Jump to content

[VAK] Natuur- en scheikunde


GTA-Sheep

Recommended Posts

  • Reacties 181
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    23

  • Visser23

    14

  • Dutchy3010

    10

  • Mr-Triple-X

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Staan die formules niet in de allerheilige ons aller bekende BINAS ® © TM ?

Nee, daar staat alleen van T = in ;) De omgebouwde niet, helaas.

Deze heb ik nu:

Veer:

T = 2pi √(m/C)

m = (T² * C)/4pi²

C =

Slinger:

T: 2pi √(l/g)

l =

g =

Link to comment
Delen op andere websites

Morgen repetitie scheikunde, altijd leuk.. NOT

Maar nu kom ik het Ion rooster tegen, maar kan iemand mij uitleggen hoe je precies weet hoegroot zo'n ionrooster moet worden? In mijn aantekeningenschrift heb ik bijvoorbeeld bij Natruimcloride (NaCl) :

Na+Cl-Na+Cl-

Cl-Na+Cl-Na+

Maar hoe precies weet je dat het zo is, en niet:

Na+Cl-Na+Cl-

Cl-Na+Cl-Na+

Na+Cl-Na+Cl-

Cl-Na+Cl-Na+

(als voorbeeld)

of

Na+Cl-Na+Cl-Na+cl-Na+cl-

Cl-Na+Cl-Na+Cl-Na+cl-Na+

(wederom als voorbeeld).

Of is 't gewoon willekeurig, zolang je maar snapt dat een positief ion aan een negatief ion moet worden gekoppeld? Of heeft het met covelentie ofzo te maken? :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Euhm, kan je gewoon de formule zeggen? :puh: Ik hoef alleen die van C nog maar ;)

Weet je dan hoe ombouwen werkt? Want met dat wat ik je gegeven heb, heb je eigenlijk een eenvoudige a = b/c formule. Daarbij weet je dat a*c = b en b/a = c. Dus ik gaf je een voorzetje van hoe je van die wortel af kon komen met het vermoeden dat daar de moeilijkheid in zat.

Om het dan maar even helemaal af te maken:

T = 2pi √(m/C)

T / (2Pi) = √(m/C)

( T / (2Pi) )^2 = m/C

m = C * ( T / (2Pi) )^2 en C = m / ( T / (2Pi) )^2

T = 2pi √(l/g)

T / (2Pi) = √(l/g)

( T / (2Pi) )^2 = l/g

l = g * ( T / (2Pi) )^2 en g = l / ( T / (2Pi) )^2

Link to comment
Delen op andere websites

Euhm, kan je gewoon de formule zeggen? :puh: Ik hoef alleen die van C nog maar ;)

Weet je dan hoe ombouwen werkt? Want met dat wat ik je gegeven heb, heb je eigenlijk een eenvoudige a = b/c formule. Daarbij weet je dat a*c = b en b/a = c. Dus ik gaf je een voorzetje van hoe je van die wortel af kon komen met het vermoeden dat daar de moeilijkheid in zat.

Om het dan maar even helemaal af te maken:

T = 2pi √(m/C)

T / (2Pi) = √(m/C)

( T / (2Pi) )^2 = m/C

m = C * ( T / (2Pi) )^2 en C = m / ( T / (2Pi) )^2

T = 2pi √(l/g)

T / (2Pi) = √(l/g)

( T / (2Pi) )^2 = l/g

l = g * ( T / (2Pi) )^2 en g = l / ( T / (2Pi) )^2

Top! Bedankt!

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Kan iemand me even uitleggen hoe ik weet wanneer een stof polair of apolair is? Ik begrijp nog steeds niet waarom water polair is en methaan apolair. Wikipedia is echt niet handig als leidraad, volgens mij begrijp je hetgeen daar staat zelfs niet als je het verschil kent. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Kan iemand me even uitleggen hoe ik weet wanneer een stof polair of apolair is? Ik begrijp nog steeds niet waarom water polair is en methaan apolair. Wikipedia is echt niet handig als leidraad, volgens mij begrijp je hetgeen daar staat zelfs niet als je het verschil kent. :puh:

Zo uit me hoofd, me scheikunde boek licht namelijk op school.

Als je een verbinding hebt, als voorbeeld dus even O-H (eentje die ik volgens mij wel uit me hoofd weet) moet je kijken naar de elektronagisiteit (elektro nogwat siteit, staat in binas tabel 39 uit me hoofd). Als je dit van elkaar aftrekt en je houd een getal boven de 0,4 over, is de stof polair, en anders is die apolair :) (dan krijgt het molecuul die de hoogste elektrositeit (dat moeilijke word) een delta min, en diegene met de laagste elektro...siteit een delta plus) (die delta plus en delta min gelden alleen bij polaire stoffen!)

Zo ongeveer als ik me niet vergis? :)

Bewerkt: door flippie13
Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...
  • 4 weken later...

Kan iemand mij helpen. Ik heb morgen een practicum over hoe je met de gasbrander werkt.

Kan iemand een korte beschrijving geven over hoe je de brander aan en uitdoet, wat de luchttoevoer, gaskraan en de gasregelaar zijn, en welke kant je ze op moet draaien om ze aan en uit te zetten. En het verschil tussen de verschillende vlammen.

Het klinkt veel , maar je zou me er enorm mee helpen

Link to comment
Delen op andere websites

Kan iemand me uitleggen hoe Empirische formules werken bij scheikunde? Snap er niet veel van(internet helpt me niet verder) en ben mn schrift kwijt :(

Ik heb even op Google gezocht voor je:

Hier een heel werkstuk erover :)

brander.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Dit is opzich niet echt heel moeilijk:

De kleine vlam is een soort van pauze vlam als je dingen moet opschrijven ofzo is die noodzakelijk de blauwe 'knetter' vlam weet ik niet meer precies maar het is een sterke warme vlam. De 'gele' hoge vlam is voor het echte werk maar zorg niet dat je die heel lang gebruikt anders breekt het glas.

De aan en uitknop van de gas kraan durf ik niet helemaal zeker te zeggen maar links was het volgens mij maar dit kun je echter ook goed ruiken.

Voor de rest weet ik het zelf ook niet echt over die onderdelen behalve die foto hieronder maar ik gebruik zo'n ding ook niet vaak volgens mij dit jaar niet gedaan naar dit kwam echter ook dat onze docent darmkanker had/heeft en we hebben pas een invaller sinds februari. Sorry maar hier moet je het mee doen met mijn informatie.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...