Jump to content

[VAK] Klassieke talen (Latijn/Grieks) & KCV


Mania-92

Recommended Posts

Al je vragen over de kunst en cultuur uit het oude griekenland en het romeinse rijk kun je hier kwijt. Daarnaast kun je ook vragen over de Latijnse of Griekse taal hier stellen. Zoals overal geen kant en klare antwoorden maar uitleg.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij deze wil ik mij dan als vraagbaak kandidaat stellen. Laat ik me even voorstellen: ik ben dus Nuke[NL] :7 , 16 jaar oud, en ik zit op 6 gymnasium. Ik heb dit jaar meegerekend 6 jaar Latijn, 2 jaar KCV en 3 jaar Grieks gehad.

Over de eerste twee vakken kun je me vanalles vragen, maar over Grieks weet ik niet meer zoveel :N

:biertje: Nuke[NL]

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Bij deze wil ik mij dan als vraagbaak kandidaat stellen. Laat ik me even voorstellen: ik ben dus Nuke[NL] :7 , 16 jaar oud, en ik zit op 6 gymnasium. Ik heb dit jaar meegerekend 6 jaar Latijn, 2 jaar KCV en 3 jaar Grieks gehad.

Over de eerste twee vakken kun je me vanalles vragen, maar over Grieks weet ik niet meer zoveel :N

:biertje: Nuke[NL]

hmm jammer want dat is net het moeilijkste :puh: Ik zit nu op 2 gymnasium dus ik heb nu voor het eerste jaar grieks en latijn :)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 11 maanden later...
Kan iemand mij die Nominativus en Accusativus uitleggen?

Ik snap er namelik geen bal meer van :puh:

Ik raad je aan dit op internet gewoon even op te zoeken, of in je boek te kijken, daar kun je het gegarandeerd duidelijk vinden. Ik zal hier uit mijn hoofd even een kleine samenvatting geven:

Omdat het Latijn geen lidwoorden kent, gebruiken ze zogenaamde 'naamvallen'. Door deze naamvallen hangt de functie van een woord (bijvoorbeeld onderwerp, lijdend voorwerp, etc) af van de vorm of naamval waarin het woord staat. De eerste twee naamvallen die je leert zijn de nominativus en de accusativus. (Eigenlijk zijn dit de 1e en de 4e naamval, maar daar kom je later wel achter, als je de andere naamvallen ook krijgt.) Er zijn twee functies waarvoor altijd de nominativus gebruikt wordt, namelijk het 'onderwerp' en het 'naamwoordelijk deel van het gezegde'. Ik neem aan dat je deze termen bij Nederlands behandeld hebt. De accusativus wordt gebruikt bij een woord dat als 'lijdend voorwerp' bedoeld is. Een voorbeeldzin:

De god is groot.

Hier is 'De god' het onderwerp, dus 'Deus' staat in de nominativus. Andersom: 'Deus' staat in de nominativus, dus dat is (waarschijnlijk) het onderwerp. Een ander voorbeeld:

De god ziet mij niet.

Hier is 'De god' het onderwerp, dus weer een Nominativus, maar nu is 'mij' het lijdend voorwerp, dus wordt de accusativus gebruikt. Dit kun je ook omddraaien: 'mij' staat (in het Latijn dan) in de accusativus, dus dat is het lijdend voorwerp.

Hoe zie je nu of iets een nominativus of accusativus is? Dat is vrij eenvoudig. Dit kun je namelijk zien aan de uitgang van het woord. Ik ga er vanuit dat je alleen de rijtjes van de woorden op -us, -a en -um hoeft te kennen. De uitgang hangt af van naamval, geslacht (mnl/vrl/onz) en getal (enkelvoud/meervoud). Hier kort een rijtje:

Mannelijk Vrouwelijk Onzijdig
Nom. ev. -us -a -um
Acc. ev. -um -am -um
Nom. mv. -i -ae -a
Acc. mv. -os -as -a

Dit geldt zowel voor zelfstandige naamwoorden als voor bijvoeglijke naamwoorden. Het complete rijtje kun je hier vinden.

Door naar de uitgang van een woord te kijken kun je dus zien of het enkelvoud/meervoud is, welk geslacht het woord heeft en in welke naamval dit staat. Dit is belangrijk om te weten als je een zin zou gaan vertalen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als dat niet zo is, dan zou ik gewoon internet even naspeuren (zelfs WikiPedia kan handig zijn hier) of in je boek kijken. Je kunt het natuurlijk ook aan je docent of aan andere leerlingen vragen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...
Kan iemand mij die Nominativus en Accusativus uitleggen?

Ik snap er namelik geen bal meer van :puh:

Ik raad je aan dit op internet gewoon even op te zoeken, of in je boek te kijken, daar kun je het gegarandeerd duidelijk vinden. Ik zal hier uit mijn hoofd even een kleine samenvatting geven:

Omdat het Latijn geen lidwoorden kent, gebruiken ze zogenaamde 'naamvallen'. Door deze naamvallen hangt de functie van een woord (bijvoorbeeld onderwerp, lijdend voorwerp, etc) af van de vorm of naamval waarin het woord staat. De eerste twee naamvallen die je leert zijn de nominativus en de accusativus. (Eigenlijk zijn dit de 1e en de 4e naamval, maar daar kom je later wel achter, als je de andere naamvallen ook krijgt.) Er zijn twee functies waarvoor altijd de nominativus gebruikt wordt, namelijk het 'onderwerp' en het 'naamwoordelijk deel van het gezegde'. Ik neem aan dat je deze termen bij Nederlands behandeld hebt. De accusativus wordt gebruikt bij een woord dat als 'lijdend voorwerp' bedoeld is. Een voorbeeldzin:

De god is groot.

Hier is 'De god' het onderwerp, dus 'Deus' staat in de nominativus. Andersom: 'Deus' staat in de nominativus, dus dat is (waarschijnlijk) het onderwerp. Een ander voorbeeld:

De god ziet mij niet.

Hier is 'De god' het onderwerp, dus weer een Nominativus, maar nu is 'mij' het lijdend voorwerp, dus wordt de accusativus gebruikt. Dit kun je ook omddraaien: 'mij' staat (in het Latijn dan) in de accusativus, dus dat is het lijdend voorwerp.

Hoe zie je nu of iets een nominativus of accusativus is? Dat is vrij eenvoudig. Dit kun je namelijk zien aan de uitgang van het woord. Ik ga er vanuit dat je alleen de rijtjes van de woorden op -us, -a en -um hoeft te kennen. De uitgang hangt af van naamval, geslacht (mnl/vrl/onz) en getal (enkelvoud/meervoud). Hier kort een rijtje:

Mannelijk Vrouwelijk Onzijdig
Nom. ev. -us -a -um
Acc. ev. -um -am -um
Nom. mv. -i -ae -a
Acc. mv. -os -as -a

Dit geldt zowel voor zelfstandige naamwoorden als voor bijvoeglijke naamwoorden. Het complete rijtje kun je hier vinden.

Door naar de uitgang van een woord te kijken kun je dus zien of het enkelvoud/meervoud is, welk geslacht het woord heeft en in welke naamval dit staat. Dit is belangrijk om te weten als je een zin zou gaan vertalen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als dat niet zo is, dan zou ik gewoon internet even naspeuren (zelfs WikiPedia kan handig zijn hier) of in je boek kijken. Je kunt het natuurlijk ook aan je docent of aan andere leerlingen vragen.

Het voorbeeld de God is groot klopt niet. Is is hier een koppelwerkwoord en aangezien groot een eigenschap weergeeft, is het dus het naamwoordelijk deel van het gezegde. Dit betekent dat groot ook in de nominativus staat.

Nominativus: hiermee geef je in het latijn het onderwerp aan. Ook het naamwoordelijk deel van het gezegde staat in de nominativus.

Accusativus: hiermee wordt het lijdend voorwerp aangegeven. Ook heb je wat voorzetsels die met de accusativus gaan. Maar als het goed is staat dat wel in je boek.

Kijk anders ook op deze site: http://nl.wiktionary.org

Link to comment
Delen op andere websites

njeg0d, mag jij mij gaan vertellen waar ik vertel dat 'groot' lijdend voorwerp is. :7 Volgens mij héb ik het niet eens over dat woord in mijn post. Ik heb daar juíst een zin met een koppelwerkwoord weergegeven om alleen nominativi te gebruiken. Pas in het voorbeeld daarna introduceer ik de accusativus. De voorzetsels met een vaste naamval heb ik er bewust uit gelaten, omdat ik bedacht had dat een persoon die pas net de 1e en 4e naamval zou moeten leren de voorzetsels nog lang niet kreeg. Daarnaast reageer je op een bericht van 2,5 maand geleden, dus erg relevant is het allemaal niet meer. Verder is het nogal irritant als je relatief grote berichten gaat citeren. Ten slotte doe ik al 6 jaar Latijn, dus mag toch verwacht worden dat ik zulke kleine basisdingetjes ondertussen wel foutloos uit weet te leggen. Maar hoe dan ook, je verbetert iets dat niet eens gezegd is dus lijkt jouw post mij niet heel relevant voor degene die het probleem stelde (Daan013). Die zal in twee maanden tijd echt wel geleerd hebben hoe het precies zit, als dit hem na mijn post niet duidelijk geworden is.

Link to comment
Delen op andere websites

njeg0d, mag jij mij gaan vertellen waar ik vertel dat 'groot' lijdend voorwerp is. :7 Volgens mij héb ik het niet eens over dat woord in mijn post. Ik heb daar juíst een zin met een koppelwerkwoord weergegeven om alleen nominativi te gebruiken. Pas in het voorbeeld daarna introduceer ik de accusativus. De voorzetsels met een vaste naamval heb ik er bewust uit gelaten, omdat ik bedacht had dat een persoon die pas net de 1e en 4e naamval zou moeten leren de voorzetsels nog lang niet kreeg. Daarnaast reageer je op een bericht van 2,5 maand geleden, dus erg relevant is het allemaal niet meer. Verder is het nogal irritant als je relatief grote berichten gaat citeren. Ten slotte doe ik al 6 jaar Latijn, dus mag toch verwacht worden dat ik zulke kleine basisdingetjes ondertussen wel foutloos uit weet te leggen. Maar hoe dan ook, je verbetert iets dat niet eens gezegd is dus lijkt jouw post mij niet heel relevant voor degene die het probleem stelde (Daan013). Die zal in twee maanden tijd echt wel geleerd hebben hoe het precies zit, als dit hem na mijn post niet duidelijk geworden is.
Jij zegt: De accusativus wordt gebruikt bij een woord dat als 'lijdend voorwerp' bedoeld is. Een voorbeeldzin:

De god is groot.

Dan lijk het erop dat die voorbeeldzin slaat op de uitleg ervoor. Je gebruikt geen witregel o.i.d. Dus om vergissingen te voorkomen leg ik het uit.

Link to comment
Delen op andere websites

Vooruit, jij je zin. :7 Ook al heb ik bij de ontleding van de voorbeeldzin in kwestie nergens de woordgroep 'lijdend voorwerp' gebruikt en is er toch echt helemaal niks 'fout', maar het kan inderdaad enigszins verwarrend overkomen (misschien... bij sommige mensen...) en je uitleg is op zich wel duidelijk hoor :Y . Echter nog steeds irrelevant door de grote bump, maar dat zien we dan maar een keertje door de vingers. :7

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 maanden later...

De woorden van de II'de klasse hebben trouwens een andere verbuiging. ;)

Trouwens hebben de adjectieven van de II'de klasse ook nog eens een andere verbuiging dan de substantieven van de II'de klasse. Zelf doe ik ook Latijn en toe nu toe valt het zeer goed mee. :) Zelf vind ik het zeer interessant om een klassieke taal zoals Latijn te leren. :dans:

Edit: Kak,ik zie nu pas dat dit een half jaar geleden gevraagd is xD

Bewerkt: door PassVanMijnOudAccountKwijt
Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 maanden later...

Hallo

Ik moet dus een werkstukje maken over die mythe van Orpheus en Eurydice in de Middeleeuwen. Ik zit nu al bijna anderhalf uur te zoeken naar info en heb eigenlijk nog niks erover gevonden op 1 boektitel na Vroeg me af of er hier mensen zijn die nog info weten of ook zoiets hebben moeten doen!

Link to comment
Delen op andere websites

Hallo

Ik moet dus een werkstukje maken over die mythe van Orpheus en Eurydice in de Middeleeuwen. Ik zit nu al bijna anderhalf uur te zoeken naar info en heb eigenlijk nog niks erover gevonden op 1 boektitel na Vroeg me af of er hier mensen zijn die nog info weten of ook zoiets hebben moeten doen!

Binnen 5 seconden gevonden :$ :-(

Klik hier

rpheus en Eurydice is een van de bekendste mythische liefdesgeschiedenissen uit de wereldliteratuur, teruggaand op een Latijns verhaal van Ovidius.

[bewerken] Het verhaal

Door het ganse land werd de verrukkelijke zanger Orpheus geprezen. Hij was de zoon van de koning van Thracië en had van zijn moeder Calliope de gave van de zang geërfd, waarmee hij alle mensen in vervoering bracht. Apollo schonk hem een lier en wanneer Orpheus zijn gezang liet horen, kon niemand de goddelijke macht ervan weerstaan. Alle dieren in de natuur, de vogels zowel als de vissen, ook de bomen, ja zelfs de gevoelloze stenen bracht de zanger in beweging met de tovermacht van zijn stem. Grenzeloos leek zijn geluk, toen hij de nimf Eurydice tot zijn vrouw nam.

Maar toch, hoe kort was dit geluk hun gegund! Toen de bekoorlijke nimf achternagezeten werd door Aristaeus, die haar wilde aanranden, werd zij door een adder gebeten. Slechts een nietige wond, maar deze veroorzaakte haar dood. Een leven zonder Eurydice – Orpheus' gedachten lieten het niet toe. Hij greep zijn lier, sloeg de snaren aan en liet zijn verdriet tot de hemel doordringen. Tam en gedwee omringden de wilde dieren van het woud de zanger, de bomen hielden hun ruisen in.

Orpheus ging een plan ondernemen, zoals voor hem nog geen mens bedacht had. Hij zou in de onderwereld neerdalen en de heerser over de schimmen smeken zijn echtgenote aan hem terug te geven. Bij de poort die naar de onderwereld leidde, daalde hij af. Eens bij de troon, waarop Hades met zijn vrouw Persephone als heerser over de doden zetelde, nam hij zijn lier en begon te zingen.

Toen gebeurde er in de onderwereld iets uitzonderlijks, wat nog nooit was aanschouwd. De wezenloze schimmen luisterden naar de liefelijke klanken en weenden. Tantalus vergat naar het steeds terugwijkende water te buigen, de Danaïden lieten het vullen van het doorzeefde vat rusten en Sisyphus zat op de steen die hij met vergeefse moeite tegen een berg moest optorsen. Het koningspaar was niet minder ontroerd en besloten Eurydice weer bij hem te verenigen, op een voorwaarde: Orpheus mocht niet naar zijn geliefde omkijken, voor ze het zonlicht bereikt hadden.

Toen het eind in zicht leek, kon Orpheus de verleiding niet weerstaan. Hij keerde zich om en zag hoe zijn geliefde naar beneden werd getrokken om diep onder de grond als schim te verblijven, maar nu voor eeuwig.

Door smart gebogen keerde Orpheus terug naar zijn vaderland. Drie jaren verstreken en Orpheus zonderde zich steeds meer af. Niemand werd zozeer door de nimfen gehaat als hij die na de dood van Eurydice van geen liefde voor vrouwen meer wilde weten (volgens Ovidius' Metamorfosen wijdde Orpheus zich exclusief aan de jongensliefde). Op een fatale dag kwam een groep Maenaden op Orpheus af, al roepend: "Daar is hij de vrouwenhater, die niets meer van ons wil weten" en blind van haat scheurden zij de Orpheus levend in stukken. Orpheus' ziel zweefde omlaag naar het schimmenrijk, waar hij Eurydice omhelsde en ze samen gelukzalig schreden over de velden van het Elysium. En telkens als Orpheus eens vooruitliep, mocht hij ongestraft naar zijn geliefde omzien.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...

Ik moet op dit moment in school een spreekbeurt over de fresco's en allerhande kunstvoorwerpen (sieraden, gravures in spiegels, al die zooi) van Pompeji houden. Ik heb gezocht en gezocht op het internet, maar vond niets. Daarom dacht ik, mss wetes de dudes of dudettes op gtaforum wel iets. Welnu mijn vraag: Kan iemand me een (paar) goeie website(s) geven waar info over de voorgenoemde onderwerpen op staat? Dus geen algemene info over Pompeji, maar werkelijk info over de verschillende kunstvoorwerpen, aldaar.

Thx,

ICE

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...