Jump to content

[VAK] Wiskunde


GTA-Sheep

Recommended Posts

Oke, ik heb morgen een PW en ben nu bezig met herhaling. Ben niet super goed in wiskunde (eerder slecht) ik moet nu zijde ED berekenen.

wi1-1.jpg

Hoe bereken ik dit? Zit nu in het hoofdstuk Gelijkvormige Driehoeken. Kan iemand dit uitleggen :$ ?

Alvast bedankt, en sorry voor bumpje.

EDIT: Zie net dat ik vergeten ben AB te benoemen, die zijde is 5.

Simpel, je kunt hier de stelling van pythagoras toepassen:

A² + B² = C² is de formule, in deze figuur is het dus CD² + DE²= EC²

4,6² + DE² = 5²

21,16 + DE² = 25

DE² = 3,84

DE = wortel van 3,84 = 1,959591794 = 2 afgerond, niet 1.9 het antwoordboekje heeft dus een afrondingsfout gemaakt!

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 391
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    37

  • Dutchy3010

    32

  • Grand Theft Auto TOM

    20

  • Mr-Triple-X

    18

DE² = 3,84

Hoe kom je aan 3,84 ? :clown: Enigste stapje dat ik niet snap, voor de rest, bedankt :*D

21,16 + DE² = 25, nou laten we dat eens vervangen: 2 + 3 = 5, dus 5 - 2 = 3, we willen die 3 te weten komen (in onze formule DE², 2 is in onze formule 21,16 en 5 is 25), dus waar je 5 - 2 = 3 doet kun je ook 25 - 21,16 = 3,84 doen.

Dat is de "logische" manier, de wiskundige manier:

We willen alleen DE² weten niet 21,16 + DE², we willen DE² dus aan een kant van de = "alleen" hebben staan, we moeten dus 21,16 rechts van de = verplaatsten, als je dit doet wordt + - en - wordt + dus je krijgt:

21,16 + DE² = 25

DE² = 25 - 21,16

DE² = 3,84

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Hellingsgetal heb ik toevallig net zelf gehad. Hellingsgetal is als volgt te berekenen: 'verticale verplaatsing / horizontale verplaatsing'. Of als je alleen de hellingshoek hebt (bijvoorbeeld 32O), dan gebruik je de 'tan' knop op je rekenmachiene. Tan(32)= 0,62486935190932750978051082794944 :puh:.

Link to comment
Delen op andere websites

En daarvoor bestaat dus de ezelsbrug SOS CAS TOA.

Sinus hoek = Overstaande zijde / Schuine zijde (SOS)

Cosinus hoek = Aanliggende zijde / Schuine zijde (CAS)

Tangens hoek = Overstaande zijde / Aanliggende zijde (TOA)

Maar ik denk eigenlijk dat dat niet echt is wat Wijst bedoelt. Het hellingsgetal in een grafiek zal hij bedoelen.

Een hellingsgetal is een getal dat aangeeft hoe veel je omhoog (y) gaat, wanneer je een bepaalde afstand (x) verder gaat. Bij een lineare functie als F(X)= 2X + 1, zie je dat per X, de Y-waarde 2 hoger wordt: De helling is 2. Je ziet dit ook terug in een tabel:

X - 0 - 1 - 2 - 3

Y - 1 - 3 - 5 - 7

etc etc.

De exacte helling in een punt kun je berekenen met de primitieve functie. Je gebruikt dan de regel F(X)= X^n, F'(X)= nX^(n-1), waar F'(X) de primitieve functie is van F(X), maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt. (is net wat te moeilijk voor als je pas net hellingsgetal krijgt. ;) )

Edit @ Big-Bear: dit ís mijn eigen uitleg :@

Bewerkt: door K.O.
Link to comment
Delen op andere websites

Misschien is handig wat minder kopieren en wat meer zelf uitleggen? Zo als dat hierboven daar word je niks wijzer van.

Ik heb fftjes een vraagje ik zoek uitwerkingen voor Wiskunde B gemengde opgaves van het boek Getal en Ruimte v2007. Op de site zelf staat alles door de war:S

Btw: Het is zodat ik met de gemengde opgaves kan oefenen dus niet zo van dat ik dan mijn HW niet hoef te maken.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik snap dus echt geen bal van asymptoten enzo (getal en ruimte VWO 4, deel 1 hoofdstuk 2). Gelukkig nu aan een nieuw hoofdstuk begonnen over toenamediagrammen enzo :D Da's wel makkelijk.

Ik wou dat er weer eens een meetkunde hoofdstuk kwam :'( Ik ben daar zo goed in, 10× zo goed als in formules en vergelijkingen :puh: )

Link to comment
Delen op andere websites

Ik snap dus echt geen bal van asymptoten enzo (getal en ruimte VWO 4, deel 1 hoofdstuk 2). Gelukkig nu aan een nieuw hoofdstuk begonnen over toenamediagrammen enzo :D Da's wel makkelijk.

Ik wou dat er weer eens een meetkunde hoofdstuk kwam :'( Ik ben daar zo goed in, 10× zo goed als in formules en vergelijkingen :puh: )

Asymptoten moet je even doorhebben, maar dan is het ook niet echt moeilijk.

Je hebt 3 soorten asymptoten die ik (6vwo) tot nu toe gehad heb:

1) verticale asymptoot

2) horizontale asymptoot

3) scheve asymptoot

De termen zeggen het in feiten al. De verticale asymptoot is verticaal, dus heeft bijvoorbeeld als functie x=-2. Horizontale asymptoot is horizontaal, en heeft bijvoorbeeld als functie y=2. De scheve asymptoot loopt "scheef" en heeft bijvoorbeeld 2x + 1.

Verticale Asymptoot

Voorbeeld verticale asymptoot: y = 2 : (x + 2).

Hierbij is de asymptoot dus -2, want als je voor x -2 invult dan krijg je 0 en delen door 0 gaat niet. Kijk uit, hier kan ook perforatie in voorkomen (dus alleen een heel klein puntje in de grafiek wat niet voorkomt), maar ik denk dat je dat nog niet gehad hebt in de vierde. In dit geval is het een asymptoot.

Horizontale Asymptoot

Voorbeeld horizontale asymptoot: y = 2 + (3 : (x+2)).

Als je hierbij een heel groot getal invult voor x, dan krijg je uit het tweede gedeelte van de formule, (3 : (x+2)), nagenoeg 0. Aangezien hij nooit helemaal 0 wordt (je kunt immers niet door 0 delen zodat dat er 0 uit komt), kom je nooit bij de 0. Daarom wordt dus de lijn Y = 2 nooit gehaald. Natuurlijk, als je de 2 weglaat en alleen 3 : (x+2) overlaat, heb je ook een horizontale asymptoot, namelijk op x = 0. Dat is hetzelfde principe. Dus bij het voorbeeld van de verticale asymptoot heb je ook een horizontale asymptoot, namelijk op x = 0.

Scheve Asymptoot

Voorbeeld scheve asymptoot: y = 2x + 1 + (3 : (x-1) )

In feiten is dit hetzelfde principe als bij de horizontale asymptoot. Als je voor x een heel groot getal invult, wordt het tweede deel nagenoeg 0, zeker in vergelijking met het eerste deel. Als het tweede deel nagenoeg 0 wordt, blijft het eerste deel 2x+1 over. Dat is dan de functie van de scheve asymptoot.

Hopelijk heb je er wat aan :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...
Ik heb een oefening voor jullie, hoeveel is de volgende oefening :

-5/12 x -2/-25 x 1/5

/= een breukstreep. Bij -5/12 staat de - voor de breukstreep...

Dit is volgens mij een vergelijking, niet?

En een vergelijking heeft een linker- en rechterlid...Bij jou staat er alleen maar een linkerlid...

Ik denk dat je bedoeld: -5/12 x -2/-25 x 1/5 = 0

Niet?

Maar euhm...ik mag hier volgens mij geen oplossingen geven... :N

Maar ik mag je wel zeggen dat je de breuken naar het andere lid moet brengen (ze veranderen van toestandsteken!) en dan heb je nog 2 x over in het linkerlid. Dan doe je gewoon alles : 2 in het rechterlid en dan heb je een uitkomst zoals "x = ?". Op het ? komt dan je uitkomst.

Je kunt jezelf ook controleren door je uiteindelijke uitkomst van x correct in te vullen in je vergelijking...Dus, het rechterlid is (denk ik) gelijk aan 0, dus moet je in je linkerlid ook 0 uitkomen anders klopt je uitkomst niet en moet je je fout(en) gaan zoeken...

Succes :cya::tu:

EDIT: Tja, tegenwoordig is niet x een maalteken maar het * teken hoor...

Bewerkt: door Pitbull
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb een oefening voor jullie, hoeveel is de volgende oefening :

-5/12 x -2/-25 x 1/5

/= een breukstreep. Bij -5/12 staat de - voor de breukstreep...

Het maakt niet uit of / een breukstrip is of niet, 1/2 (de breuk) is hetzelfde als 1 gedeeld door 2, 1/5(breuk) is hetzelfde als 1 gedeeld door 5, eigenlijk overbodige informatie dus. :puh:

@hierboven het is wel degelijk negatief, uit -5/12 volgt een negatief getal, dat vermenigvuldig je met een positief getal (-/- is positief) dat wordt dus een negatieve breuk, die vermenigvuldig je weer met een positief getal. (1/5 is positief), -/+ is negatief, dus -1/150 klopt wel degelijk.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...