Jump to content

[SA|OV] Paths maken


Apple-Mac

Recommended Posts

Paths maken met de tool van Steve-M



Met de pathool van Steve-M kunen we dus paths maken. Omdat ik nog geen 1 tutorial over dit onderwerp heb gezien, maak ik er maar een.

Installatie!

Plaats de pathool.exe, en de pathtool.ms in de 'scripts-map' van jouw 3dsmax.

Je kunt de steve-m pathool hier downloaden

Voorkennis

Het is belangrijk dat je al wat verstand van paths, en nodes hebt. Wat je hiervoor moet kennen is het gebruik van 3dsmax, imgtool, en verder hoe de Nodes.dat's werken.

Benodigdheden


  • 3dsmax 7, 8 of 9 Met kam's gta scripts

  • IMG Tool

  • Kladblok

Laten we beginnen!

Laten we beginnen met het maken van simpelweg een map. Maak een map op je bureaublad (of andere gewenste plek) aan, en noem deze map 'Models'. Nu openen van de GTA3.img. Die openen we met de IMGtool. Selecteer alles, en kies voor rechtermuisknop > Extract. Extract alles in de map die we zojuist aangemaakt hebben: 'Models'

Een 'map' in 3dsmax importeren

Nu gaan we een 'map' in 3dsmax importeren. Klik op het hamertje (ullities), en klik dan op MAP IO. Deze staat onder DFF IO, en COLLISION IO.

48541120rd6.png.

Of als je dat niet ziet staan, of als je een andere versie Kam's GTA Scripts hebt, dan klik je op Maxscript > Run Script en dan zoek je 'GTA_Map_IO.mse' op. Dit moet bij elke Kam's GTA Scripts pakket geinstalleerd zijn.

82947101qs3.png

Nu zien we een venster. Klap IO Control uit. (rood aangeduid) Klik op DFF Path en zoek de 'Models' map op. (Weet je het nog? Deze map hadden we net aangemaakt). Klik nu op IPL (Oranje aangeduid), en zoek de gewenste .IPL op. Deze bevind zich in 'C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas\Data\Maps\' Nu kunnen we een paar seconden wachten, voordat we de Map in beeld hebben.

*Opmerking: Het is zeer goed mogelijk dat de Map IO na het importeren een fout geeft. Negeer deze gewoon

*Tip! Als je het niet hebt kunnen volgen, of de Map IO jou te moeilijk leekt, kun je een videotutorial over de Map IO hier vinden

De paths maken

15223519kh7.png

Nu gaan we beginnen met het maken van de paths. Klik met je rechter-muisknop op het Magneetje, en vink Midpoint aan. Nu kun je dit venster sluiten.

67246868ep6.png

Klik in het Control Panel op Shapes (rood omcirkeld), en klik vervolgens op Line

55437833ul5.png

Druk op F4 (toetsenbord). Vergroot het perspective screen. We gaan nu een lijn trekken, voor de route waar de path zal komen. Zoals je ziet, trek ik hem Over de middelste rechte lijn door, omdat het verkeer van zowel rechtdoor, als tegenover gesteld komt. Je hoeft niet je muisknop ingedrukt te houden, als je een lijn gaat trekken. We bekijken onze path eens goed. Druk weer op 'F4'.

64770304ka9.png

Zoals je ziet, zijn de overige lijnen nu weg. De rode lijn wordt onze path. We kunnen dit nu exporteren als .txt-bestand.

86536819wq3.png

Klik weer op het hamertje (ullities), en klik op 'Max Script'.

En dan op het pijltje wat ik Rood omcirkeld heb, todat er SA Path tool in verschijnt. Scroll nu naar beneden. Klik op Generate Paths en noem hem bijvoorbeeld Paths.txt.

Compilen & Afsluiten

Nu moeten we tot slot van dit tekstbestand, 64 Nodes.dat's maken. Hoe doen we dit?

-Maak een nieuwe snelkoppeling op je bureaublad. Rechter-Muisknop > Nieuw > Snelkoppeling.

-Maak de snelkoppeling naar je pathtool.exe

-Voltooi vervolgens deze wizard.

Nu gaan we de snelkoppeling bewerken, zodat ie ook daadwerkelijk de paths.txt compiled.

-Klik met je rechtermuisknop op de snelkoppeling.

-Kies op 'Eigenschappen'

-Achter Doel staat er nu dit: "C:\Program Files\3dsmax7\scripts" (Ja, met aanhalingstekens)

Opmerking: Bij mij staat er deze 3dsmax7, maar als je een andere versie hebt, staat er iets anders. Bijvoorbeeld max8, of max9. Let daar wel op!

-Verwijder de HELE regel. Neem deze regel over: "C:\Program Files\3dsmax7\scripts\PathTool.exe" paths.txt"

Opmerking: En ook hier geld. Afhankelijk van de versie moet je bij Program Files/3dsmax7 de 7 wijzigen in jouw versie van 3dsmax. Heb je al max 7 erop staan? Dan kun je deze versie probleemloos overnemen.

-Kies voor OK

-Start de snelkoppeling. Er komt 1 sec. een MS-DOS venster, en die verdwijnt dan weer. De Nodes zijn aangemaakt in de 'scripts' map van je 3dsmax.

Toevoegen aan de GTA3.img

-Open de IMG-TOOL. Open je GTA3.img. Verwijder nu alle nodes.dat's. Klik op Commands, en dan Rebuild Archive.

-Open de Multi-IMG tool. Klik op toevoegen, en voeg de zojuist aangemaakte Nodes.dat's toe.

Klaar! Je Nodes zijn aangemaakt, en je paths zijn klaar voor gebruik

Mocht er wat fout gaan, zoals dat er helemaal geen auto's rijden, dan raad ik je aan de laatste stap (

eens helemaal goed door te lezen. Kom je er dan nog niet uit, dan kun je vragen stellen in het vragen topic!

Woordelijst en begrippen

* Node: Is het draaipunt van elk stukje lijn. Deze word berekend in GTA.

* Path: Is de voledige 'route' van een auto.

* Nodes.dat: Hierin zitten de coordinaten en nodes binair in verwerkt. GTA kan deze omrekenen en dus lezen.

Veel succes! En als er fouten zijn hoor ik het graag!

Apple-Mac

Bewerkt: door Apple-Mac
Link to comment
Delen op andere websites

Dit wist ik al even (Blastov had namelijk identiek dezelfde tutorial gemaakt (maar dan video), en jij hebt alle instellingen (op kleine details na) net hetzelfde. Best raar, want de tutorial was team only...) , maar best wel een goede tutorial. Tevens heb ik een paar opmerkingen.

  • Node: Is het draaipunt van elk stukje lijn. Deze word berekend in GTA.
  • Path: Is de voledige 'route' van een auto.
  • Nodes.dat: Hierin zitten de coordinaten en nodes binair in verwerkt. GTA kan deze omrekenen en dus lezen.

Vriendelijke groeten,

DaBeast :sigaar:

Link to comment
Delen op andere websites

Is die tool eigenlijk wel al gereleased, jullie stiekemerds.

Jup, kijk hier even... Op Steve-M's site staat trouwens VC Path Import Script, maar blijkbaar werkt ie dus ook voor SA? Of heb ik de verkeerde link geplaatst?

Edit na de post van PizzaTonno: aaaahzo.... ;)

Bewerkt: door K.O.
Link to comment
Delen op andere websites

Is die tool eigenlijk wel al gereleased, jullie stiekemerds.

Jup, kijk hier even... Op Steve-M's site staat trouwens VC Path Import Script, maar blijkbaar werkt ie dus ook voor SA? Of heb ik de verkeerde link geplaatst?

Nehh, die snoeperts zitten gewoon in mapjes te kijken waar ze zich niet horen te bevinden.

http://files.steve-m.com/unreleased/ :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

Ik heb dus een mini-pathje gemaakt zodat er een paar auto's rondjes rijden maar alle andere paths zijn weg :@ , hoe maak ik gwn een nieuw path aan zonder dat alle andere weg zijn :?

Tom :cya:

Bewerkt: door .:TOM:.
Link to comment
Delen op andere websites

Niet :puh: .

Aangezien er geloof ik geen manier is om ze te importeren. Als je ze zou kunnen importeren, en je een nieuwe path maakt, gaat hij buggen (dat weet ik zeker). Omdat de pathtool nog niet optimaal is en hij vaak random crashes maakt. Niet echt de moeite vind ikzelf.. Best wachten op een verbeterde versie :Y .

Vriendelijke groeten,

DaBeast :sigaar:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...