Jump to content

[VAK] Natuur- en scheikunde


GTA-Sheep

Recommended Posts

Ik probeer ook eens:

1) Hangt ervan af hoe je 't ziet. Heb je een stof met een heleboel moleculen (neem nu CO2) en je neemt uit één van die moleculen een O atoom, dan gaat er met de stof niets gebeuren, en wordt het O-atoom opgenomen door een andere molecule. Haal je één molecule weg, dan gebeurt er logischerwijs ook niets met de stof.

2) Het lichaam is een complex iets. Maar wanneer de mens sterft, betekent dit niet dat de stoffen waaruit hij bestaat ook afsterven. Deze worden omgezet in andere stoffen, of worden omgenomen door andere stoffen. Voorbeeld: een duif gaat dood, valt op de grond en wordt gedeeltelijk door reducenten (bacteriën die afvalstoffen omzetten) omgezet in voedingsstoffen voor de planten. Dus dan zit een deel van de duif in een plant, die dan weer wordt opgegeten door een schaap, enzovoort. ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 181
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    23

  • Visser23

    14

  • Dutchy3010

    10

  • Mr-Triple-X

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Even nog iets toevoegen:

Gassen bestaan ook uit atomen. Atomen bestaan uit protonen, elektronen en neutronen, en die bestaan weer uit quarks. Kleiner zijn ze nog niet gekomen.

>>> Door Flitskikker: Topics samengevoegd. Gelieve voortaan vragen van vakken in het daarvoor bestemde topic te plaatsen. Zie pinned regels.<<<

Link to comment
Delen op andere websites

Ik probeer ook eens:

1) Hangt ervan af hoe je 't ziet. Heb je een stof met een heleboel moleculen (neem nu CO2) en je neemt uit één van die moleculen een O atoom, dan gaat er met de stof niets gebeuren, en wordt het O-atoom opgenomen door een andere molecule. Haal je één molecule weg, dan gebeurt er logischerwijs ook niets met de stof.

Nonsens, de O zal dan opgenomen worden door een CO2 molecuul, CO3 is zo onstabiel als de pest en zal dan ook weer uiteen vallen in een O atoom en een CO2 molecuul, na een tijdje vind dat O atoom het CO molecuul weer en kom je gewoon weer terecht waar je begonnen bent: moleculen CO2.

Tenminste als je aanneemt dat er naast CO2 geen andere moleculen aanwezig zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik probeer ook eens:

1) Hangt ervan af hoe je 't ziet. Heb je een stof met een heleboel moleculen (neem nu CO2) en je neemt uit één van die moleculen een O atoom, dan gaat er met de stof niets gebeuren, en wordt het O-atoom opgenomen door een andere molecule. Haal je één molecule weg, dan gebeurt er logischerwijs ook niets met de stof.

Nonsens, de O zal dan opgenomen worden door een CO2 molecuul, CO3 is zo onstabiel als de pest en zal dan ook weer uiteen vallen in een O atoom en een CO2 molecuul, na een tijdje vind dat O atoom het CO molecuul weer en kom je gewoon weer terecht waar je begonnen bent: moleculen CO2.

Tenminste als je aanneemt dat er naast CO2 geen andere moleculen aanwezig zijn.

Dat is toch compleet hetzelfde als ik zeg, alleen ietwat anders verwoord? :?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik probeer ook eens:

1) Hangt ervan af hoe je 't ziet. Heb je een stof met een heleboel moleculen (neem nu CO2) en je neemt uit één van die moleculen een O atoom, dan gaat er met de stof niets gebeuren, en wordt het O-atoom opgenomen door een andere molecule. Haal je één molecule weg, dan gebeurt er logischerwijs ook niets met de stof.

Nonsens, de O zal dan opgenomen worden door een CO2 molecuul, CO3 is zo onstabiel als de pest en zal dan ook weer uiteen vallen in een O atoom en een CO2 molecuul, na een tijdje vind dat O atoom het CO molecuul weer en kom je gewoon weer terecht waar je begonnen bent: moleculen CO2.

Tenminste als je aanneemt dat er naast CO2 geen andere moleculen aanwezig zijn.

Dat is toch compleet hetzelfde als ik zeg, alleen ietwat anders verwoord? :?

Mja, wanneer je zegt dat een het O atoom door een ander molecuul word opgenomen geef je daarmee eigenlijk aan dat dat blijvend is. Misschien bedoelde je dat niet, maar zo formuleerde je het wel. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Hallo,

Ik en een vriend hebben gister wat bedacht maar kunnen er geen antwoord op vinden. Ik zou het eventjes typen:

1:

Stel je hebt een snoepje (of een ander dergelijk object) en dat snoepje is natuurlijk gemaakt van atomen. Wat zou er nou gebeuren als je 1 van de Atomen of Moleculen verwijdert van het snoepje of het dergelijke object. Natuurlijk is een snoepje niet zo'n goed voorbeeld dus gebruiken we hard asfalt. Wat zou hiermee gebeuren?

2:

Een mens bestaat natuurlijk uit atomen en gassen. Atomen en Gassen zijn er voor altijd en kunnen niet dood of weggevaagd worden op 1 of andere manier. Maar dan kan de mens toch ook niet dood gaan? Die bestaat toch ook uit Atomen en Gassen?

Graag jullie antwoord hierop!

Mvg,

CH!

1. Een molecuul bestaat uit heel veel atomen, de stof (in dit geval asfalt) bestaat dan weer uit ontzaglijk veel moleculen. Als je één atoom weghaalt gebeurd er dus helemaal niets, er zijn nog ontzaglijk veel anderen. Als je één molecuul weghaalt gebeurt er ook niets. Er zijn nog steeds genoeg anderen over.

2. Je legt vreemde verbanden. Dat moleculen en gassen levenloos zijn (ze leven niet, en kunnen daarom dus ook niet dood) heeft niets te maken met het feit dat een mens doodgaat. Wat het menselijk lichaam doet is al die atomen en gassen zo op elkaar afstemmen dat het lichaam in leven kan blijven. Als dit stopt sterft het lichaam. Heeft dus niets te maken met of gassen wel of niet dood kunnen.

Link to comment
Delen op andere websites

De gassen en atomen van het menselijk lichaam verdwijnen ook niet spontaan. De processen in je lichaam, die worden aangestuurd door allerlei dingen die wel degelijk leven, stoppen. Daarom ga je dood. Als je dood bent, blijft je lichaam nog wel een tijdje bestaan. Natuurlijk verteert het lichaam, maar dat is met alles. Niet omdat de gassen en atomen ineens weg zijn, maar omdat er dan natuurlijke processen met het lichaam gebeuren, zonder invloed van de persoon zelf. Processen die niet plaatsvinden als de persoon nog leeft.

Link to comment
Delen op andere websites

En hoe zit dat dan als je door je hoofd word geschoten of is dat precies hetzelfde?

Volgensmij snap je er niet bijster veel van dus ik zal het simpel uitleggen.

Je lichaam bestaat uit een hele verzameling chemische stoffen, die op hun beurt weer in cellen zijn georganiseerd waaruit het lichaam bestaat. Een molecuul, of een atoom dat in een molecuul zit is gewoon materie, iets dat niet leeft. Leven is net dat er allerlei gecontroleerde reacties tussen die stoffen plaatsvinden. Dit uit zich in de dingen die een lichaam kan doen, zoals bijvoorbeeld het samentrekken van een spier. Deze bestaat namelijk uit ongelofelijk veel vezels op moleculaire schaal die bij het samentrekken langs elkaar bewegen.

Als je deze processen van het leven dus verstoort, door dus bijvoorbeeld de hersenen die alles besturen te beschadigen, ga je dood. De moleculen in je lichaam hebben echter nooit geleefd en zullen nu gewoon langzaam maar zeker ergens anders terechtkomen als het lichaam vergaat.

Link to comment
Delen op andere websites

En hoe zit dat dan als je door je hoofd word geschoten of is dat precies hetzelfde?

Volgensmij snap je er niet bijster veel van dus ik zal het simpel uitleggen.

Je lichaam bestaat uit een hele verzameling chemische stoffen, die op hun beurt weer in cellen zijn georganiseerd waaruit het lichaam bestaat. Een molecuul, of een atoom dat in een molecuul zit is gewoon materie, iets dat niet leeft. Leven is net dat er allerlei gecontroleerde reacties tussen die stoffen plaatsvinden. Dit uit zich in de dingen die een lichaam kan doen, zoals bijvoorbeeld het samentrekken van een spier. Deze bestaat namelijk uit ongelofelijk veel vezels op moleculaire schaal die bij het samentrekken langs elkaar bewegen.

Als je deze processen van het leven dus verstoort, door dus bijvoorbeeld de hersenen die alles besturen te beschadigen, ga je dood. De moleculen in je lichaam hebben echter nooit geleefd en zullen nu gewoon langzaam maar zeker ergens anders terechtkomen als het lichaam vergaat.

Oooh ok nu snap ik het! Het is me helemaal duidelijk thx!

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe kun je de resulterende weerstand van iets berekenen?

Ik moet herexamen doen in Nask, maar ik snap er geen bal van

Thnx voor jullie hulp.

Apple-Mac

R = U/I

Bij een serie schakeling kun je alles bij elkaar optellen dus Rres = R1 + R2 + ... + Rn

Bij een parallelschakeling geldt: 1/Rres=1/R1 + 1/R2 + ... + 1/Rn

Link to comment
Delen op andere websites

Thnx.

Wat is dan een dichtheid en volume van iets?

De dichtheid van een stof is de massa die aanwezig is in een bepaald volume. Water heeft bijvoorbeeld een dichtheid van 1,00 kg/dm3, dat wil zeggen dat 1 liter water 1 kg weegt.

Het volume is een grootheid die aangeeft hoeveel ruimte een bepaalde stof inneemt. Wanneer men een doos van 1 m³ heeft, neemt deze doos dus een "ruimte" van 1 m³ in.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...