Jump to content

[VAK] Natuur- en scheikunde


GTA-Sheep

Recommended Posts

  • Reacties 181
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    23

  • Visser23

    14

  • Dutchy3010

    10

  • Mr-Triple-X

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kan iemand een paar vragen voor mij beantwoorden?

- Hoe noemen de volgende oplossingen:

- Als er veel opgeloste stof is in weinig oplosmiddel.

- Als er weinig opgeloste stof zit in veel oplosmiddel.

- Als er zoveel opgeloste stof in de oplossing aanwezig is, dat niet alles meer oplost.

Alvast bedankt! ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

Sorry, maar ik vind niets en snap geen bal van wat je zegt. Ik moet gewoon weten of 12 g magnesium en 8 g zuurstofgas 20 g magnesiumoxide vormen, niet meer, niet minder. Dan kan ik m'n vraagstuk oplossen.

Het kan veel makkelijker. Er is een scheikundige wet en die heet wet van massabehoud. Stel je hebt stof A en stof B. A + B = AB. Zet daar massa's onder en dan kom je op het antwoord, dus in jouw geval 12 + 8 = 20g. Het is altijd, zelfs als je het niet kan wegen (gassen bijvoorbeeld). Je kunt het gas dan niet wegen, maar er is dan wel zoveel gas gevormd.

12 g magnesium en 8 gram zuurstof vormen geen 20 gram magnesiumoxide!

2 Mg(s) + O2(g) --> 2 MgO(s)

2 mol Mg : 1 mol O2 : 2 mol MgO

We hebben 12/24,305 = 0,49... mol Mg

En 8/31,9988 = 0,25... mol O2

We hebben een ondermaat Mg, daar gaan we dus mee rekenen. We hebben 0,49... mol Mg en er zal dus ook 0,49... mol MgO ontstaan, en dat is 0,49... * 40,31 = 19,902... gram MagnesiumOxide, en dus geen 20.

Dat betekent wel dat er nog 20 - 19,902.. = 0,0979... gram zuurstof overblijft die niet reageert.

Zo niet nee, maar daar ben ik ook te lui voor om te berekenen. Maar het zegt dus wel dat er massabehoud is, alleen je kunt dat niet wegen omdat zuurstof een gas is (bij kamertemperatuur).

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Ik zit nu met een vraag over natuurkunde.

Het gaat over spankrachten en het boek is daar zo onduidelijk over, en de leraar die heeft ook nog nooit gehoord van fatsoenlijk uitleggen. Kan iemand mij het goed uitleggen? (note: Het liefst met een voorwerp en dan dat daar 3 touwen aan vast zitten, dat is het belangrijkste hier).

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zit nu met een vraag over natuurkunde.

Het gaat over spankrachten en het boek is daar zo onduidelijk over, en de leraar die heeft ook nog nooit gehoord van fatsoenlijk uitleggen. Kan iemand mij het goed uitleggen? (note: Het liefst met een voorwerp en dan dat daar 3 touwen aan vast zitten, dat is het belangrijkste hier).

Wat wil je precies weten dan? Wat het begrip spankracht is? Of hoe je met krachten moet rekenen? Of wat?

Link to comment
Delen op andere websites

faojzo.png

hoek a is 37 graden

k is een krachtmeter en die geeft aan 15 N

Dan is mijn vraag:

Hoe bereken je de massa van het gewicht en de spankracht tussen het gewicht en a.

Maak eens een wat meer schematische tekening waarin je Fz spiegelt (F'z). Als het goed is valt het je dan op dat er een rechthoekige driehoek verschijnt waarvan één zijde en een (eigenlijk 2) niet rechthoekige hoek bekend zijn. Hieraan kun je gaan rekenen en zodoende kun je Fz vinden. Daaruit valt dan de massa m van het blokje.

En aangezien de resultante van de drie krachten 0 moet zijn (immers, het voorwerp is in rust) kun je zo Fspan vinden.

post-899-1264352346,64.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Wat jij hier beweert Mania-92 klopt niet hoor :7 .

Die F'z is in jouw geval gelijk aan de Y-component van die 15N, wat niet juist is.

Je moet de procedure volgen voor zulke oefeningen te volgen Gijso:

1. vrijlichaamschema tekenen zoals Mania-92 gedaan heeft.

2. De som van de X- en Y-krachten moet gelijk zijn aan 0 aangezien de situatie in rust is.

Dus de som van alle X-krachten:

Fx=0 => -15Ncos37° + F2cos53° = 0

De som van alle Y-krachten:

Fy=0 => Flastsin37° + F2sin53° = 0

F2 is de kracht in het eerste kwadrant

Flast is de gevraagde kracht

Als je nu deze vergelijkingen uitwerkt zul je aan de oplossing komen :Y . ;)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...

Hoi, ik moet formules enzo opstellen en het lukt voor geen meter.

- Hoe weet je nu wat het ion van een element is? Bijvoorbeeld Na is Na+ en Cl is Cl-.

Dit kregen we als voorbeeld:

1) (Al,S)

2) Al³+ en S²-

3) ?(3+) +? (2-) = 0 => 2(3+) + 3 (2-) = 0 => formule: Al2S3.

Ik snap niet hoe je aan Al³+ komt..Door K2 L8 N3? Zoja, dan begrijp ik deels de taak. Is dat dan hoe je het ion berekent?

- In de taak wordt gesproken van 2 oxides van ijzer en 2 oxides van koper, er staat dat het in de cursus staat, nergens te vinden natuurlijk.Hoe kan een element nou in godsnaam 2 verschillende ionen hebben? :?

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Hoi, ik moet formules enzo opstellen en het lukt voor geen meter.

- Hoe weet je nu wat het ion van een element is? Bijvoorbeeld Na is Na+ en Cl is Cl-.

Dit kregen we als voorbeeld:

1) (Al,S)

2) Al³+ en S²-

3) ?(3+) +? (2-) = 0 => 2(3+) + 3 (2-) = 0 => formule: Al2S3.

Ik snap niet hoe je aan Al³+ komt..Door K2 L8 N3? Zoja, dan begrijp ik deels de taak. Is dat dan hoe je het ion berekent?

- In de taak wordt gesproken van 2 oxides van ijzer en 2 oxides van koper, er staat dat het in de cursus staat, nergens te vinden natuurlijk.Hoe kan een element nou in godsnaam 2 verschillende ionen hebben? :?

Je moet kijken hoeveel elektronen zo'n atoom in z'n buitenste schil heeft. Al heeft er 3 (2,8,3), S heeft er 6 (2,8,6). Bij metalen neem je dan gewoon dat aantal elektronen, dus Al3+. Bij niet-metalen moet je het verschil nemen tussen het aantal elektronen in de buitenste schil en 8, dus S wordt S2- (8-6 = 2). Pas trouwens op, dit geldt niet voor alle atomen, maar wel voor heel veel. Dus de uitzonderingen kun je het beste gewoon even leren.

En een ijzer-atoom kan een ion vormen door 2, 3 of 4 elektronen af te staan. Dan krijg je dus respectievelijk Fe2+/3+/4+. Waarom dat zo is kan ik je ook niet precies vertellen, maar dat is gewoon een kwestie van onthouden. In een vraagstuk zal ook altijd gegeven zijn met welke je te maken hebt.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...