Jump to content

[VAK] Natuur- en scheikunde


GTA-Sheep

Recommended Posts

Ik heb een beetje een probleem met een redox reactie:

De vraagstelling was of er een redoxreactie plaatsvind tussen zilver (Ag) en kopersulfaat (cuSO4) ik had via binas 48 uitgevonden dat deze reactie niet kan plaatsvinden: Ag staat zowel zwak tegenover Cu 2+ als SO4 2- (+H2O), maar onze leraar liet (volgens mij) doorschemeren dat deze wel plaats kon vinden. Wie geeft mij uitsluitsel?

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 181
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    23

  • Visser23

    14

  • Dutchy3010

    10

  • Mr-Triple-X

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hey. :)

Is wijn een homogeen of heterogeen mengsel? Ik denk dat we met rode wijn gaan werken, dus da's toch homogeen? En wijn, is dat een oplossing/emulsie of een suspensie? Een suspensie valt zeker al af. Ik dacht aan een oplossing.

Alvast bedankt. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb een beetje een probleem met een redox reactie:

De vraagstelling was of er een redoxreactie plaatsvind tussen zilver (Ag) en kopersulfaat (cuSO4) ik had via binas 48 uitgevonden dat deze reactie niet kan plaatsvinden: Ag staat zowel zwak tegenover Cu 2+ als SO4 2- (+H2O), maar onze leraar liet (volgens mij) doorschemeren dat deze wel plaats kon vinden. Wie geeft mij uitsluitsel?

In dit geval moet je het verschil in elektrodepotentialen tussen Ag (de reductor) en Cu (de oxidator) nemen, wat 0,46 V bedraagt. Dit is genoeg om de reactie spontaan te laten verlopen. Als vuistregel kun je aannemen dat dit verschil hiervoor groter dan 0,3 V moet zijn.

MP: wijn is homogeen mengsel en een oplossing.

Bewerkt: door Nuke[NL]
Link to comment
Delen op andere websites

In dit geval moet je het verschil in elektrodepotentialen tussen Ag (de reductor) en Cu (de oxidator) nemen, wat 0,46 V bedraagt. Dit is genoeg om de reactie spontaan te laten verlopen. Als vuistregel kun je aannemen dat dit verschil hiervoor groter dan 0,3 V moet zijn.

Maar Ag staat toch boven Cu, wat zou moeten betekenen dat de reactie nooit kan verlopen omdat de reductor zwak tegenover de oxidator staat?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik had een vraag maar kom alsjeblieft niet zeggen van ja ''dit is toch makkelijk''.

Ik heb aankomende donderdag een Repetitie over dichtheid, Kelvin.

Wat ik van dichtheid weet dat de formule dichtheid = massa : volume

Alleen als er een som voor me neus komt raak ik beetje in de war.

Maar kan iemand nog een info of een muaa wat zou ik zeggen gewoon iets kunnen typen om nog beter te gaan begrijpen voor sommen van dichtheid.

Bewerkt: door Dago58x
Link to comment
Delen op andere websites

  • 5 weken later...

Dan moet je gewoon magnesium omrekenen naar magnesiumoxide lijkt me. Zoek maar op google met: 'Magnesium naar magnesiumoxide' en dan kun je er nog omreken achter gooien als je niets vind. 8 Gram zuurstofgas is wel een gegeven maar volgens mij heb je die hier niet bij nodig.

Link to comment
Delen op andere websites

Sorry, maar ik vind niets en snap geen bal van wat je zegt. Ik moet gewoon weten of 12 g magnesium en 8 g zuurstofgas 20 g magnesiumoxide vormen, niet meer, niet minder. Dan kan ik m'n vraagstuk oplossen.

Stel de reactievergelijking op, bepaal de molverhoudingen, bepaal waar je een ondermaat van hebt, reken daarmee vervolgens het aantal mol magnesiumoxide dat ontstaat uit en reken dat om naar gram.

Link to comment
Delen op andere websites

Voor scheikunde moet ik citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat met elkaar laten reageren. Nu vertelde een docent mij dat er maar één H+ zou reageren uit het citroenzuur (omdat het zo zwak is), maar ik lees vervolgens op het internet dat citroenzuur een driewaardig zuur is en er dus drie af staat (waar staat dat in binas?). Wie heeft er gelijk?

Link to comment
Delen op andere websites

Voor scheikunde moet ik citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat met elkaar laten reageren. Nu vertelde een docent mij dat er maar één H+ zou reageren uit het citroenzuur (omdat het zo zwak is), maar ik lees vervolgens op het internet dat citroenzuur een driewaardig zuur is en er dus drie af staat (waar staat dat in binas?). Wie heeft er gelijk?

Ik heb je op msn al het antwoord gegeven maar ik het wordt dus NaHCO3 + C6H8O7 -> C6H5Na3O7 + CO2 + H2O.

Je moet zelf de coëfficiënten maar uitzoeken.

Bewerkt: door Mania-92
Link to comment
Delen op andere websites

Sorry, maar ik vind niets en snap geen bal van wat je zegt. Ik moet gewoon weten of 12 g magnesium en 8 g zuurstofgas 20 g magnesiumoxide vormen, niet meer, niet minder. Dan kan ik m'n vraagstuk oplossen.

Het kan veel makkelijker. Er is een scheikundige wet en die heet wet van massabehoud. Stel je hebt stof A en stof B. A + B = AB. Zet daar massa's onder en dan kom je op het antwoord, dus in jouw geval 12 + 8 = 20g. Het is altijd, zelfs als je het niet kan wegen (gassen bijvoorbeeld). Je kunt het gas dan niet wegen, maar er is dan wel zoveel gas gevormd.

Link to comment
Delen op andere websites

Sorry, maar ik vind niets en snap geen bal van wat je zegt. Ik moet gewoon weten of 12 g magnesium en 8 g zuurstofgas 20 g magnesiumoxide vormen, niet meer, niet minder. Dan kan ik m'n vraagstuk oplossen.

Het kan veel makkelijker. Er is een scheikundige wet en die heet wet van massabehoud. Stel je hebt stof A en stof B. A + B = AB. Zet daar massa's onder en dan kom je op het antwoord, dus in jouw geval 12 + 8 = 20g. Het is altijd, zelfs als je het niet kan wegen (gassen bijvoorbeeld). Je kunt het gas dan niet wegen, maar er is dan wel zoveel gas gevormd.

12 g magnesium en 8 gram zuurstof vormen geen 20 gram magnesiumoxide!

2 Mg(s) + O2(g) --> 2 MgO(s)

2 mol Mg : 1 mol O2 : 2 mol MgO

We hebben 12/24,305 = 0,49... mol Mg

En 8/31,9988 = 0,25... mol O2

We hebben een ondermaat Mg, daar gaan we dus mee rekenen. We hebben 0,49... mol Mg en er zal dus ook 0,49... mol MgO ontstaan, en dat is 0,49... * 40,31 = 19,902... gram MagnesiumOxide, en dus geen 20.

Dat betekent wel dat er nog 20 - 19,902.. = 0,0979... gram zuurstof overblijft die niet reageert.

Bewerkt: door Mania-92
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...