Jump to content

Toestand paus zeer ernstig


Spacecraft

Recommended Posts

Toestand paus opnieuw zeer ernstig

Uitgegeven: 31 maart 2005 23:01

Laatst gewijzigd: 1 april 2005 08:31

ROME - De gezondheidssituatie van de paus is zeer ernstig. Dat heeft een woordvoerder van het Vaticaan vrijdag gezegd. Vaticaan-woordvoerder Joaquin Navarro-Valls zei dat de paus donderdag hartproblemen heeft gekregen en een infectie heeft opgelopen.

De paus wil niet naar het ziekenhuis

De paus heeft de heilige communie voor de stervenden gekregen, aldus Navarro-Valls. Hij zei dat de kerkvorst ondanks zijn situatie rustig is. Ook is de paus bij bewustzijn. Hij wil niet naar het ziekenhuis.

De gezondheidstoestand van de paus leek zich in de nacht van donderdag op vrijdag te stabiliseren. Paus Johannes Paulus II reageerde volgens Radio Vaticaan goed op de toegediende antibiotica en "zijn toestand lijkt te zijn gestabiliseerd."

Niet kritiek

Het Poolse persbureau KAI meldde dat het van zeer welingelichte bronnen had vernomen dat de kerkvorst "niet in kritieke toestand verkeerde". De Italiaanse kardinaal Silvestrini onderstreepte evenwel dat de bekendmakingen van het Vaticaan, dat meestal geen alarmerende berichten naar buiten brengt, mogelijk als het voorbereiden van de wereld op het ergste moeten worden gezien.

Sacramenten

Eerder omschreven de behandelende artsen de toestand van de paus als "slecht, zeer slecht". Volgens CNN heeft de paus de laatste sacramenten toegediend gekregen. Hoewel het Vaticaan dat niet wilde bevestigen, is het volgens ingewijden waarschijnlijk dat de paus het heilig oliesel heeft ontvangen gezien zijn hoge leeftijd en zijn slechte gezondheidstoestand. Dat gebeurde ook al nadat hij in 1981 was neergeschoten.

Niet opgenomen

Televisiezender Sky Italia berichtte op gezag van bronnen bij het Vaticaan dat de paus niet zal worden opgenomen in het Gemelli-ziekenhuis in Rome. Daar heeft hij de de afgelopen twee maanden in totaal 28 dagen doorgebracht. Zijn gezondheid zou echter te broos zijn om hem een derde keer naar de kliniek te vervoeren.

De kerkleider wordt behandeld met antibiotica, aldus Vaticaan-woordvoerder Joaquin Navarro-Valls. Het medisch team van het Vaticaan houdt zijn toestand zeer nauwlettend in de gaten, voegde hij eraan toe.

Griepinfectie

De 84-jarige paus was nog herstellende van een keeloperatie die hij ruim een maand geleden onderging. Toen werd een buisje in zijn keel geplaatst om het ademen te vergemakkelijken. Hij had daar moeite mee als gevolg van een griepinfectie.

Verstek

Tijdens de paasdagen werd al duidelijk dat het niet goed ging met de kerkvorst. Hij verscheen slechts kort voor zijn raam en was niet in staat de paaszegen (urbi et orbi) uit te spreken. Bij alle andere vieringen in de week voor Pasen moest de paus verstek laten gaan.

Sonde

Artsen brachten woensdag een sonde aan waarmee de paus door zijn neus voeding krijgt toegediend. Zijn medewerkers lieten eerder donderdag doorschemeren niet gerust te zijn op een goede afloop. Zij zeiden teleurgesteld te zijn over het langzame herstel van de kerkleider, die bovendien al jaren lijdt aan de ziekte van Parkinson.

Bron: Nu.nl

Als je het mij vraagt duurt het nu écht niet lang meer.. :unsure:

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Spacecraft

    6

  • Tha Real G.

    5

  • The Godfather

    4

  • Sasuke

    4

Top Posters In This Topic

Hoe slecht gaat het nu weer niet met die arme man... :blink:

Hoeveel keer heb ik wel niet gehoord dat hij op stervende licht en naar 't ziekenhuis moest ?

Tsja.. t is wat raak geweest met die arme man, maar ik denk dat het nu echt serieus is.. Koppen als "Paus balanceert op randje tussen leven en dood" heb ik tot nu toe niet eerder gezien.. Denk dat de kans erg groot is dat hij het geen dagen meer volhoudt.

Link to comment
Delen op andere websites

ik had dat vanemorgen gehoort bij het extra nieuws :huh:

hij had een hardaanval

voor mij houd die het niet lang meer vol :unsure: zal ernstig zijn :unsure:

Bewerkt: door GTA cover
Link to comment
Delen op andere websites

hij had toch ook al die dood der sacremento ingenomen? Hij kan beter aftreden want alleen voor het raam staan en zwaaien, daar doe je het Vaticaan ook geen plezier mee.

Oerbi et urbi

Link to comment
Delen op andere websites

Hij is wel helder en bij bewustzijn heb ik zojuist gehoord. Maar mensen staan al te bidden wereldwijd.

Persoonelijk denk ik dat als hij het niet haalt, het vanavond gebeurd. :(

Link to comment
Delen op andere websites

Gast
Dit onderwerp is gesloten.
  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...