Jump to content

SA: Technische Ondersteuning


Remi-X

Recommended Posts

SA: Technische Ondersteuning

Fouten en oplossingen!

Ik merk toch wel vaak dat er problemen zijn met Grand Theft Auto San Andreas. Meestal worden deze problemen niet opgelost, terwijl er wel oplossingen zijn. Ik weet dat er een pinned topic hierover is, maar hierin vind ik niet alles. Hierbij wil ik dus wat meer technische ondersteuning voor GTA: San Andreas geven. En wat bekende ondersteuning zal ik hier ook in zetten. Deze ondersteuning is alleen geldig voor de PC.

[table=header]Inhoudsopgave

Standaard problemen | Oplossingen

Versie informatie | n.v.t.

Laad problemen | n.v.t.[/table]

FAQ:

  • Wat zijn de systeemeisen van SA?

    [*]Hoe kom ik er achter of mijn systeem voldoet aan de systeemeisen?

    [*]Waar staan GTA_SA.SET, mijn savegames en mijn User Track Player muziek?

    • [Ga naar Mijn Documenten. Dan vind je daar weer een map GTA San Andreas user files, daar staat het allemaal in ;)]

    [*]Ik had gister nog een Savegame opgeslagen, maar vandaag krijg ik de melding dat het Corrupted is!

    • [Dat kan door veel dingen gekomen zijn, die ik niet ga uitleggen. Wel geef ik je een manier om je Savegame weer werkend te maken, zie hier.]

    [*]Ik heb een mod geïnstalleerd, maar nu werkt SA niet meer!

    [*]Het geluid doet het niet meer in SA!

    • [indien dat niet werkt, kan het zijn dat je een beschadigde of verwijderde audiofile hebt. Herinstalleer San Andreas dan, de audio files zijn te groot om te uploaden, dus deze kunnen wij niet zenden.]

    [*]Een MultiPlayer programma (MTA, SA:MP) werkt niet!

    [*]Ik krijg ineens geen nieuwe missies meer, is mijn San Andreas nu stuk?

    • [Nee. Het kan zijn dat je een kleine submissie moet halen, of dat je moet wachten op een telefoontje. Kijk op deze pagina hoe alle missies in elkaar steken.]
    • [Tenzij je de N00Bmode hebt geinstalleerd. Dit is een mod, waarmee je veel leuke dingen kan, maar ook niet alle missies meer kan spelen.]

    [*]Uiteraard kan je een nieuw topic starten indien je geen oplossing hier hebt gevonden, mits je een duidelijk topic maakt. Let op: Een probleem met een mod moet je vragen in de modding fora, de SA fora zijn hiervoor niet bedoeld.

    [*]Voordat je een topic start is het altijd handig om gta_sa.set te verwijderen, in een hoop gevallen wil dit nog wel werken.

Bewerkt: door VWO-er
Update: tags.
Link to comment
Delen op andere websites

Standaard problemen



Probleem vaststellen

Als eerste gaan we onderzoeken wat je probleem is.

>> betekent: Ga door naar de volgende stap.

Oplossingen vind je in de volgende post.

  1. Heb je San Andreas al geïnstalleerd?

    1. Ja. De installatie is perfect verlopen. >>
    2. Nee. Hij geeft een error als ik het probeer te installeren.
    3. Nee. Ik krijg een error "Gegevensfout (cyclische redundantiecontrole)".

[*]Heb je San Andreas wel kunnen spelen?

  1. Ja. >>
  2. Nee. San Andreas sluit af tijdens het laden van het spel.
  3. Nee. Als ik San Andreas opstart krijg ik een melding met "You need at least DirectX 9.0", terwijl ik dat heb.
  4. Nee. Als ik San Andreas opstart krijg ik een melding met "You need at least DirectX 9.0".
  5. Nee. Ik krijg zo'n een "Rapport verzenden / Niet verzenden" melding als ik San Andreas probeer op te starten.
  6. Nee. San Andreas start gewoon helemaal niet op.

[*]Hoe ziet het er ingame uit?

  1. Haperend (lagg).
  2. Heel andere graphics dan op filmpjes van youtube.
  3. Slechte weergaven van andere mensen (peds/ pedistrians).
  4. Groen water, lelijke kleurschakeringen.
  5. Het spel doet gewoon normaal bij mij! Dan heb je dus ook geen problemen :schater:

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Standaard problemen



Oplossingen

Dit werkt als volgt. Je hebt in de vorige stap keuzes zitten maken over welk probleem bij jouw het geval is. Als je bij vraag 1, antwoord 2 hebt, dan moet je dus naar de oplossing van 1 > 2 zoeken.

Dat het eerste getal staat voor de vraag en het 2de getal voor jouw antwoord. Kijk hieronder voor oplossingen en ondersteuning.

1 > 2

Helaas nog geen oplossing op. Meestal heb je dan een illegale versie van San Andreas, waarmee we je niet mogen helpen.

1 > 3

Ook een veel voorkomend probleem is de foutmelding: 'Gegevensfout (cyclische redundantiecontrole)'.

Waar dit in het kort op neer komt is dat de DVD van GTA:SA niet volledig te lezen is om het spel te installeren. Echter kan men vaak nog wel de DVD gebruiken om het spel te spelen, mits geïnstalleerd. Hierdoor merk je pas dat je deze fout hebt als je het spel opnieuw gaat installeren terwijl de DVD het nog prima deed tijdens het spelen.

In de meeste gevallen wordt deze fout veroorzaakt door een beschadiging aan de DVD (krassen), maar het schijnt ook voor te kunnen komen doordat de DVD smerig zou zijn. In het laatste geval zou een stofvrije droge doek een oplossing kunnen bieden, eventueel i.c.m. een drupje water.

Echter als de DVD beschadigd is is dit niet eenvoudig op te lossen, mogelijke oplossingen:

  • Leen een DVD met GTA:SA (van dezelfde versie) van iemand uit je omgeving om hiermee het spel te installeren, spelen kan je daarna weer met je eigen DVD doen.
  • Laat je DVD polijsten in een winkel / speciaalzaak, de prijs hiervan kan variëren en geeft geen 100% garantie.
  • Koop een nieuw exemplaar om het spel te installeren en gebruik je oude DVD om te spelen (mits dezelfde versie).


2 > 2

Heb je weleens mods geïnstalleerd? Dit zou meestal wel de boosdoener kunnen zijn. Kijk bij de Technische Informatie voor meer. Is het nog onduidelijk, laat je dan informeren in de modding fora.

2 > 3

Dan heb je waarschijnlijk de DirectX versie geïnstalleerd die op de CD staat. Met sommige systemen komen hier conflicten in voor. Zoek eens op de site van Microsoft, daar kun je wel een goede DirectX versie vinden. Indien je Windows XP of 2000 hebt: ga op zoek naar DirectX 9, indien je Vista hebt, kan je het beste naar DirectX 10 zoeken.

2 > 4

Dan heb je waarschijnlijk nog niet de nieuwste DirectX. Dat houd in: Je hebt geen DirectX of je bezit een versie van 8 of minder. Ga op de site van Microsoft eens op zoek naar DirectX 9. Voor Vista kun je DirectX 10 nemen.

2 > 5

Dan kan er wat mis zijn gegaan met de installatie. Probeer San Andreas nogmaals te installeren. Indien het nog niet werkt kan het zijn dat je PC het bij lange na niet aan kan, of je hebt een illegale versie. Voor de illegale versie mogen we je niet helpen.

2 > 6

Dit probleem komt meestal bij Windows Vista voor. Gelukkig is er heel makkelijk iets aan te doen:

Ga naar je snelkoppeling van San Andreas, of naar GTA_SA.EXE in je San Andreas hoofdmap.

Daarop rechtermuisknop > Compatibiliteit > Als Administrator uitvoeren aanvinken.

Echter, is er nog een mogelijkheid dat San Andreas niet opstart. Meestal gaat dit in verband met een update van je DirectX, of een update van je videokaart drivers. Dit is gemakkelijk op te lossen door GTA_SA.SET uit Mijn Documenten > GTA San Andreas User Files te verwijderen.

Een ander probleem op Windows XP en Windows 2000 zou kunnen zijn dat je nog geen Service Pack hebt geïnstalleerd. Het gaat om Service Pack 1, voor beide systemen. Je kan naar de site van Windows Update gaan, of een zoekpoging wagen op de site van Microsoft.


3 > 1

Als het spel hapert zou het best nog wel eens kunnen dat je PC niet sterk genoeg is.

Je kan jouw systeem specificaties eens vergelijken met de minimum eisen.

De minimum eisen vind je hier.

Een programma om jij systeem specificaties te kunnen zien vind je hier.

Indien jouw PC wel aan de minimum eisen voldoet moet je eens naar het menu gaan.

Menu [ESC] > Options > Display Setup > Advanced > daar alles heel laag zetten.

Nu zal San Andreas er wel niet meer zo uit zien als eerst, maar het behoort wel sneller te zijn. Als het niet sneller is geworden terwijl dat wel moet, zou je eens kunnen vragen in het forum Hardware wat er mis kan zijn met je PC.

3 > 2

Dit kan verschillende redenen hebben.

-Je PC kan het spel niet aan, kijk bij 3 > 1

-Je drivers zijn niet up-to-date, kijk bij 3 > 3

-Je graphics options zijn anders ingesteld. Kijk hier.

Het kan zijn dat de graphics options automatisch door SA zijn verandert. Dit kan komen omdat je PC San Andreas alleen red op low settings, of er is gewoon een foutje. Om de settings te veranderen ga je ingame naar het menu:

Menu [ESC] > Options > Display Setup > Advanced > En daar wat dingen instellen. Hoe hoger de waardes, hoe zwaarder het voor je PC word.

3 > 3

Meestal is het dat je drivers niet Up-To-Date zijn. Kijk op de desbetreffende site van de leverancier van je videokaart voor de laatste drivers.

Van de bekendste merken m.b.t. grafische kaarten kan je hiervandaan rechtstreeks naar de site gaan om een driver te vinden die geschikt is voor jou grafische kaart:

- ATI

- Nvidia

3 > 4

Dit probleem komt meestal voor als je een wijziging hebt in je Hardware, of drivers.

Je kan bij dit probleem 2 dingen proberen:

GTA_SA.SET verwijderen in Mijn Documenten > GTA San Andreas User Files.

Indien dat niet werkt, ga dan Ingame naar het menu.

Menu [ESC] > Options > Display Setup > Advanced > Resolution.

Zorg dan dat er bij Resolution staat: ***X***X 32.


Nog geen oplossing? Dan mag je je probleem uiteraard in dit topic posten, of een nieuw topic aanmaken. Als er na het doorlezen van deze post nog eens een conflict voor komt, kun je altijd nog een keer de stappen doorlopen.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Versie Informatie



Er worden toch wel erg veel vragen in de SA subfora geplaatst over versies en modding, de GTA San Andreas fora zijn niet voor bedoeld voor vragen over modding. Toch wil ik wel even wat informatie geven over de versies, savegames en wanneer je wel en geen modificaties kan aanbrengen.

Welke versie San Andreas heb ik? (Om te kunnen modificeren)

Start je spel op, en wacht totdat je in het eerste menu komt. Kijk dan rechtsonderin.

-Staat er niks? Heb jij V1.00 en kan je modden :)

-Staat er V1.01 of V2.00? Dan zul je moeten patchen indien je modificaties wilt toepassen. Een uitzondering op V1.01, daarmee kan je wel gewoon de zogenaamde CLEO mods op installeren.

Een veelvoorkomend misverstand!

De zogenaamde 'downgrader' of 'Patcher' die op dit forum te downloaden is (zie de link hierboven) veranderd niet de versie van je spel: als je dus je versie 2 hiermee 'downgrade' zal je nog steeds versie 2 hebben, echter kan je nu wel modificaties toepassen. Het misverstand dat je dus van versie 2 naar versie 1 gaat is dus pertinent niet waar en een veelvoorkomend misverstand, al staat er niks meer rechts onderin het scherm.

Welke versie Savegame kan ik downloaden? (Scriptversie)

Savegames komen voor in twee versies: V1 en V2, mits er geen modificaties zijn toegepast. Om er achter te komen welke versie savegame jij nodig hebt moet je even kijken in de map

Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas\data\script, klik daar met de rechtermuisknop op het bestand Script.IMG en selecteer 'Eigenschappen'. Kijk nu naar de grootte van dat bestand.

Is het bestand 568 Kb groot dan kan je alleen versie 1 savegames laden.

Is het bestand 562 Kb groot dan kan je alleen versie 2 savegames laden.

Nu weet je dus welke versie savegames jij nodig hebt.

Nu weet je dus welke versie savegames jij gebruikt, en of jij modificaties kan toepassen.

Zie ook de tut van Jow Tommy Verceti: [Hoe kan je van beide versies de savegame spelen]

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Technische informatie



Laadproblemen

Ook worden er vaak meldingen gegeven dat SA niet volledig laad. Dat kan

je bij volgende stappen uitzoeken waarom, maar hier alvast wat info.

Al gelijk nadat je SA wilt uitvoeren - De hoofd, Data of Text map heeft problemen.

5% - GTA.DAT Controle. Alles wat hierin staat laat ook 10-20% checken.

10% - IPL + IDE controle*. Bestand bestaat niet of het werkt niet.

20% - IPL + IDE controle*. Bestand bestaat niet of het werkt niet.

30% - Waarschijnlijk weer IDE + IPL controle*.

40% - Controle GTA3.IMG. Als er hier conflicten zijn heb je hoogstwaarschijnlijk verkeerd gemod.

50% - Controle GTA3.IMG. Als er hier conflicten zijn werkt je mod hoogstwaarschijnlijk niet.

65% - Player.IMG controle. Oplossingen en conflicten nog niet bekend.

70% - Player.IMG controle. Oplossingen en conflicten nog niet bekend.

75% - Overige IPL en IDE** controle bestanden in de Maps map.

90% - Scripts controle. De fout bevind zich in de Data > Script map.

100% - Scripts controle. De fout bevind zich in de Data > Script map.

Tijdens het ingame gaan - Meestal is dit een SCM of CLEO script fout, of je hebt een verkeerde versie SaveGame.

Nogmaals: stel in de GTA San Andreas fora geen vragen omtrent modificaties. Ga hiervoor naar de Modding fora: [directe link]. Deze documentatie is enkel om je probleem vast te leggen, zodat je eerder jouw probleem weet.

*=Geld alleen voor de mappen en bestanden daarin in 'Rockstar Games/San Andreas/Data/Maps/'. De bestanden EXACT in deze map worden pas later gecontroleerd.

**= Alleen de bestanden in 'Rockstar Games/San Andreas/Data/Maps/'. Geld dus niet voor de mappen die erin staan.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

Hallo,

Ik heb GTA SA

En iemand vertelde me dat GTA SA:MP leuk was om te spelen,

Dus ik installeerde de Multi Player, en ik krijg steeds een Foutenraport bij het Starten van een loaded game,

kan iemand mij helpen door te zeggen wat te doen?

P.S. De GTA SA:MP is van een originele site

Bewerkt: door Yourim
Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

hoi ik heb een fout met cleo 3 want als ik gta opstart en cleo 3 geinstaleerd heb dan zegt hij dat er een fout is! want moet ik doen?

(info. GTA sa versie is 1.0 en er staan geen mods in de cleo 3 map)

Link to comment
Delen op andere websites

Hiervoor staat ook duidelijk in de FAQ geschreven: Kijk in de Modding fora. Voor jouw probleem hoogstwaarschijnlijk hier. Als je daar een topic plaatst kan ik je verder helpen ;)

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 maanden later...

heey

ik heb een probleem, mijn videokaart is oud maar speel wel gta sa fatsoenlijk af, na een week of 2 niet meer, heb t opnieuw geïnstalleerd en ook mn videokaart van de nieuwste update voorzien maar waarschijnlijk is deze update te nieuw voor gta sa. ik videokaart: NVIDIA GeForce FX 5200

weet iemand hoe ik verder moet????????

b.v.d.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...