wisselingen per jaar ongeveer... waardoor de tijd tussen de intervallen kort genoeg is om ongeveer 15k aan te houden per vervanging (per 3 maanden dus)

en de voorgeschreven olie gebruiken, bijna alle moderne autos rijden echt niet meer op minerale olie..

 

iedere maand verversen is echt onzin..

In Nederland klopt dit, maar daar zijn de omstandigheden helemaal anders. Zelfs al doe je daar een lange rit, geraakt 9/10 je motor niet volledig op bedrijfstemperatuur.

Link to comment
Delen op andere websites

@DDT Dorus Vergis je niet, er wordt hier wel degelijk nog flink gebruik gemaakt van minerale olie, ook in nieuwe auto's, versnellingsbakken, tandwielkasten, eigenlijk alles waar olie ingaat. 

 

Ik werk met speedboten hier, olie verversen = minerale olie. Staartstuk? Minerale olie. Enkel de niet-Amerikaanse merken als Volvo en Suzuki gaat syntetische olie in. 

 

Elke maand verversen was even een te snelle berekening. Ikzelf rijd iets over 100km per dag woon-werkverkeer, 6 dagen per week, plus links en rechts kortere ritjes in de buurt, dus zeg even een 26-2700 per maand. Alles op 80 wegen waar gemiddeld 100 gereden word. 

 

15.000km. als interval aanhouden lijkt mij toch wel erg ruim in dit deel van de wereld, afgaande op wat eerder gezegd is. Er is hier werkelijk niemand die dat doet, en geen service manual die dat zo ruim voorschrijft hier. 

Link to comment
Delen op andere websites

7 uur geleden, moechy zei:

In Nederland klopt dit, maar daar zijn de omstandigheden helemaal anders. Zelfs al doe je daar een lange rit, geraakt 9/10 je motor niet volledig op bedrijfstemperatuur.

waarom niet? ook daar werken ze gewoon met een thermostaat die ervoor zorgt dat eerst de motor op bedrijfstemperatuur komt, lijkt me sterk dat een benzinemotor na een lange rit niet op temperatuur komt.. (als het continu -30 is geloof ik dat wel)

daarnaast gaf hij aan dat hij 5000 per maand reed, (is hieronder wel bijgesteld) en dat dus zijn olie binnen 1 maand vol vocht of versleten is. dat is bij een mazda echt niet zo.

 

Het enigste waar olie flink van slijt is in de landbouw waar in tractoren de motoren soms wel 20 uur per dag onder vollast werkt, of iets dergelijks.. Bij personenauto's is dit meestal vocht van het stilstaan of vervuiling door korte ritten, maar dan is een maand nog veel te kort.

 

 

5 uur geleden, Sentasi zei:

@DDT Dorus Vergis je niet, er wordt hier wel degelijk nog flink gebruik gemaakt van minerale olie, ook in nieuwe auto's, versnellingsbakken, tandwielkasten, eigenlijk alles waar olie ingaat. 

 

Ik werk met speedboten hier, olie verversen = minerale olie. Staartstuk? Minerale olie. Enkel de niet-Amerikaanse merken als Volvo en Suzuki gaat syntetische olie in. 

 

Elke maand verversen was even een te snelle berekening. Ikzelf rijd iets over 100km per dag woon-werkverkeer, 6 dagen per week, plus links en rechts kortere ritjes in de buurt, dus zeg even een 26-2700 per maand. Alles op 80 wegen waar gemiddeld 100 gereden word. 

 

15.000km. als interval aanhouden lijkt mij toch wel erg ruim in dit deel van de wereld, afgaande op wat eerder gezegd is. Er is hier werkelijk niemand die dat doet, en geen service manual die dat zo ruim voorschrijft hier. 

sorry, ik was vergeten dat je in canada zit, waar veel amerikaans spul is, dat is inderdaad qua ontwikkeling nog een beetje in de jaren 70 blijven hangen (de ontwikkeling van V8 motoren en aandrijflijn etc is niet enorm verbeterd sinds die tijd, de basis blijft hetzelfde)

 

 dus je totaal is nog 40k per jaar dus dan zou je eventueel voor de winter en na de winter de olie kunnen vervangen. (ik neem aan dat je kilometers gebruikt)

(tijdens de winterperiode een kortere interval, tijdens de zomerperiode een langere interval)

Bewerkt: door DDT Dorus
Link to comment
Delen op andere websites

6 uur geleden, DDT Dorus zei:

waarom niet? ook daar werken ze gewoon met een thermostaat die ervoor zorgt dat eerst de motor op bedrijfstemperatuur komt, lijkt me sterk dat een benzinemotor na een lange rit niet op temperatuur komt.. (als het continu -30 is geloof ik dat wel)

daarnaast gaf hij aan dat hij 5000 per maand reed, (is hieronder wel bijgesteld) en dat dus zijn olie binnen 1 maand vol vocht of versleten is. dat is bij een mazda echt niet zo.

 

Het enigste waar olie flink van slijt is in de landbouw waar in tractoren de motoren soms wel 20 uur per dag onder vollast werkt, of iets dergelijks.. Bij personenauto's is dit meestal vocht van het stilstaan of vervuiling door korte ritten, maar dan is een maand nog veel te kort.

 

 

sorry, ik was vergeten dat je in canada zit, waar veel amerikaans spul is, dat is inderdaad qua ontwikkeling nog een beetje in de jaren 70 blijven hangen (de ontwikkeling van V8 motoren en aandrijflijn etc is niet enorm verbeterd sinds die tijd, de basis blijft hetzelfde)

 

 dus je totaal is nog 40k per jaar dus dan zou je eventueel voor de winter en na de winter de olie kunnen vervangen. (ik neem aan dat je kilometers gebruikt)

(tijdens de winterperiode een kortere interval, tijdens de zomerperiode een langere interval)

Het is niet omdat je een thermostaat hebt dat je motor altijd op bedrijfstemperatuur geraakt. Bij temperaturen van -30°C geraakt je motor misschien maar op max 50°C na x aantal kilometers dus hij word nooit warm genoeg om condens te vermijden. Ook minerale olie is slijtgevoeliger dan half of volsynthetische.

 

De keuze ligt bij Sentasi :puh: te laat verversen is nog steeds slechter dan te vroeg verversen.

 

Ik zit zelf in de vorkliften nu en onze olie gaat normaal een 400uur mee maar dit appels en peren vergelijken.

Link to comment
Delen op andere websites

4 uur geleden, moechy zei:

Het is niet omdat je een thermostaat hebt dat je motor altijd op bedrijfstemperatuur geraakt. Bij temperaturen van -30°C geraakt je motor misschien maar op max 50°C na x aantal kilometers dus hij word nooit warm genoeg om condens te vermijden. Ook minerale olie is slijtgevoeliger dan half of volsynthetische.

 

De keuze ligt bij Sentasi :puh: te laat verversen is nog steeds slechter dan te vroeg verversen.

 

Ik zit zelf in de vorkliften nu en onze olie gaat normaal een 400uur mee maar dit appels en peren vergelijken.

Ik zou echt niet weten waarom iemand in hemelsnaam 10 tot 12 keer per jaar in een auto olie moet verversen, dat is gewoon gekkenwerk.

Zoals ik al eerder aangaf heeft de amerikaanse (auto)techniek nauwelijks vooruitgang geboekt, en blijven ze voortborduren op hun ervaringen, wat die kennis van Sentasi beschrijft is misschien waar voor amerikaanse auto's maar echt niet voor moderne europese of laat staan japanse auto's.

De meeste amerikaanse auto's zijn alleen optisch gemoderniseerd, maar wat onderhuids zit is gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend verouderd. (V8, dragend chassis, bladveren, starre achteras, 2 kleppen per cilinder, etc etc)

Mazda is japans, die zijn kwalitatief zo goed, dat gaat echt niet kapot. En in Japan hebben ze ook hete zomers en strenge winters, en een zeeklimaat... Daar is die mazda dus gewoon op ontworpen.

 

off topic: rekensommetje voor je heftruck (gemiddelde snelheid die een auto rijd is denk ik 50 KpU, dat is dus in 400 uur 20.000 km..)

Bewerkt: door DDT Dorus
Link to comment
Delen op andere websites

Op 9-10-2018 om 15:41, moechy zei:

Ik ben daar niet zo'n fan van. Alle ijzerrestanten blijven onderaan liggen (die die de oliefilter er nog niet uit gefilterd heeft toch) terwijl als je je carterstop loshaalt, krijg je meer van die restanten eruit dan door te zuigen.

Lekkende plug? Nieuwe dichting steken om de 10.000km. Zo'n dichting kan je wel 2x gebruiken zonder dat ie lekt.

Van alle carterpannen die ik er vanaf heb gehaald, zat altijd nog wat olie op nadat de carterplug los is geweest.

Veel pannen hebben een busje erin zitten waar draad in is getapt, en dat steekt vaak nog een millimeter of 5 uit of nog meer.

Vaak zit de peilstok op het laagste punt, en daar komt een zuigapparaat dus ook gewoon dus in feite zuigt ie nog meer leeg want hij komt dieper in de pan.

 

Wat ik wel moet toegeven, is dat je beter op motorschade kan controleren door de plug los te halen, maar voor regulier onderhoud denk ik dat een Pela pomp net zo goed is.

 

6 uur geleden, DDT Dorus zei:

Ik zou echt niet weten waarom iemand in hemelsnaam 10 tot 12 keer per jaar in een auto olie moet verversen, dat is gewoon gekkenwerk.

Zoals ik al eerder aangaf heeft de amerikaanse (auto)techniek nauwelijks vooruitgang geboekt, en blijven ze voortborduren op hun ervaringen, wat die kennis van Sentasi beschrijft is misschien waar voor amerikaanse auto's maar echt niet voor moderne europese of laat staan japanse auto's.

De meeste amerikaanse auto's zijn alleen optisch gemoderniseerd, maar wat onderhuids zit is gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend verouderd. (V8, dragend chassis, bladveren, starre achteras, 2 kleppen per cilinder, etc etc)

Mazda is japans, die zijn kwalitatief zo goed, dat gaat echt niet kapot. En in Japan hebben ze ook hete zomers en strenge winters, en een zeeklimaat... Daar is die mazda dus gewoon op ontworpen.

 

off topic: rekensommetje voor je heftruck (gemiddelde snelheid die een auto rijd is denk ik 50 KpU, dat is dus in 400 uur 20.000 km..)

Voor ons Europeanen zal het lastig inschatten zijn wat het beste is voor Sentasi zijn wagen, simpelweg omdat wij niet bekend zijn met lange winters van -30.

Als hij tips heeft gekregen van een Canadees die mogelijk al 30 jaar auto rijdt in die omstandigheden, dan zou ik die eerder vertrouwen dan iemand die in het warme Nederland woont.

Daarnaast gebruiken wij hier eigenlijk bijna geen mineralen olie meer, maar de half synthetische olie of vol synthetische olie.

Mineralen olie heeft geen vaste kwaliteit dan een vol synthetische samenstelling, dat vermindert die levensduur van olie ook al want je weet niet wat die olie doet.

 

En de techniek van Amerikaanse wagens is al lang niet meer zoals je beschrijft, op werk komen er ook genoeg Amerikanen voorbij waarbij ze op niveau zitten als de Europeanen of Japanners.

Ford Mustang als voorbeeld, hebben tot heden nog een starre as achter(afhankelijk uitvoering), maar vanaf 1979 rijden de Mustangs al niet meer met bladveren rond.

Maar goed, een Golf 7 kan ook nog een starre achteras hebben, dus zo'n ramp is het ook niet lijkt mij, is ook een goed kostenefficiënt systeem.

Daarentegen hadden ze airco, cruise control en bekerhouders op hun bolderkarren zitten terwijl de Duitsers dit hooguit op een S-klasse hadden.

 

En wat is er mis met twee kleppen per cilinder? Op een motor die relatief weinig toeren draait is dit een goed ontwerp want 1 grote inlaat klep zorgt voor goede vulling op lagere toeren terwijl 2 inlaat kleppen voor een hele goede flow zorgt op hoge toeren.

Golf 3 tijdperk had de 8V 166nm op 115pk en de 16V had 180nm op 150 pk, scheelt 35pk maar in koppel scheelt het maar 14nm als voorbeeld uit de fabriek.

In de tuning scene lopen er meerdere opgefokte G60's met een crossflow kop rond de 350pk, terwijl de 16V's moeite hebben om de 325pk te halen.

G-lader flowt niet genoeg om de extra inlaatklep nuttig te maken, de 8V's lopen onderin ook nog eens sterker en zijn betrouwbaarder door de oerdegelijke techniek.

 

 

 

Link to comment
Delen op andere websites

Tsjonge, het maakt wat los, zo'n simpele vraag. 😅

 

Ik denk dat ik het beste gewoon in de buurt van de 5000km kan blijven hier, net wat Golf zegt, mensen die hier heel hun leven wonen zullen er meer verstand van hebben dan ik, en de weersomstandigheden zijn hier een stukje extremer dan ik gewend ben vanuit Nederland. 

 

Vorige week bijvoorbeeld was het niet warmer dan 10 graden, in de nacht net boven 0. Nu de laatste 2 dagen is het tegen de 30 graden, en in de nacht rond de 20. En volgende week dondert de temperatuur onder 0 en verwachten ze sneeuw.  Je switcht hier bijna elke dag van airco naar verwarming en terug. 

 

Over die al dan niet verouderde Amerikaanse techniek, ze maken wel goede kilometervreters. Een gemiddelde personenwagen is bij 5 ton op de teller nog niet afgeschreven en volop in gebruik. Je kan lullen wat je wil, maar het geblazen en opfefokte Europese spul is bij minder dan de helft al op. Grootste probleem hier is roest, maar da's weer een ander verhaal. 

 

Is het overigens niet zo dat motoren voor de Noord Amerikaanse markt anders zijn ontworpen dan voor de Europese markt? Gelet op o.a de dunnere olie die hier gebruikt word? Ik zou in Nederland nooit zomaar 5W20 erin gooien. 

Link to comment
Delen op andere websites

Op 11-10-2018 om 01:32, Sentasi zei:

Tsjonge, het maakt wat los, zo'n simpele vraag. 😅

 

Ik denk dat ik het beste gewoon in de buurt van de 5000km kan blijven hier, net wat Golf zegt, mensen die hier heel hun leven wonen zullen er meer verstand van hebben dan ik, en de weersomstandigheden zijn hier een stukje extremer dan ik gewend ben vanuit Nederland. 

 

 

Over die al dan niet verouderde Amerikaanse techniek, ze maken wel goede kilometervreters. Een gemiddelde personenwagen is bij 5 ton op de teller nog niet afgeschreven en volop in gebruik. Je kan lullen wat je wil, maar het geblazen en opfefokte Europese spul is bij minder dan de helft al op. Grootste probleem hier is roest, maar da's weer een ander verhaal. 

 

Is het overigens niet zo dat motoren voor de Noord Amerikaanse markt anders zijn ontworpen dan voor de Europese markt? Gelet op o.a de dunnere olie die hier gebruikt word? Ik zou in Nederland nooit zomaar 5W20 erin gooien. 

Ik zou het eens gewoon bij een mazda specialist zelf opvragen in plaats van te vertrouwen op een local ;)

 

over die kilometervreters: afstanden in canada en amerika zijn veel groter, wat is er beter dan uren aan een recht stuk 90 mijl per uur te rijden, naar de buurman, zonder bochten, drempels, stoplichten iedere 500m, files,  etc dan schiet het wel op. ook slijt er dan helemaal niks. hier in nederland is het eigenlijk een groot verkeersplein als je het zou vergelijken.. Laat een amerikaanse auto maar eens los in het nederlandse verkeer, die haalt de 500.000 echt niet..

 

met dat opgefokte europese spul ben ik het met je eens, dat downsizen is ook niet alles. En roest ben ik ook met je eens..

 

als je het instructieboekje/onderhoudsboekje leest, is de kans groot dat er precies instaat welke olie bij welke temperatuur gebruikt moet worden.

canadese mazda 3 2018

Bewerkt: door DDT Dorus
Link to comment
Delen op andere websites

Op 11-10-2018 om 01:32, Sentasi zei:

Tsjonge, het maakt wat los, zo'n simpele vraag. 😅

 

Ik denk dat ik het beste gewoon in de buurt van de 5000km kan blijven hier, net wat Golf zegt, mensen die hier heel hun leven wonen zullen er meer verstand van hebben dan ik, en de weersomstandigheden zijn hier een stukje extremer dan ik gewend ben vanuit Nederland. 

 

Vorige week bijvoorbeeld was het niet warmer dan 10 graden, in de nacht net boven 0. Nu de laatste 2 dagen is het tegen de 30 graden, en in de nacht rond de 20. En volgende week dondert de temperatuur onder 0 en verwachten ze sneeuw.  Je switcht hier bijna elke dag van airco naar verwarming en terug. 

 

Over die al dan niet verouderde Amerikaanse techniek, ze maken wel goede kilometervreters. Een gemiddelde personenwagen is bij 5 ton op de teller nog niet afgeschreven en volop in gebruik. Je kan lullen wat je wil, maar het geblazen en opfefokte Europese spul is bij minder dan de helft al op. Grootste probleem hier is roest, maar da's weer een ander verhaal. 

 

Is het overigens niet zo dat motoren voor de Noord Amerikaanse markt anders zijn ontworpen dan voor de Europese markt? Gelet op o.a de dunnere olie die hier gebruikt word? Ik zou in Nederland nooit zomaar 5W20 erin gooien. 

Dat laatste klopt opzicht wel, weet niet hoever ze in grote mate zijn veranderd maar in de jaren 90 zag je wel verschil tussen Amerikaanse en Europese motoren.

G60 en VR6 motoren hadden in de Amerikaanse markt namelijk carter ventilatie verwarming, G60's uit Californië had zelfs een speciale ECU die codes kon opslaan ipv. real time uitlezen.

Maar technisch zijn ze bij mijn weten vrij vergelijkbaar gebouwd, motornummers zijn ook hetzelfde en tot heden ben ik bij mijn G60 nooit geen grote verschillen tegen gekomen(mijn Corrado is een Amerikaanse export).

 

Dunnere olie is simpel, 15W40 zal bij jullie stroop zijn, waarbij 5W20 hier water zal zijn, dat is puur weer afhankelijk.

Dat is misschien ook nog nog een reden voor 5000 km olie wissels, als jullie motoren op temperatuur zijn zal olie verbruik mogelijk wat hoger liggen doordat de olie behoorlijk dun is op 90 graden.

Link to comment
Delen op andere websites

Wel, mijn auto is weer voor een jaar gekeurd, maar hoe. Eerste keer alles perfect tot ik bij het laatste station kwam waar ze de onderkant visueel controleren. Die mannen trokken nogal ogen. De remklauw op het rechter voorwiel bleek gewoon een bout te missen waardoor die dus los hing. Ik ben zelf even beneden mogen gaan kijken en het ding was al aardig verschoven. Stel je voor dat die helemaal van de schijf zou zijn losgekomen? Levensgevaarlijk. Ik heb vorige week nog groot onderhoud laten doen waarbij ook de voorste remschijven vervangen zijn dus ik vermoed dat de fout bij de garage ligt, al kun je daar natuurlijk nooit helemaal zeker van zijn. Volgende keer ga ik toch maar ergens anders mijn heil zoeken. :t

Link to comment
Delen op andere websites

1 uur geleden, Big Boss zei:

Wel, mijn auto is weer voor een jaar gekeurd, maar hoe. Eerste keer alles perfect tot ik bij het laatste station kwam waar ze de onderkant visueel controleren. Die mannen trokken nogal ogen. De remklauw op het rechter voorwiel bleek gewoon een bout te missen waardoor die dus los hing. Ik ben zelf even beneden mogen gaan kijken en het ding was al aardig verschoven. Stel je voor dat die helemaal van de schijf zou zijn losgekomen? Levensgevaarlijk. Ik heb vorige week nog groot onderhoud laten doen waarbij ook de voorste remschijven vervangen zijn dus ik vermoed dat de fout bij de garage ligt, al kun je daar natuurlijk nooit helemaal zeker van zijn. Volgende keer ga ik toch maar ergens anders mijn heil zoeken. :t

ik heb het ook een keer meegemaakt bij een kameraad van mij, die was bij de beste garage (volgens hem) in de buurt geweest, ook bout weg, en voorklauw los. levensgevaarlijk! dan had hij nog het geluk dat er niet van die grote (audi)velgen opzitten en de klauw nog werd tegengehouden door de binnenzijde van zijn velg.., ow,, laat ik volgende week wel repareren, toen had ik hem het dringende advies maar gegeven geen centimeter meer te rijden met die auto.. en een andere garage te zoeken..

Link to comment
Delen op andere websites

Zo kom je als monteur ook het nodige tegen, zo zijn we eens bij een griptang uitgekomen waar eigenlijk een remklauw hoorde te zitten.

Iemand had de klauw gedemonteerd en een griptang op de slang gezet zodat ie niet zou lekken, diegene die dat heeft gedaan zou zijn ogen uit de kop moeten schamen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...