Jump to content

SA-MP FAQ


Dutchy3010

Recommended Posts

Waar kan ik SA-MP downloaden?



Je kunt SA-MP op deze pagina downloaden. Dit is de directe downloadlink.

Wat is het verschil tussen SA-MP en MTA?

Het verschil tussen Multi Theft Auto en San Andreas Multiplayer is dat je in SA-MP de vrijheid hebt om rond te lopen, met elkaar te rijden, elkaar af te schieten en nog veel meer. MTA is op dit moment nog alleen maar racen, maar dat zal in de toekomst veranderen als MTA Deathmatch uitkomt.

Hij staat stil bij Vinewood, wat nu?

Dit is een veel voorkomend probleem. San Andreas heeft twee versies, met de toepasselijke namen versie 1 en versie 2. Versie 2 kan je echter niet modden, en dus werken de multiplayer modifications hier ook niet op. Niet getreurd, je kan dan wel SA-MP spelen. Je moet je San Andreas dan alleen downgraden. En dat kan je doen door deze patch te downloaden en vervolgens te installeren!

Als het goed is, is hij nou gedowngrade en kan je SA-MP spelen!

Hoe moet je een server bij je favorieten toevoegen?

post-33831-1185308434.jpg

Klik op het oranje vierkantje met een soort van V erin (zie 1 op de screen). Zorg wel dat hij op "favorieten" staat (zie 2 op de screen).

Je krijgt vervolgens het volgende te zien:

post-33831-1185308439.jpg

Daarna kijk je in de bovenstaande lijst. We nemen als voorbeeld "[0.2.1] littlewhitey's SA-MP Server [gta-host.com]", de eerste. Het volgende lijstje kon je eruit zien:

Naam: [0.2.1] littlewhitey's SA-MP Server [gta-host.com]

IP: 83.149.98.25

Port: 7777

Slots: 125

De gekleurde stukken uit het lijstje heb je nodig. Het aantal slots wilt zeggen hoeveel mensen erin kunnen, en heb je dus niet nodig om het in te stellen. De naam is uiteraard zodat je later weet welke server het is, een IP onthouden is niet echt handig.

Je hebt dus het IP en de Port nodig. Het IP geeft de HOST aan. Je kunt dus in het plaatje zien dat je HOST:PORT in moet vullen. In dit geval dus: 83.149.98.25:7777.

post-33831-1185308443.jpg

Klik daarna op "OK", en je zult de server in de lijst vinden:

post-33831-1185308447.jpg

In de onderstaande screen zie je nog 4 icoontjes gemarkeerd. De eerste is om in de server te gaan (de groene). De tweede (oranje met een "V") is natuurlijk om er nog één toe te voegen. De derde (oranje met een X) is om een server uit je lijst te verwijderen en de vierde (oranje met 2 pijltjes) is om te vernieuwen. Uiteraard kan je ook door een dubbelklik in de server komen.

post-33831-1185308456.jpg

Ik wil graag zelf iets maken, wat moet ik doen?

Allereerst begrijpen dat dit niet zo snel gaat, en dat er veel tijd in gaat zitten. Als je het toch wilt, kan je in de tutorial list kijken van ons SA-MP forum, en die kan je hier vinden.

Ik zoek een bepaald script, waar moet ik zoeken?

Zoek altijd eerst zelf even op het officiële forum van SA-MP.

Ik krijg een heleboel foutmeldingen, wat moet ik doen?

Dit is simpel op te lossen door deze fix te downloaden.

Controls

Het zijn dezelfde controls als in singleplayer (voor een overzicht, klik hier), alleen met wat toevoegingen:

F1 - Opent het in-game help menu

F4 - Je kan een ander personage kiezen (nadat je dood bent gegaan)

F5 - Laat netwerk data zien

F6 - Alternatief voor T (chat)

F7 - Laat zien/verbergt chat schermpje

F8 - Screenshot nemen

F9 - Laat zien/verbergd de 'dodenlijst' rechts in het scherm

G - iemand joinen in een voertuig.

H - schieten als je meerijdt in een voertuig (met een SMG)

T - open het tekstvakje om te kunnen chatten met anderen en commando's in te voeren

TAB - je kan zien welke andere mensen er in de server zijn (en eventueel ook of die in jouw gang zitten of niet)

Shift - zo kan je een personage selecteren

` (toets onder esc) - laat zien/verbergt wat je aan het typen bent

Help, ik krijg singleplayer!

Er zijn vier mogelijkheden waarom je singleplayer kan krijgen, wanneer je SA-MP opstart.
  1. Je hebt het spel illegaal, in dit geval kunnen wij je niet helpen.
  2. Je hebt de verkeerde versie, zie eerder deze post hoe je hem kunt downgraden.
  3. Je hebt SA-MP in de verkeerde map geïnstalleerd. Je moet er namelijk voor zorgen dat SA-MP in de San Andreas map installeren, anders laad hij niet (en dus krijg je singleplayer). Meestal wordt hij in de volgende map geïnstalleerd: C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas.
  4. Er staan firewalls aan, schakel indien dit probleem zich voordoet de firewalls uit.



Sa-mp server maken

Om een server te beginnen, hebben we de server software nodig. Hier vind je altijd de laatste versie:

Klik (Dit is direct link). Eenmaal gedownload, pak je alle bestanden uit, op eender welke locatie. Je gaat naar de zojuist uitgepakte bestanden, en je opent server.cfg. Je zal dit zien:

echo Executing Server Config...
lanmode 0
rcon_password changeme
maxplayers 32
port 7777
hostname Unnamed 0.2.1 Server
gamemode0 lvdm 1
filterscripts adminspec actions
announce 0
query 1
weburl www.sa-mp.com



Echo Executing Server Config:Dit laat je gewoon staan.

rcon_password changeme:Dit is je 'rcon' paswoord, dit gebruik je ingame voor mensen te kicken/bannen. Changeme is in dit geval je paswoord, het is zeker aan teraden dat te veraderen!

maxplayer 32:Hier stel je het maxium spelers in, in dit geval 32. Voor trage verbindingen kun je best op 32 blijven.

port 7777:Dit is de poort van je server IP-adres. Je kan 7777 gewoon laten staan.(of het vervangen door bv 7776)

hostname Unnamed 0.2.1 Server:Dit is de naam van de server, zoals deze in de server list zal staan.

gamemode0 lvdm 1:Dit is de gamemode die je draait, je vind je huidige games in "gamemodes". Je kan ook gewoon gamemodes in die map toevoegen. Je kan ook een rotating systeem in je gamemodes toevoegen, zoals dit:

gamemode0 voorbeeld 1
gamemode 1 v00rbeeld 2
gamemode 2 voorb33ld 3
gamemode 3 v00rb33ld 3



Hoelang een gamemode duurt, hangt van de gamemode zelf af.

filterscripts adminspec actions:Dit zijn externe scripts die aan je gamemode worden toegevoegd, je vind ze in de filterscripts map. Bv hier kan je met adminspec(dmv /rcon specplayer id) spelers spectaten. Met actions kan je een paar commands, zoals /dance etc uitvoeren.

announce 0:Dit zorgt ervoor dat je server wel/niet in de serverlist verschijnt, met 0 verschijnt hij niet, met 1 wel. Wil je dus een hidden server, zet het op 0(standaard).

query 1:Als je dit op 0 zet zie je je server wel in de server list, maar niet de naam van de server, en ook niet de gamemode die hij draait. Best dat je hem op 1 zet dus.

weburl www.sa-mp.com:Hier kan je een link naar jou site invoeren, deze zie je dan bij de uitgebreide server info.

Nu dat de server geconfigureerd is, moeten we nog de poort 7777 openzetten! Ik veronderstel dat je router hebt, is het gemakkelijkst. Open je internet brower, en ga naar deze url:

http://192.168.1.1/



Dit is de configuratie van je router, je zal waarschijnlijk username & paswoord moeten invoeren. Deze vind je wel in je handleiding oid. Helaas verschilt elke router configuratie, dus preciese info kan ik niet geven. Maar je moet ergens zoeken naar 'NAT' of 'Virtual Server'. Bij mij stond het bij Advanced settings>NAT>Virtual server. Maar je zou het volgende moeten zien(kunnen paar opties weggelaten zijn, of toegevoegd):

sampserver1jt7.png

Bij Lan IP adress vul je bv 3 in, dit maakt niet zoveel uit.(maar niet 1 of 2!). Bij protocol type TCP&UDP. Bij Lan port & Public port vul je 7777 in(of de poort die je in configuratie hebt gegeven). En als er zoiets als Enable staat vink je dat aan. En dan voeg je hem toe(bij mij via add).

Zo, je server zou klaar moeten zijn! Start hem op door in je server map 'samp-server.exe' op te starten. Normaal zie je nu een Dos schermpje dat blijft. Ga nu naar http://www.mijnip.nl en kopieer jou IP. Voeg hem vervolgens bij je favorieten toe, maar vergeet niet achter je IP 7777(of de poort die je bij configuratie hebt gegeven) te zetten! Zo, probeer nu maar te connecten :)

FAQ

In mijn router configuratie vind ik niets van Virtual server, NAT of iets anders?

Dit kan, maar open gewoon elke pagina in je router configuratie en kijk of je iets van poorten(en tcp&udp) vind.

Ik start mijn server op, maar hij sluit onmiddelijk weer af?

Open in je server map 'server_log.txt', hier zie je de error. Veelvoorkomende problemen zijn:

  • Iets in de configuratie van je server vergeten.
  • Je standaard rcon paswoord MOET veranderd worden, anders werkt je server niet.
  • (een van) De gamemode(s) die je ingaf bestaat niet.
  • Er is een fout in je gamemode zelf.



Leuk, zo'n gamemode.. Maar hoe maak ik er zelf een?

Er zijn op dit forum, en op de sa-mp Wiki een aantal tutorials te vinden. Zie:

http://www.gtaforum.nl/index.php?showtopic=25828

http://wiki.sa-mp.com/wiki/PAWN_tutorial

Ik heb een vraag die hier niet bijstaat?

Je kan op gtaforum een topic openen, of op forum.sa-mp.com. Of je kan mij PM'en.

©Tutorial is niet door mij gemaak, maar door een vriend!

Veel plezier met SA-MP en mocht je verbeteringen/toevoegingen hebben, stuur me dan een PM!

Link to comment
Delen op andere websites

Gast
Dit onderwerp is gesloten.
  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...