Jump to content
  • Sign Up
GTAGames.nl
Sign in to follow this  
Wauzie

[MODEL] modelling en texturing

Recommended Posts

Wauzie

Tutorial 3ds max 7 + texturen met de 3ds max 7

In deze tutorial leer je te werken en texturen met de 3ds max 7.

Benodigde Tool:

-3Ds max 7 (trail)

Stap 1:

*Tip: als je op F9 drukt maakt de 3ds max 7 een screenshot voor je, een zogenaamde RENDER*

Je ziet hieronder een plaatje staan met een paar gekleurde vakjes, hier even een korte uitleg:

-Groen = Het soort object dat je wil gaan gebruiken, bijvoorbeeld een kubus

-Rood = De besturing, hoe je om het object draait

-Blauw = Hiermee kun je het object draaien/verschuiven/scalen/selecteren

pic_tut_max_02.jpg

1= Een soort van inzoomen, maar het beeld vervormt

2= Je kan het beeld opzij schuiven

3= Je kan om het object draaien

4= Zelfde functie als ALT + W, er wordt een beeldje vergroot naar het hele beeld en andersom

5= Inzoomen

6= Selecteren

7= Hiermee kan je een object schuiven, over de X/Y/Z as

8= Je kan een object draaien, over de X/Y/Z as

9= Met deze tool kun je scalen, de grootte veranderen, over de X/Y/Z as

pictutmax018kb.th.jpg

We hebben maar een beeldschermpje nodig dus druk op het schermpje met daarin PERSPECTIVE en druk op ALT+W.

Druk nu op BOX om een kubus te gaan plaatsen. Je ziet nu onderaan verschillende dingen staan, een daarvan is SEGS. Dit wil zeggen hoeveel polygons er komen op dit object. Het ligt eraan hoeveel je er instelt, aanvankelijk van wat je wil maken.

pic_tut_max_03.jpg

Als er overal 5 staat krijg je dit:

pic_tut_max_04.jpg

En als er overal 1 staat krijg je dit:

pic_tut_max_05.jpg

Wij nemen de laatste. Nu gaan we er een beetje mee 'spelen', we gaan hem een beetje vervormen.

Selecteer het object en klik er met de rechtermuisknop op, je krijgt dit te zien:

pic_tut_max_06.jpg

(Als je deze kubus wilt kopieren, klik je op CLONE en er verschijnt een schermpje. Vink dan COPY aan zodat hij goed gekopiëerd wordt. Geef de nieuwe box een naam en druk op OK.)

Ga naar CONVERT TO-> CONVERT TO EDITEL POLY zodat we de polygons kunnen gaan verplaaten.

Rechts in beeld verschijnt nu een balk.

Je ziet er deze tekentjes staan:

pic_tut_max_07.jpg

Dit zijn tekentjes waarmee je kan bepalen hoe je gaat selecteren op het object.

1= Je kan nu per Polygon selecteren

2= Hiermee kan je per lijnstuk selecteren

3= Hiermee kun je per rand selecteren (wordt bijna niet gebruikt)

4= Hiermee selecteer je per Vlak

5= Hiermee selecteer je het hele object

Kies nummer 4 en selecteer het bovenste vlak van de kubus. Druk nu op de Scale Tool.

pic_tut_max_08.jpg

Je zult wellicht merken dan dat je verschillend kan scalen:

1= Je scaled alleen over de X-as

2= Je scaled alleen over de Y-as

3= Je scaled alleen over de Z-as

4= Je scaled over de X-as + Z-as

5= Je scaled over de X-as + Y-as

6= Je scaled over de Y-as + Z-as

Ik kies voor 4. Dit krijg ik als ik het vlak kleiner maak:

pic_tut_max_09.jpg

Selecteer nu weer per polygon.

(Als je polygons wil verdubbelen druk je op TESSALLATE)

919b07c1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wauzie

Selecteer de bovenste 4 polygons en druk 3 keer op MSmooth. De bovenkant is nu mooi rond geworden:

pic_tut_max_11.jpg

(Als je het object uit elkaar wilt halen selecteer je het aantal polygons en druk je op DETACH, je hebt nu 2 objecten)

Je kan nog veel meer doen met objecten, zoals:

EXTRUDE = Hiermee trek je een vlak uit/ duwt een vlak in het object (holt uit) uit een object zonder dat ander lijnen meebewegen

FLIP = Hiermee flik je het vlak, het wordt doorzichtig (heb je niet veel aan)

BEVEL = Je holt een stuk uit in een driehoeksvorm

INSET = Met deze tool verklein je het vlak dat je geselecteerd hebt

pic_tut_max_12.jpg

Dit is het voorbeeld (even om te laten zien wat elk effect doet):

pic_tut_max_13.jpg

Natuurlijk wil je af en toe checken hoeveel polygons je al hebt gebruikt.

Klik rechtboven op het Hamertje. Ga dan naar MORE->POLYGON COUNTER->OK.

Er verschijnt een venstertje, COUNT TRIANGLES staat aangevinkt. De driehoekjes in het object worden getelt. Druk op COUNT POLYGONS. Kijk nu in de onderste regel, deze mag niet uitkomen boven de 2000. Als dit wel gebeurt kan je geen col maken, de colmaker kan maar 2000 polygons aan. Als je het handig vindt om het preciezer te bekijken typ je bij het limiet 2000 in.

pic_tut_max_14.jpg

Binnenkort Deel 2, texturen met 3ds max 7

Gelieve hier NIET te posten

Edited by Wauzie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wauzie

3ds max 7 tutorial + plus texturing tutorial deel 2:

Nu wordt er uitgelegt hoe je textuurt met de 3ds max 7.

Allereerst heb je een model gemaakt, voordat je gaat texturen. Open die model, ik neem als voorbeeld deze knuppel:

pic_tut_max_15.jpg

Ok, we gaan beginnen. Druk op M om de material editor te openen. Je krijgt dit schermpje te zien:

pic_tut_max_16.jpg

Ga naar MAPS, vink daar DIFFUSE COLOR aan en druk op de NONE daarnaast. Er verschijnt nu weer een schermpje, dubbelklik BITMAP om de textuur de laden (neem bmp). Als je terug wilt naar het scherpmje waar je textures kan laden zet je waar het op het plaatje rood is op 01-DEFAULT.

pic_tut_max_17.jpg

Nu ga je selecteren waar de textuur naartoe moet, bij mij moet hij naar de knuppel. Selecteer de knuppel en ga dan naar MATERIAL-> ASSIGN TO SELECTION. Nu wordt de knuppel grijs, je ziet geen textuur. Druk nu op de knop waar rood omcirceld is en de textuur verschijnt.

pic_tut_max_18.jpg

De textuur zit nog niet mooi op de knuppel dus we gaan die een beetje aanpassen door vanalles uit te proberen. In het rode blokje staat EXPLICIT MAP CHANNEL aan, probeer eens een andere aan te zetten en kijk of de textuur mooier is, zoals PLANER FROM OBJECT XYZ of PLANER FROM WORLD XYZ. Bij mij ziet de laatste er het mooist uit.

Je kan ook de textuur draaien door in het groene blokje de getallen aan te passen. Maar dit kan sneller door op ROTATE te drukken en met de muis in het roze vak te slepen. In het gele blokje kun je instellen of de textuur spiegelt.

pic_tut_max_19.jpg

De eerste textuur is op het object 'geplakt', nu gaan we de rest nog texturen. Druk nu op het 2e bolletje en doe hetzelfde als voorheen. Dit is mijn render uit de 3ds max 7:

bat.jpg

Wil je meerdere texturen in 1 object, dan moet je anders selecteren, per vlak zoals in de vorige tutorial is uitgelegt. Dus druk op het object met de rechtermuisknop en ga naar CONVERT->CONVERT TO EDITEL POLY en selecteer per vlak. Nu neem je een textuur en druk je weer op ASSIGN TO SELECTION.

Nu gaan we exporteren, de laatste stap die we gaan uitvoeren met de 3ds max 7. Ga naar FILE->EXPORT en sla op als .3ds.

*Belangrijk: Zet de .3ds file in dezelfde map als de textures, want anders heeft je object in vc geen kleuren!!!*

En dit is het resultaat in VC:

bat2.jpg

Gelieve hier NIET te posten

Edited by Wauzie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...